A prémiummárkák ritkán merészkednek a Golf nevével fémjelzett alsó-középkategória, vagyis a C-szegmens alá, leginkább azért, mert itt óriási a piaci verseny, és a nagyobb presztízshez tartozó, átlagnál magasabb árrést nehezen hajlandók megfizetni a vevők. Az Audi már be is jelentette, hogy a két generációt megért kisautónak, az A1-nek nem lesz utóda, és valószínűleg a hetedik évét taposó kis szabadidő-autó, a Q2 is hasonló sorsra fog jutni. Így az új, kiskategóriás, hibrid Lexus crossover riválisa a rétegmodellnek számító DS 3-ason kívül csak az elektromos hajtású Smart #1 és szintén elektromos, hamarosan érkező Volvo EX30 lesz. Még a Mini Countrymant is említették a Lexus piaci stratégái, bár annak harmadik nemzedéke valószínűleg fél mérettel nagyobb lesz, mint a 4,19 méteres japán SUV.
Az LBX az alapokat adó, Európában két éve kapható, és népszerű
Yaris Cross-hoz képest 1 cm-rel hosszabb, 6 cm-rel szélesebb és 4,5 cm-rel alacsonyabb,
a tengelytávja pedig 2 cm-rel nagyobb, ami a nemzetközi sajtóbemutatón megejtett üléspróba alapján jó hatással volt a hátsó lábtérre. 178 centis magasságommal normálisan elfértem a magamra beállított vezetőülés mögött, a hajam sem súrolta a tetőt, csak a kis hátsó ajtónyílás nehezítette meg a be- és kiszállást. A meglepően jó térkínálat árát a csomagtartónál kell megfizetni: a Toyota 397 litere helyett itt csak 332 liter áll rendelkezésre, az összkerekes verzió esetében pedig még kevesebb, 320 helyett 235 liter, ami még a Suzuki Swift híresen kicsi csomagterét is alulmúlja 30 literrel.
De a Lexus szerint a centik és literek helyett a prémium kisautók vásárlói inkább a stílusos megjelenést, a minőségi kidolgozású utasteret, a jó zajszigetelést, a fejlett hajtásláncot és a dinamikus vezethetőséget keresik, ezeken a területeken pedig az LBX lényegesen többet nyújt a Toyota-testvérmodellnél. Simon Humphries, a Lexus dizájnigazgatója elárulta, hogy az első formaterv próbálkozásnál rossz megközelítést alkalmaztak, kisautó-arányokkal rendelkező kisautót készítettek, de hamar rájöttek, hogy ez rossz irány, mert a Lexus vásárlók különlegesebb modellre vágynak.
A tervezést az alapoktól kezdték újra, alapvetően más megközelítéssel. Ezúttal már olyan autót akartak alkotni, ami messziről jóval nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában, mert
a karosszéria arányai a nagy prémium crossovereket idézik.
Ezért kapott az LBX a Yaris Cross-hoz képest hátrébb tolt, és laposabb szögben álló A-oszlopokat, alacsonyabb motorháztetőt és tetőt, valamint brutális mértékben kiszélesített sárvédőket, amelyek kényelmesen elnyelik a 18 colos felniket a viszonylag magas oldalfalú, 225/55-ös gumikkal együtt.
Rájöttek arra is, hogy a nagy Lexusok jellegzetes dizájn-részletei kis méretben nem fognak működni, ezért például a márka ismertetőjegyének számító orsó alakú hűtőrácsot is teljesen áttervezték, és olyan formájú – kissé a GT86-os Toyotáéra emlékeztető – fényszórókat tettek a két oldalára, amilyeneket korábban még nem láttunk a márkától. Volt, akinek szemből a Cupra Born, a Peugeot 3008, oldalról a Mazda CX-3, hátulról a Nissan Juke jutott eszébe a gömbölyded LBX láttán; az biztos, hogy nagyon eltávolodott a Lexus eddigi formanyelvétől. Igaz, arra már rá is fért a frissítés, mert a 2014-es NX óta alkalmazott, határozott élekkel jellemezhető futurisztikus stílus kezdett kifulladni.
Az LBX fejlesztése során a Toyota TNGA-B kisautó platformját a Lexus magasabb követelményeihez igazították, ami azt jelenti, hogy a Yaris Cross-hoz képest lejjebb került a súlypont, szélesebb lett a nyomtáv, lerövidültek a túlnyúlások, merevebb lett a karosszéria és a kormánymű, és még az első futómű geometriáját is áttervezték a jobb útfekvés érdekében, amit Akio Toyoda, a Toyota hobbiversenyző elnöke állítólag személyesen ellenőrzött a gyári tesztpályákon.
Nagy hangsúlyt helyeztek a kifinomult viselkedésre is,
jóval több zajszigetelést építettek be, mint amennyi a Toyotában van,
viszont ezek tömegét egyéb helyeken könnyű anyagok használatával (alumínium motorháztető, műanyag kerékjárati ívek és küszöbidomok) ellensúlyozták, így az 1280 kilós Lexus nem nehezebb a testvérnél.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!