Jó válasz a tízmillió forintos kérdésre – Ssangyong Korando 1.5 T-GDI teszt (2023)

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Vágólapra másolva!
Még ha nincs is szó áttörésről, lassan felsorakoztak a hazai szalonokban a Dongfeng és a MG modelljei, sőt, a Geely almárkája is érkezőben van. Ennek ellenére nem egy kínai gyártmány a kompakt SUV-ok, és úgy általában a családi autók árbajnoka, hanem koreai, amely tágas utasteret és 163 lóerőt kínál akár hét számjegyű összegért, feltéve, hogy (fullos tesztautónkkal ellentétben) beérjük a valóban legfontosabb extrákkal.
Vágólapra másolva!

Szokatlanul hangzó márkanév, plusz a kultikus Jeep Wranglerre megszólalásig hasonlító forma – de csak az első beindításig, mert a motortérben egy négyhengeres szívódízel kerreg. Meglepő jelenség volt a magyar kereskedésekbe a kilencvenes évek első felében megérkező régi Ssangyong Korando, mégis sokan értékelték, hogy létezik egy terepjáró árban a Lada Niva és a vállalkozó-álomnak számító Mitsubishi Pajero között. Még utódja is a klasszikus offroader-iskola szerint készült, igaz, már Mercedes-féle motorral és a márka új védjegyének számító, meglehetősen groteszk formatervvel.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

SUV-vá változott, és büszke rá, hogy koreai

Később aztán a 4x4-esekre szakosodott gyártó meghallotta az új idők szavát, és 2010-ben a Korando új generációját már szabadidőautóként mutatta be, miután bölcs döntésként a dizájnt Giorgetto Giugiaro stúdiójára bízták. Röpke kilenc év elteltével megérkezett cikkünk főhőse, a negyedik széria, de még mindig ott tartunk, hogy az óriásira duzzadt kompakt SUV-szegmensben az ismertségért küzd a Ssangyong. „Mi is ugyanolyan minőséget tudunk, mint a Kia és a Hyundai", hangozhatna a mottó, és nem véletlen, hogy a hazai reklámok gegjeként a Korandót koreai nyelven dicsőíti Thuróczy Szabolcs.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Maga a termék és annak ára valóban versenyképes, ha pedig megnézzük a tavalyi eladási számokat, hamar kirajzolódik, hogy szó sincs a mostanában amúgy nehéz időket megélő piac outsideréről.

116 százalékos növekedést ért el Magyarországon a Ssangyong, darabszámokban még a Renault márkát is lenyomva,

a Korando pedig a modellek összesített toplistáján 19. helyezést ért el, megelőzve többek közt a Hyundai Tucsont. Ha nem is lett népautó, azért forgalomban vagy az út szélén parkolva fel lehet fedezni jó néhány példányt, három évtized után valósággá vált tehát a „Korea can do" eredetű típusnév.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Ehhez persze szükség volt emészthető formatervre is: bár a C300 kódjelű generáció alakja a hírhedt házi dizájnrészlegen született, hosszú évek munkájával valahogyan megtörték az átkot, erre a kisebb Tivoli és a nagyobb Rexton is bizonyíték. Szemből kifejezetten mutatós a Korando, diszkrét méretű hűtőráccsal és hármas osztású ködfényszóróval, sőt, profilból is jó a sziluett, csak a domborításba költöztetett, emiatt ez elsőhöz képest szintben jócskán eltolt hátsó kilincs fura. Szép LED-rajzolatú lámpák utalják a farát, itt csak a lökhárító túlgondolt alsó betétjei emlékeztetnek a régi, vad időkre.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Zongorázni lehetne a különbséget

Éjfekete-metál fényezésű (a felára 159 ezer forint) tesztautónk a hátrafelé sötétített üvegekkel, a mértékkel alkalmazott krómdíszítéssel és a csinos, 19 colos alufelnikkel (149 ezer forint) elég látványos ahhoz, hogy sokan megnézzék, bár mi biztosan kevésbé gyászos színben választanánk. Való igaz, ezzel a külsővel harmonizál igazán az utastér zongoralakk dömpingje, pontosabban a betétek egy része nem is egyszerű műanyag, hanem laminált edzett üveg, ami mögött sötétben több sávos, LED-es díszkivilágítás dereng. Ez valóban szebb, mint a többi tucatmodell karácsonyfafüzére.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Maga a műszerfal érdekes kettősséget hordoz: egyfelől helyenként kicsit bazárinak érződik a sok műkrómos felület csillogása,

másrészt viszont el tudja hitetni az emberrel, hogy itt komoly értéket kap a pénzéért. Míg a legtöbb műanyag kemény, a pult tetejére és néhány más helyre azért jutott puha burkolat, az összeszerelés pedig gondos, rossz úton is masszívnak tűnik a koreai SUV. Jól használhatók a tárolórekeszek, igazán kár, hogy a szemüvegtartót kivéve egyiket sem bélelték ki, az amúgy otthonos bézs bőrkárpit pedig a vezetőülés oldaltámaszán 10 ezer kilométer után elszíneződött.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Tágas utastér és sok figyelmeztetés

Manapság egyre trükkösebb az autók rendszertani besorolása, a kompakt SUV-ok rendje is jól megtermett egyedeket takar: a Korando például 4,45 méter hosszú, két tengelye 2,67 méterre lakik egymástól, ráadásul meglehetősen jó helykihasználású. Ebből az következik, hogy kifejezetten tágas belül, és nem csak a hűthető-fűthető első fotelekben lehet kényelmesen terpeszkedni, hanem a második sorban is. Hosszában, széltében, sőt, a hangulatos tolótető (219 ezer) helyigénye dacára magasságban is elegendő a tér ahhoz, hogy két termetesebb felnőtt tisztességesen elférjen itt.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Lehetne persze nagyobb az oldalüveg, és illett volna két légbefúvót hátravezetni, de mindenképp műfaja nagyjai közé tartozik a Ssangyong, és az 551 literes csomagtér is ígéretesen hangzik. Igen ám, de a motoros csomagtérajtó felnyílását kivárva először úgy érezhetjük, nem stimmel a térfogat.

Hát persze: a bendő egy része az alagsorban található, szerencsére a két elemből álló padlót alsó állásban is lehet rögzíteni,

vagy függőlegesen térelválasztóként használni. Pótkerék nincs, és innentől már csak azt nem értjük, miért kell macerásan rolót kihúzni a nem kombisan hosszú raktér fölé, jobb lenne egy kalaptartó.

Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.
Ssangyong Korando autó, 2023.02.06.

Ha már itt tartunk, essünk túl a Korando többi bosszantó sajátosságán is. Az egyik ilyen, hogy imád bimbammolni, például amikor járó motornál álló helyzetben (P-állásban) merészeljük nem becsatolni az övet, urambocsá ajtót nyitunk. Zokon veszi azt is, ha a vezeték nélküli padra olyan okostelefont teszünk, ami nem tud QI-töltést, és még az index konfigurálható pittyegése is idegesítő. Derék dolog a mai kijelző-orientált világban, hogy kapunk egy önálló, amúgy egész igényes klímapanelt, de furcsa a légkondi kalibrálása, még 21-22 fokra beállítva is fáztunk hosszú utakon, feljebb kellett tekerni.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!