A Peugeot sokszor megújult már az elmúlt évtizedben, ami mindig az embléma változásáról ismerhető fel. A 2010-es évek elején még csak egyszerűsítették az ágaskodó oroszlánt, most viszont teljesen el is hagyták, a legújabb logón már csak egy oroszlánfej látható.
Ez az új embléma elsőként a vadonatúj, harmadik generációs 308-ason jelenik meg,
és annyira büszke rá a Peugeot, hogy a hűtőmaszk rácsozása is szándékosan rátereli a figyelmet, de az elől sem marad rejtve, aki oldalról látja a kocsit, ugyanis az emblémák – Ferrari módra – már az első sárvédőkre, a kerekek mögé is rákerültek bizonyos változatokon.
A 308-as első generációja 2007-ben jelent meg, az a kocsi tulajdonképpen egy jó minőségben elkészített, gyermekbetegségekből kikúrált 307-es volt, leszámítva a Prince-benzinmotorokat, amelyek sok tulajdonos életét keserítették meg. Igazából a 2013-as második generáció hozott filozófiaváltást: a magas, egyterűs karosszéria helyett egy kisebb és könnyebb kasztnit kapott a francia kompakt, az igazi forradalom azonban belül zajlott le, ahol megjelent az apró kormánykerék és az i-Cockpitnak nevezetett hipermodern műszerfal. A szakma elismerését kivívta a típus, amit a
2014-ben elnyert Év Autója díj
is jelez, de a piacon mégsem tudta igazán megszorongatni a kategória két etalonját, a hetes Golfot (és testvéreit), valamint az élvezetesen vezethető Ford Focust.
Az új 308-assal folytatódik a Peugeot azon törekvése, hogy még közelebb pozícionálja magát a prémiummárkákhoz. Korábban a Peugeot és a Citroën modellek kis túlzással csak az emblémájukban különböztek, manapság azonban kinyílt az olló a két márka között, amit a legjobban talán a kompakt kínálaton lehet látni: az új C4-es egy izgalmas koncepciójú, emelt terepkupé-crossover tágas utastérrel és vajpuhán ringatozó futóművel, műszaki alapjai (EMP1 platform) azonban a Stellantis-konszern kisautóiból származnak, ami a belső tér egyszerűségén, valamint a menetdinamikai képességeken erősen érződik. Hiába azonos hosszúságúak, az új 308-as más padlólemezre (a DS 4-hez és az Opel Astrához hasonlóan EMP2) épül, mint a C4, és az ára, technikája, minősége is más ligába helyezi, meg talán a dizájnja is, bár ez ízlés dolga.
Sokak véleménye volt az a nemzetközi menetpróbán, hogy a klasszikus szépségnek tartott 306-os óta nem gyártott ilyen mutatós kompakt autót a Peugeot. Az elöl-hátul bátran kiszélesített sárvédők, a domborított motorháztető, a vámpírfogas nappali LED-fények, a lapos fényszórók és a karosszéria síkjából ékkőként kiemelkedő hátsó LED lámpák mind nagyon jól állnak neki, és a
hátratolt kabin, a laposabban álló szélvédő, valamint a két centivel csökkentett magasság miatt a kiállása is sportosabb lett,
igaz, a nyomtáv és a szélesség nem változott.
Ellentétben a C4-essel, a 308-as megmaradt klasszikus alsó-középkategóriás modellnek, persze a mai divatot követve kicsit megváltoztak az arányai: a tengelytáv és a motorháztető megnyújtásával az A-oszlop hátrébb került, ami vizuálisan az előnyére vált, viszont így a tengelytáv növekedése csak minimálisan érezhető a hátsó sor helykínálatán. Már az előző 308-as is az egyik legszűkebb kompakt autó volt, de a 11 centis hossz-, és az 5,5 centis tengelytáv-növekedés ellenére ez sajnos az új generációról is elmondható, bár kétségtelen, hogy két átlagos magasságú felnőtt valamivel jobban elfér egymás mögött, mint korábban.
Akinek több helyre van szüksége, válassza a kombit,
amelyben az 57 mm-rel hosszabb tengelytávnak köszönhetően tényleg jól el lehet férni hátul is, és a vízszintes tető miatt a fejtér is tágasabb. Nem is beszélve a csomagtartóról, amely 412 helyett 608 litert kínál, előbbi 8, utóbbi 2 literrel kevesebb, mint korábban. Már elektromos is lehet a kombi esetében a csomagtérajtó nyitása, a távirányító mellett egy alsó láblendítéssel is be lehet indítani a folyamatot, ha tele van a kezünk.
Már az előző 308-as is a kategória egyik legigényesebb belsejével rendelkezett, az új azonban még hozzá képest is szintet lépett, sőt, szerintem házon belül a 3008-ast és az 508-ast is veri. Nagyon jól mutat a végtelenített légbeömlőnek tűnő rács, amely szemmagasságban kettéosztja a műszerfalat, és konkáv felületek képez, de hatalmas ötlet a kinyitott könyvre emlékeztető, vezető felé fordított dupla érintőképernyő, és persze az is, hogy a két pohártartóba akár 3D-nyomtatott szemüveg- és mobiltartót is rendelhetünk a gyártól.
Nem csak a testünket és a szemünket, hanem a tapintásunkat is kényezteti a 308-as: a párnázott, rücskös műanyagok mellett matt alumínium, szövet, Alcantara, vagy bőr borítja a legtöbb felületet, textilbetétből még a műszerfalra és az ajtókra is jutott. A bajusz- és ablakemelő-kapcsolók még ismerősek lehetnek a régi PSA autókból, de ezeket leszámítva
az összhatás hipermodern, főleg a GT verzióban, amelyben még a digitális műszerfal is térhatású.
Ezt az effektet több réteg egymásra csúsztatásával érik el, igen látványos eredménnyel, de azért erre is igaz, hogy kicsik a számok és némileg túlzsúfolt a felület, ezért egy analóg óracsoportot könnyebben és gyorsabban le lehetne olvasni.
Aki alacsonyabb az átlagnál, annak a 308-asban már az is gondot jelenthet, hogy egyáltalán lássa a digitális műszerfalat, ugyanis a Peugeot továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a kormánykerék kicsi legyen, és a kijelzőt fölötte kelljen nézni. Ehhez pedig
elengedhetetlen, hogy alacsonyra tegyük a kormányt,
ami nem mindenkinek kényelmes vagy ergonomikus. Star Wars-rajongóknak ismerős lehet az aprócska, hatszögletű karima formája: Darth Vader híres TIE-fighter vadászgépére emlékeztet, de az egész műszerfal is olyan, mintha egy űrhajóból is származhatna.
A cikk folytatódik a második oldalon, kattintson tovább!