Fogyatkoznak a lehetőségek azok számára, akik reális áron szeretnének új, tágas családi autóhoz jutni. A két éve elindított nagycsaládos állami vásárlási támogatásnak köszönhetően elérhető közelségbe kerültek a hétülésesek, és sok gazdára is talált belőlük, csakhogy az utóbbi időben az devizaárfolyam kedvezőtlen alakulása, illetve a chiphiány gyártói problémái miatt jelentős drágulás tapasztalható, amit tetéznek az uniós szén-dioxid-kvóta miatti intézkedések. Utóbbi miatt például a népszerű Berlingo/Combo/Rifter trió már csak elektromos változatban, igen magas áron érhető el.
Idén tehát 8-10 millió forint alatt szinte semmi sincs már, amibe 3-4 gyereket, vagy pláne 7 kifejlett humanoidot be lehetne szuszakolni. A Dacia az utolsó mentsvár, amely 10 év után végre lecserélte a sok hiányossággal kűzdő, de nagy és diszkont árú Lodgy-t. A Renault olcsósított (és nálunk nem kevés előítélettel fogadott) márkája a hazai kínálat egyik fontos szereplője már évek óta, a nagycsaládos támogatás pedig még az egyébként jó piaci helyzetén is hatalmasat lendített. 7000-nél is többen vásároltak 2020 óta Lodgy-t, ezzel a teljes támogatott autóvásárlás több mint 50%-át el is vitték.
A Jogger eljövetelével ez könnyen mehet még feljebb is, hiszen formáját, technikáját és szolgáltatásait is a kor igényeihez igazították. Sok szem szegeződik tehát most a Daciára, mert szép számmal vannak, akik eddig kivártak, de az idei év végéig biztosan élő támogatást még fel szeretnék venni; ugyanakkor akadnak sokan olyanok is, akik korosodó Lodgy-jukat szeretnék valami újabbra és kényelmesebbre lecserélni. Nos, a Jogger újabb, kényelmesebb, de nem cethal méretű doboz többé: manapság, amikor kevésbé divatosak a buszlimuzinok, más irány felé mentek a formatervezők.
Nagyjából az B-oszlopig a Jogger megegyezik a márka jól ismert kisautójával, akárcsak az első szériás Logan MCV tette anno. Tulajdonképpen egy kombi-egyterű-SUV koktélról van szó, ami meglepően jól néz ki, ráadásul
az idei év második felétől az új Dacia logót is megkapja majd, amiről nem olvasható le a teljes név, csak a stilizált DC.
Esélyes, hogy magyarázni kell majd a laikusoknak, hogy milyen autó is ez, és sokak arca megnyúlhat, amikor közlik vele, hogy egy Dacia. Szerencsére a márka amúgy nem követi a Skoda útját, az ígéretek szerint modelljei maradnak egyszerű célszerszámok, remek áron.
Orrkialakítása tehát a Sandero off-road optikás változatáról (Stepway) ismerős, utána jön egy érdekes emelés a tetővonalban, a befejezés pedig még a gyártó menedzsmentje szerint is erősen emlékeztet valamire, ami Svédországból jön. Kimondhatjuk, a hátsó fertály nagyon erős Volvo XC90 utánérzés, de ennél rosszabbal sose kelljen egy megvádolni egy Daciát. A konszern elterjedt CMF-B platformjára épül, 4,55 méteres hosszal, 20 centis hasmagassággal és hatalmas, 2,9 méteres tengelytávval, de a legmeglepőbb adat a parádés 1200 kilogrammos súly, ami magában hordja a takarékosság ígéretét.
Széria a LED-es helyzetjelző és tompított világítás (a távfény halogén), ami hatékonyan működik, még jól is néz ki a jellegzetes, Y-alakú menetfény. Nyilván nem prémium kivitelű, de abszolút vállalható a műszerfal, és aki látott már valaki újkori Dacia-belsőt, akkor megkülönböztetni is nehezen fogja a Sandero/Logan párostól. Azokhoz hasonlóan a jobban felszerelt változatokban érintőképernyő került a műszerfal tetejére, a légbeömlők fölé, mellette telefontartót találunk. Letisztult, egyszerű és funkcionális minden, sokan fogják értékelni a fizikai gombokat és a Renault-féle önálló klímapanelt.
Minden kivitelben van oldal- és függönylégzsák, automata vészfékező rendszer, sebességkorlátozó, hegymeneti elindulássegítő, magasabb felszereltségnél, illetve feláras csomagok részeként pedig holttérfigyelő, tempomat (nem adaptív), és elektromos kézifék is. Nem egy luxusmodell, de a lényeg elérhető, ugyanakkor
nem árt tudni, hogy a közeli rokon Sandero Stepway csak két csillagot szerzett a tavaly az Euro NCAP töréstesztjén.
Kényelmi extrák is elérhetők, köztük tolatóradar- és kamera, vezeték nélküli telefontükrözés, navigáció, automata klíma, ülésfűtés, esőérzékelő és sok egyéb.
Comfort, vagyis középső szinttől akad némi kárpitozás az ajtó és a műszerfal egy részén, a műanyagok nyilván kemények, néhány helyen kivillan a meztelen fényezés - de semmi olyat nem kell lenyelni, ami emészthetetlen volna. Az első sor kompaktokat idéző helykínálata és közepesen pihentető ülései után nem rossz érzés eggyel hátrébb ülni, mert a tágas térben az 1/3-2/3 arányban dönthető üléseket magasra építették be (gyerekeknek ideális), a lábtér pedig felnőttként is elegendő. Aki ötülésesként rendeli, 607 literes csomagtérbe pakolhat, ami ledöntött ülésekkel 1819 literes üreggé bővíthető.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!