A BMW nem nevezhető kezdőnek a villanyautózásban, hiszen a kezdeti szárnypróbálgatásokat nem számítva is már 8 éve van nagy sorozatban gyártott elektromos modellje, az i3-as, amelynek azt az egyedülálló bravúrt sikerült elérnie, hogy évről-évre nő iránta a kereslet. Már több mint 200 ezer fut belőle a világ útjain, ezzel a világ 10 legnépszerűbb villanyautója közé tartozik.
De talán kicsit korán léptek be ebbe a szegmensbe,
hiszen utána hét év szünet következett, aztán bemutatták az iX3-ast, ami nem más, mint a normál X3-as elektromosított verziója. E cikk főszereplője, az iX egy kategóriával fejlebb, az X5 méretosztályban versenyez, de nem ez a fő különbség az iX3 és közte, hanem az, hogy a kezdetektől elektromosnak tervezték, ezért nincs is belső égésű motoros verziója.
Sok ellenféllel kell majd megküzdenie az iX-nek a piacon, többek között az Audi E-tron Quattróval, a Tesla Model X-szel, de nyugodtan ide vehetjük az egy mérettel kisebb Mercedes EQC-t, és a nem prémiummárkák termékeit, a Ford Mustang Mach E-t, a Volkswagen ID.4-est, a Skoda Enyaq iV-t, és a Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 párost is.
Sajnos a magyarországi sajtóbemutatón még nem lehetett vezetni az autókat, és a belsejüket fotózni, mivel hivatalosan még csak prototípusok voltak. Persze a megjelenésük már hozta a szériaautókét, de a belső tér egyes részletei, kidolgozása még nem a 100 százalékos állapotot tükrözte.
Bevallom, amikor tavaly novemberben kijöttek az első képek az iX-ről, még nem tudtam hova tenni a BMW hagyományaitól eltérő, merőben újszerű dizájnt, amely teljesen elüt a márka normál szabadidő-autóitól. Most, élőben sokkal jobban tetszett a formaterv, még a hatalmas, hosszúkás vesék sem tűntek oda nem illőnek a tömpe orron. Természetesen ezeken már nem hűtőlevegő érkezik a kocsi orrába, az „intelligencia panelnek" hívott maszk inkább a márkaidentitás miatt fontos. Háromszögmintás burkolata alatt a különböző érzékelők, kamerák rejtőznek, amelyeket máshová is el lehetett volna helyezni.
A valaha volt legnagyobb BMW-veséket a valaha volt legkeskenyebb BMW fényszórók fogják közre, amelyek alapból LED-esek, és felárért akár lézeres távfénnyel is felszerelhetők, ami 600 méterre növeli a látótávolságot éjszaka.
Mérnöki csoda, hogy a magas és szögletes szabadidő-autó alaktényezője (cW) mindössze 0,25 lett,
ehhez az ajtók síkjába illesztett üreges, elektromos kapcsolós kilincsekre, az erősen döntött szélvédőre, a sima ajtófelületekre, az aero-optimalizált felnikre (20-22 colos méretben) is szükség volt, mellesleg az X5-ösnél 50 mm-rel alacsonyabb és 37 mm-rel keskenyebb karosszéria is könnyebben fúr utat magának a levegőben.
A motorháztető pár centivel rövidebb, a tengelytáv viszont hosszabb, mint az X5-ösön, ami jó hatással volt az utastér helykínálatára. Mivel a csomagtartó alaphelyzetben is 500 literes, több konkurenstől eltérően nem alakítottak ki egy kisebb, második rekeszt a kocsi orrában, sőt a motorháztetőt ki sem lehet nyitni (csak a szervizben, speciális szerszámmal), az ablakmosó folyadékot ezért a BMW embléma helyén, annak felnyitása után lehet betölteni.
Miután kinyitottuk a látványos, ablakkeret nélküli ajtókat, egy lounge-stílusú utastérbe nyerünk bebocsátást, amelyet a sokféle - természetesen vegán - kárpitanyaggal és színnel jól személyre lehet szabni. A fejtámlával egybeépített ülések kialakításánál
a komfort érezhetően fontosabb szempont volt az oldaltartásnál,
a magas üléspozíció és a nagy ablakfelületek kivételesen jó kilátást biztosítanak a forgalomra, de az ember nem érzi azt, hogy beleült az ülésbe, inkább azt, hogy rá. Érdekes, hogy az üléseket az ajtókon lévő gombokkal lehet állítani, pont úgy, mint a Mercedesekben.
Mivel az akkumulátort oda tették, a padló magasabban van, mint az X5-ben, és teljesen sík. Ha alaposan körülnézünk, még szándékosan kilátszó, fényezetlen szénszálas elemeket is észrevehetünk, ami fokozza a high-tech hatást. Pedig az iX - ellentétben az öreg i3-assal - nem tisztán szénszálas struktúrára épül, hanem egy vegyesre, amely nagyobb arányban tartalmaz acélt és alumíniumot.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!