Mivel a koronavírus-járvány miatt tavaly rengeteg új modell bemutatóját halasztották el, 2021-ben a szokásosnál is gazdagabb és színesebb lesz a friss típusok választéka. Természetesen a kulcsszó az elektrifikáció lesz (különféle hibridek, illetve akkus villanyautók), de lesz egy-két kakukktojás is, a kulisszák mögött pedig folytatódik a digitális platformok és az önvezető képességek fejlesztése. Szubjektív válogatásunk első részében a tíz legfontosabb normál magasságú modellt, illetve a tíz legfontosabb megemelt szabadidő-autót ismertetjük.
A 2-es komplett modellcsaláddá fejlődött az utóbbi időben, hiszen kétajtóson kívül az új, fronthajtású négyajtós kupé (Gran Coupé), valamint a szintén fronthajtású családi egyterűk (Active Tourer és Gran Tourer) is ide tartoznak. 2021-ben a család alapító tagja, a nyolc éve bemutatott, és tavaly az M2 CS-sel méltó módon elbúcsúztatott F22-es kétajtós kupé kap majd utódot. Egyelőre csak annyit lehet tudni az újról, hogy az elődjéhez hasonlóan
marad hátsókerék-meghajtású,
de lesznek összkerekes változatai is. A három- és négyhengeres, benzines és dízelmotorokon felül többféle hibrid hajtásláncra számítsunk, akár konnektoros plug-inre is.
Bár már 2020 őszén leleplezték a Sandero harmadik generációját, a magyar piacon csak 2021 tavaszán fog megjelenni, várhatóan 3 millió forint alatti alapárral és a korábbinál gazdagabb alapfelszereltséggel.
A román kisautó az aktuális Renault Clio padlólemezére épül,
ezért nagy előrelépésre számíthatunk a helykínálat, a biztonság, a zajszigetelés és a menettulajdonságok tekintetében. Kizárólag az 1,0 literes, háromhengeres motorokkal lesz kapható, a szívó alapverzió 66, a turbós 90, illetve 100 lóerős, utóbbi a gyárilag LPG-üzemre felkészített csúcsverzió, amelynek hatótávja 1300 km. A kézi mellett fokozatmentes CVT automata váltóval is meg lehet majd venni a Sanderót, a divatos, terepcsomagos Stepway változat egyszerre érkezik a normállal.
A sok SUV után végre egy elegáns limuzin érkezik a Citroënhez tartozó DS kínálatába, a 9-es műszakilag
a Peugeot 508-as rokona, de a 11 centivel hosszabb tengelytáv miatt tágasabb.
A fényűző belterű, 4,93 méteres nagykocsi a legkorszerűbb technikával rendelkezik, amit az éjjellátó rendszer, a kamerával dolgozó adaptív futómű és a számtalan vezetéstámogató rendszer bizonyít. Még a hátsó ülései is fűthetők, rendelkeznek masszázsfunkcióval, és szellőztethetők is. Többféle konnektoros hibrid hajtáslánc (225-360 lóerő) és egyféle benzinmotorral (1,6 turbó, 225 lóerő) lesz rendelhető, utóbbihoz egyszerűbb, csatolt lengőkaros hátsó futómű jár a multilink helyett. Sajnos a Citroën hidropneumatikus futóműve helyett hagyományos acélrugókat kap a DS 9, így a hasmagassága sem állítható.
Tavaly novemberben leplezték le a 11. generációs Civicet, igaz, egyelőre csak négyajtós tanulmányautóként. Maradt a lapos, széles és hosszú alapforma, és a fényszórók, valamint a hűtőmaszk kialakítása sem sokat változott, de
jóval letisztultabb és visszafogottabb lett a dizájn,
sok megoldás az amerikai Accordot idézi.
Újdonság a Civic oldalán a vállmagasságban végigfutó éles vonal, és a hátratolt A-oszlop, amitől hosszabb lett a motorháztető. A négyajtós mellett kétajtós kupé és ötajtós, ferdehátú karosszéria is lesz. Szinte biztos, hogy a CRV-ből és a Jazz-ből ismert hibrid rendszer a Civic-be is beköltözik, de hagyományos turbós benzinmotorok is megmaradnak. A csúcsot a kétliteres Type R jelenti majd, de arra még éveket kell várni, mivel nemrég frissült a régi.
A tavaly tavasszal leleplezett, elődjénél sokkal merészebb formájú i20 2021 már Magyarországon is megvásárolható 3,99 millió forintos alapártól. A koreai kisautó 5 mm-rel hosszabb, 30 mm-rel szélesebb és 24 mm-rel rövidebb, mint elődje,
a tengelytáv 10 mm-t nyúlt meg a jobb helykínálat érdekében.
Megnőtt a csomagtartó is, a korábbi 326 helyett már 351 literes. Nemcsak tágasabb, de igényesebb is lett a belső tér, a 10,25 colos digitális műszerfal mellett ugyanekkora érintőképernyő, valamint vezeték nélküli töltő is rendelhető, és az okostelefon-integrációhoz sem kell kábel. Az 1,0 literes, háromhengeres, benzines turbómotor 100 és 120 lóerővel választható, a hazai piacon népszerűnek ígérkező 1,2-es, négyhengeres szívó alapmotor 84 lóerős - utóbbiról hamarosan olvashatja tesztünket.
A 2014-ben bemutatott W205-ös C-osztály idén nyugdíjba vonul, a vadonatúj utód, a W206 már csak a startpisztoly dördülésére vár. Az MRA platform marad, de frissített formában, új elektronikai architektúrával és növelt tengelytávval. Nagyon valószínű, hogy
egy mini S-osztály lesz az új C,
a tavaly megújult felsőkategóriás luxusautó formajegyeivel és technikai újdonságaival.
A kulcsszó a hibridesítés (minden normál modell 48 voltos lágy hibrid, de lesznek benzines és dízel konnektoros hibridek is) és a fejlett (akár 3-as szintű) önvezető képességek, de nyilván az online szolgáltatásokat és az utasok kényeztetését sem hanyagolta el a Mercedes a fejlesztések során. A tavaszi világpremiert követően várhatóan ősszel érkeznek majd meg az első példányok a márkakereskedésekbe.
2021 őszén mutatkozik be az Astra új, „L" generációja, amely már PSA-alapokra épül, így az érkezése utána már csak az Insignia marad eredeti Opel-fejlesztésű modell a kínálatban. Jóval bátrabb formát kap az új nemzedék, várhatóan
az új Mokkával elkezdett formanyelvet viszi tovább,
a sisakrostélyra emlékeztető hűtőmaszk-fényszóró egységgel. Első ízben lesz kapható az Astrához kontrasztos, eltérő színű tető. Bár már a jelenlegi Astra is jóval könnyebb volt elődjénél, az új tovább fog veszíteni a tömegéből, a hajtásláncok (1,2-es turbós benzines, 1,5-ös turbódízel) a PSA motorkínálatából kerülnek majd ki. Biztosan lesz zöld rendszámos változat, de még nem tudni, hogy tisztán elektromos, vagy konnektoros hibrid hajtással.
A harmadik generációs 308-as 2021 őszén mutatkozik be, hogy hét év után leváltsa a 2014-ben Év Autójának megválasztott elődjét, amelynek a padlólemezét tovább használja, de kissé módosított formában. Az EMP2 platformra a PSA eddig csak belső égésű motorral vagy plug-in hibrid hajtással szerelt autót épített, de az új 308-asnál nagy esélye van annak, hogy tisztán elektromos verzió is készülni fog. Az alapmodellekben 1,2-es benzines turbós és 1,5 literes dízelmotor dolgozik majd,
a kínálat csúcsán az 1,6-os turbómotorral szerelt plug-in hibridek lesznek,
az összkerekes PHEV sportverziót több mint 300 lóerősnek ígérik. Állítólag rendelhető lesz - először a 308-asok történetében - dupla kuplungos automata váltó is, amelyet a lágy hibrid hajtáshoz igazítanak.
A magyar piac szempontjából talán a Fabia következő nemzedéke lesz 2021 legfontosabb autóújdonsága. Először kapja meg a cseh kisautó az MQB A0 építőkészletet, amelyet a konszern többi kisautója, az Audi A1, a Seat Ibiza és a Volkswagen Polo már évek óta használ, így végre nem a kis Skoda lesz az elmaradott testvér a családban.
Az új architektúra révén
könnyebb, merevebb és tágasabb karosszériára, többféle extrára és vezetéstámogató rendszerre készülhetünk,
mint a jelenlegi generáció esetében. Nagyot fejlődnek majd az infotainment rendszerek is, nagyméretű, jó felbontású érintőképernyőt és digitális műszerfalat is kap a Fabia. Kizárólag turbós és szívó benzinmotorokat lehet majd rendelni (várhatóan 1,0 és 1,5 literes méretben), dízelmotor és elektromos verzió nem várható. Sőt, lehet, hogy a lágy hibrid rendszerekről is le kell mondani, cserébe azért, hogy elfogadható szinten tudják tartani az árat.
Az első Mirai kiverte a biztosítékot a formájával, a másodiknál ezért nagyon odafigyeltek az esztétikus megjelenésre. Nem csak a stílus változott:
az immár TNGA-alapokra épített üzemanyagcellás villanyautó négyajtós kupévá változott,
merevítettek a karosszériáján, lejjebb került a tömegközéppontja, ráadásul ezúttal a hátsó kerekei hajtottak. A szélesség 7, a hossz 8,5, a tengelytáv viszont 14 centit nőtt (1,885, 4,935 és 2,92 m-re), amitől tágasabb lett a Mirai, így négy- helyett már ötszemélyes.
A harmadik hidrogéntanknak és újratervezett üzemanyagcellának köszönhetően a nagy Toyota 30 százalékkal nagyobb (650 km) hatótávolságot kínál elődjénél. Így ideális zéró emissziós jármű lehet azoknak, akiknek a villanyautók hatótávolsága nem elég, és nem akarnak órákig tölteni (a hidrogén tankolása 5 perc, de a legközelebbi Bécs mellett van). Sajnos a magyar piacon nem lesz elérhető a Mirai, de Nyugat-Európában is csak lízingelni lehet, az elődjénél 20 százalékkal kedvezőbb áron.
A cikk nem ért véget. A 2021-es SUV-újdonságokról a következő oldalon olvashat!