Szinte minden autós utazás része a lakott területen, városban való közlekedés. Alapvető fontosságú, hogy a KRESZ-ben is külön szabályok vonatkoznak a lakott területen való közlekedésre, hiszen itt más közlekedők szinte biztosan felbukkannak, akikre külön is oda kell figyelni.
A városban minden pillanatban találkozhatunk gyalogosokkal, kerékpárosokkal, sok az üzlet, amely előtt rakodást végezhetnek, sok az újépítés-felújítás, és még sorolhatnánk. Azaz egy sor olyan körülmény nehezíti a közlekedést, amelyek lakott területen kívül kevésbé jellemzők, ráadásul ezekkel egy rövidebb utazás alkalmával is tömegesen találkozik az autóvezető.
A sorozat második részében részletesen foglalkoztak már a gyalogosbalesetekkel, de érdemes egy mondatban feleleveníteni a legfontosabb tudnivalókat. A gyalogosok – egy járművel szemben – a legvédtelenebb résztvevői a közlekedésnek. Természetes, hogy a kijelölt-gyalogosátkelőhelyekhez közeledve erősen defenzív vezetési módot kell választanunk, hogy még a gyalogosok váratlan megjelenése esetén is biztonsággal meg tudjunk állni. Ezen kívül iskolák, óvódák, játszóterek környezetében is kiemelt figyelmet kell fordítani az útmenti gyalogosokra, és itt ki kell emelni a gyermekeket, akik esetleg nem a zebrán próbálnak átkelni az utcán.
Védettség szempontjából a kerékpárosok sincsenek sokkal jobb helyzetben a gyalogosoknál. Bár városainkban a kerékpárút-hálózat egyre sűrűbb, nem minden bringás választja a dedikált utakat. A pandémiás időszakbanerősen megnövekedett a bringával közlekedők száma, nem csak az ezt a közlekedési módot választók miatt, hanem a biciklis ételfutárok is egymást érik az utakon. Az ő biztonságuk érdekében előzéskor mindig tartsunk legalább 1,5 méteres oldaltávolságot! Ha ez az útviszonyok, vagy a közlekedési szituáció miatt nem lehetséges, akkor ne legyünk restek lefékezni és kivárni amíg a biztonságos előzés feltételei fennállnak.
Nagyvárosainkban sokszor több sáv is rendelkezésünkre áll azonos irányban való haladáshoz. Ezeken az útszakaszokon sokszor tömött sorokban haladnak a járművek, de nem szakad megfeledkezni arról, hogy előnyszerzés, gyorsabb haladás miatt nem szabad váltogatnunk a sávokat. A cikázás nemcsak szabálytalan, hanem veszélyes is, mert a szabályosan közlekedő autóstársak nem számítanak arra, hogy eléjük vágnak.
Több forgalmi sáv estén kiemelten fontos a már korábban is említett gyalogosátkelőhely megközelítés. A zebránál, ha a szomszédos sávban már áll egy jármű, mindenképpen meg kell állni, hiszen az álló autó takarásában jó eséllyel ott van egy gyalogos.
Lakott területen nem lehet mindenhol 50 km/órával haladni. Sok helyen további korlátozásokkal találkozunk, amit nem csak a büntetések elkerülése miatt érdemes betartani, hanem azért, mert a közlekedésszervezők tapasztalatai alapján az útszakaszon ez a biztonságos legnagyobb sebesség.
Lakott területen belül, legyünk nagyon türelmesek, gyorshajtással, cikázással, szabálytalankodással sokkal kevesebbet nyerhetünk, mint amit veszíthetünk!