Aki betér egy Honda szalonba, bámulatos retró kínálattal találkozhat a nyolcadliteres gépek között. Ott van például a Dax kismotor jellegzetes, T-alakban elnyújtott vázzal, nevéhez és fazonjához illően tacskós matricával (még bukósisakot is rajzoltak a lobogó fülű kutyára). Vagy a Super Cub, klasszikus robogótesttel és automata kuplunggal, amely 100 millió fölötti eladásaival a világ legnagyobb számban gyártott gépjárműtípusának aktuális szériája. Harmadik nosztalgiamodellként pedig ott ácsorog cikkünk főhőse, a 2018-ban bemutatott és az idei modellévre megújult sztár, a Monkey.
A majommotor evolúciója egészen 1961-ig nyúlik vissza, ekkor mutatták be ősét a tokiói Tama Tech innovációs vidámpark látogatóinak, de annyira rákaptak a felnőttek, hogy két évvel később a szériamodell már őket célozta meg. Nem csak játékosságával, hanem könnyű szállíthatóságával is sok hívet szereztek az évtizedek alatt az 50 köbcentis, eleinte 5 colos bútorgörgőkön, később pedig 8-as kerekeken gördülő Monkey-szériák. Nemrég bemutattunk egy bőven veteránkorú, de mindössze 186 kilométert futott, csodás állapotú példányt, és hiányosságai ellenére jópofa játékszernek bizonyult.
Amikor retró modellként felélesztették a 2010-es évek végén, új prioritások alapján láttak munkához a mérnökök.
Kis méretben gondolkodtak, de ez már nem akkora, mintha a vidámpark körhintájáról emelték volna le,
ráadásul elvetették a félrecsapható ülést, a lehajtható kormányt és a hermetikusan zárható tankot – tehát ezt már nem lehet betenni egy kombi csomagtartójába. Így is elég apró maradt ahhoz a maga 1,71 méteres hosszával, hogy fel lehessen tenni egy lakóautó hátuljára, arra pedig használat közben döbbentem rá, mennyire szerény helyet foglal el az otthoni garázsban.
Fél évszázadon keresztül mellékes volt, de most tervezési szempontként jelent meg, hogy a Monkey normálisan motorozható legyen, ennek szellemében alakították ki méreteit, 12 colos kerekeit és rugózását (az ősmodelleken még az sem volt), a láncát pedig immár 125 köbcentis motor hajtja meg, manuális váltó közreműködésével. Légyegében a furcsa fazonú MSX125 Grom technikáját vették át kisebb-nagyobb módosításokkal, és az volt a cél, hogy főleg városi használatra kínáljanak egy könnyen manőverezhető, takarékos, megfizethető és mindenekelőtt stílusos robogóalternatívát.
Ami a megjelenését illeti, tényleg telitalálat, a forgalomban rengeteg autós-motoros megnézi, és még mindig elég ritka ahhoz, hogy leparkolva is legyeskedjenek körülötte járókelők. Parányi mérete mellett ezt magasan ívelt kormányának, mogyoró formájú tankjának, pufi nyergének és klasszikus kerek, persze elöl-hátul LED-es lámpáinak köszönheti, jobb oldalán pedig jellegzetesen kunkorodó, hővédő rácsos kipufogója fokozza a látványt. Nagyon sok helyen csillannak meg rajta krómok, és külön kedvenceim a ballonos első-hátsó gumik fölött endurósan magasra emelt sárvédők.
A ráncfelvarrással új színként kék jelent meg a kínálatban, ezen kívül elérhető még pirosban is, de a kismajomhoz szerintem a kipróbált banánsárga passzol igazán. Senkit se tévesszen meg a deklin lévő kulcslyuk, azzal csak a sisakot lehet hozzákötni parkolásnál, nyereg alatti tárolóhelyről ne álmodjunk.
Amúgy sem túl gazdag a felszereltség, nincsen például 12 voltos aljzat és elakadásjelző,
miként óra vagy a hőmérő sem került a klasszikus kerek házban lakó inverz kijelzőbe. Utóbbinak nagyobb hibája, hogy napsütésben nehéz leolvasni, pedig amúgy a kilométeróra jó nagy számmal mutatja a sebességet.
Persze a név és az arányok ismeretében felmerül a kérdés: úgy ülünk, mint majom a köszörűkövön? Nyilván nem King Kongra tervezték a Monkey-t, langaléták és nehezebb pilóták (a teherbírás tokkal-vonóval 104 kiló) bajban lesznek vele, de 1,90 körüli ismerősöm egész jól el tudott helyezkedni rajta, még ha kissé groteszk látványt is nyújtott. Én a magam 1,75 méterével teljesen jól elfértem, nem kellett nagyon felhúzni a lábam, és a magas kormány is kézre állt. Hölgyek és kezdő motorosok életét pedig megkönnyíti a kompakt méret, a 77 centi magasan lévő nyeregből könnyen le tudnak talpalni.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!