Az Európai Unió tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű uniós ügynökség (Eurojust) tájékoztatása szerint Németország és Luxemburg illetékes hatóságainak összehangolt fellépésére azt követően került sor, hogy a frankfurti főügyészség csalás és szándékos légszennyezés gyanúja, valamint az érintett autóipari vállalatok és beszállítói csoport felelőseinek feltételezett együttműködése miatt vizsgálatot indított.
Az érintett dél-koreai vállalatok (Kia és Hyundai) több mint 210 ezer olyan dízeljárművet hoztak forgalomba Európában, amelyeket feltehetően illegális, a károsanyag-kibocsátási adatokat meghamisító emissziós eszközökkel szereltek fel.
Az illetékes német bíróság szerint a járműveket megvásárló ügyfeleket megtévesztették, mivel nem tájékoztatták őket arról, hogy autóik nem felelnek meg a kibocsátási követelményeknek. Az ügyben érintett két autómárka valamennyi 1,1, 1,4, 1,6, 1,7, 2,0 és 2,2 literes dízelmotorral rendelkező modellje érintett.