Úgy tűnik, a koronavírus-járvány még jobban felgyorsította az elektromos rollerek terjedését, főbb tulajdonságaikat korábban részletesen bemutattuk. Dióhéjban annyi, hogy pénz- és időigényes belvárosi autóhasználat jelentős részét ki lehet váltani velük, a bringához képest pedig előny, hogy nem leizzadva érkezünk (például munkahelyre), és összecsukva hordozható is – így elfér az autó csomagterében, vagy fel lehet vinni tömegközlekedési eszközre. A kis kerekek miatt ügyelni kell viszont az úthibákra, sok kilométerhez pedig közösségi helyett saját e-roller beszerzése célszerű.
Bár hallani tervekről, jogilag még nincsenek világosan szabályozva az apró villanyjárművek.
Erre azért is szükség lenne, mert nem ártatlan gyerekjátékokról, hanem veszélyes szerkezetekről van szó, amelyekkel súlyos balesetet lehet okozni, akár nagyobbakat is, mint a robogókkal. A teljesítmény és a sebesség elszállt, miközben még az sem egyértelmű, hogy úttesten, kerékpárúton vagy járdán lehet-e használni őket, bár táblás tiltás van már Budapest néhány részén. Hiányzik az uniós norma, csak pár ország szabályoz egyénileg, ugyanakkor a gyártók egyre izmosabb csúcsgépeket kínálnak.
Én nem bírtam ki, és kommersz modellektől továbblépve olyan modellt vásároltam, ami már a profi kategória alja. Itt az elsőkerék-hajtás szóba sem nem jöhet, a hatótáv is 30 kilométernél kezdődik és a végsebesség alkalmas arra, hogy átlépjük a városi 50 km/h-t. Jellemző, hogy az egyes csúcstermékek eltérő specifikációval is elérhetőek, vagyis egy modell esetében kétféle teljesítményszint illetve akkumulátorméret közül lehet választani. Ebben a cikkben a teljesség igénye nélkül veszem végig a nagy márkák egy-egy slágertermékét, amelyek nem olcsók ugyan, de minden viszonyítás kérdése.
A Kugoo jól ismert az olcsó rollereiről, de a G2 Pro és a G-Booster már-már prémium kategóriás. Utóbbi kétkerék-hajtású, 2x800 W teljesítményű motorjával 55 km/h végsebességet és 80 kilométer körüli hatótávot ígér. A 2020-ban bemutatott G2 Pro ennél lejjebb van pozícionálva, viszont a dizájn csillagos ötös, úgyhogy beálltam a kasszához és kicsengettem érte a vételárat. Képeken és élőben is lehengerlő a forma, ránézésre a kéktúrát is meg lehetne vele csinálni. Bár eléggé nagy, a súlya csak 25 kiló, a kormány pedig lehajtható, így még épp felhurcolható az emeletre vagy betehető a csomagtartóba.
Valós végsebessége 45 km/h körül van, így rettentő gyorsnak tűnik, de a nagy, ballonos kerekek, a príma rugózás és a dupla tárcsafékek miatt mégsem életveszélyes. Persze a keményebb terep már nem neki való, inkább a földutat, murvát bírja.
Egyetlen, a hátsó kerékbe beépített 800 wattos motorjával enegrikusan gyorsul,
kár, hogy a kijelzőn lévő töltöttségmérő tökéletesen megbízhatatlan (indulás után 100 méterrel máris levesz egy pálcikát, amit aztán van, hogy 5 kilométer múlva visszaadja). Gyakorlati tapasztalatom szerint 25-30 kilométert akkor is kibír, ha nem kímélem.
Rövid kormány segíti a stabilitást, de 180 centi felett már kényelmetlen, ezen utólagos stucnival lehet változtatni. Három negatívuma van: az egyik, hogy gyorsan, fél perc után automatikusan kikapcsol, tehát piros lámpánál kellemetlen meglepetés érhet. A másik, hogy az egyébként remek beépített LED-ek közül a hátsó csak fékezéskor ég, hiába kapcsolom be a fényszórót és világít elöl meg alul, hátul sötét marad alapállásban. Gyenge pontja a fék is, fékezéskor csikorog, menet közben nagy sebességnél rezonál, de szerencsére le lehet cserélni néhány tízezer forintért jobb minőségűre.
Ki gyártja és mennyibe kerül?
Jó ár-érték arányával emelkedik ki a kínai Kugoo a gyártók tengeréből. A G2 Pro az egyik legdrágább modelljük, itthon 250-300 ezer forint körüli összegért kaphatjuk meg hivatalos forrásból. A csúcsmodell G-Booster 350 ezer forint körül érhető el.Íme, a Kugoo vetélytársa, a márkanevet is könnyű összetéveszteni, de kínai termékeknél ez talán nem is meglepő. A Kaabo komolyabb összeszerelési- és anyagminőséget képvisel, a Mantis váza pedig bevált, mert egészen sok modellváltozatot felhúztak rá és nem olvasni komolyabb típushibákról. A Plus 800 wattos hátsókerék-motorjával 50 km/h-s végsebességet ígér, 35-50 kilométer hatótáv mellett. Kulcsos indítású, mint egy igazi robogó, és a profi, minden fényviszony között jól látható kijelzővel szerelik.
Könnyen továbbfejleszthető (fékrendszer, vezérlő, stb.), ezért is elég népszerű modell.
Ki gyártja és mennyibe kerül?
Kínai gyártmány, de jól csengő márkanév rolleres körökben. A Kaabo már millió forint feletti modelleket is gyárt, amik eszement módon néznek ki (ilyen például a Wolf Warrior), míg a Mantis közepesen felszerelt verziója nagyjából 400 ezer forint számlával, garanciával.Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!