Oldja a feszültséget, bármi áron - Mercedes-Benz EQE SUV menetpróba (2023)

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Vágólapra másolva!
Lassan, de biztosan a csillagos márka teljes kínálatában lesz elektromos alternatíva, és a tervek szerint nagyjából egy évtized múlva át is veszik a stafétát a klasszikus belső égésű motoros modellektől. Ebbe a sorba illeszkedik az új, felső-középkategóriás SUV, amely dedikáltan e-platformra épül, és kiemelkedő hatékonysággal, lehengerlő műszerfallal, temérdek extrával próbál tehetős vevőket megszólítani. Ám próbánk után úgy tűnik, hiába a sok lóerő, a menettulajdonságai távol állnak a tökéletestől.
Vágólapra másolva!

Számos nagy gyártó névadási szokásait megkavarta az elektromos modellsorozatok érkezése, mára azonban nagyjából sikerült jól kialakítani a rendszertant. Így a Mercedesnél is csak egyszer kell felismerni az EQ-család logikáját, és az újdonságokat máris el tudjuk helyezni a klasszikus típusokhoz képest: az E-osztálynak megfelelő villanylimuzin például az EQE nevet kapja. Ennek szabadidőautósan magas változata bemutatónk főszereplője, a triviálisan, de célszerűen elkeresztelt EQE SUV, amely azokhoz is szól, akik eddig belső égésű motoros divatterepjáróval, például GLE-vel szemezgettek.

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Való igaz, hogy 4,86 méteres hosszával valamivel elmarad hagyományos társától, és a legömbölyített kavicsra hasonlító, szenzációsan áramvonalas (az alaktényezője akár 0,25 lehet) crossover egészen más karakter is, abban viszont hasonló, hogy vevőkörének fontos a luxus, a jó helykínálat és a kissé megemelt vezetői pozíció, nem is beszélve az összkerékhajtás adta biztonságról. Ehhez jön egy igen lényeges szempont az EQE SUV-nál: a lehető legkevesebb kompromisszummal járó villanyhajtás, aminek felhasználói oldalról legfőbb fokmérője a hatótáv – ez esetben komoly 467-593 kilométer.

Egymotoros alapmodelltől a 687 lóerős AMG-szörnyig

Mindegyik kivitelben 90 kWh körüli kapacitású a padló alá beépített lítium-ion akku, és a számtalan aerodinamikai elem mellett más trükkökkel is igyekeznek fogyasztást spórolni. Alapáron beszerelnek például egy hőszivattyút, ami bekapcsolt fűtésnél az akku és a meghajtás részei által generált hőt juttatja az utastérbe, nagyjából 10%-kal növelve a hatótávot hideg időben. A kínálat zömét kitevő 4Matic modellek a frontmodult leválasztó egységet (DCU) kapnak, magyarul, csak a hátsó kerekeket hajtják alapesetben, az elsőkhöz beépített villanymotort csak szükség esetén kapcsolják be.

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Kendőzetlenül a pazarlásé a főszerep, hiszen a leggyengébb, 300-as jelzésű kivitel sem szerénykedik a teljesítménnyel.

Önmagában nézve a 245 lóerő talán nem is tűnik olyan soknak, viszont az 550 Nm nyomaték mindenképp, és a 7,6 másodperc alatt megfutott százas sprint is pár éve még sportautós értéknek számított. Ezt a verziót követi követi a még fürgébb 350+ (292 LE), felette pedig már a kétmotoros, összkerekes kínálat nyit: a 350 4Matic (292 LE), az 500 4Matic (408 LE). Ezeket koronázza meg a háromféle AMG-modell, a csúcson 687 lóerővel és eszelős 1000 Nm nyomatékkal.

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Látható a modellek számozásából, hogy a régi, a belső égésű motorok lökettérfogatára emlékeztető logika mentén igyekeznek eligazítani a vevőket a teljesítményszintek között, a végsebességek terén viszont már nincs nagy változatosság: mindegyik 210 km/h-t tud, csak a hatótáv terén kevésbé jeleskedő AMG EQE SUV 53 kivitelek leszabályzását toldják meg 30-cal. Mi azonban nem ilyenekkel, hanem a polgári verziók csúcsát jelentő 500-asokkal ismerkedtünk a magyar sajtóbemutatón, amit tesztvezetés követett a Balaton-felvidék változatos minőségű és vonalvezetésű útjain.

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Variációk akkutöltésre a nyilvános oszlopoknál

Kétórás menetpróbánk tanúsága szerint a hétköznapi életben nagyjából 300 kilométer körüli hatótávval lehet számolni ebben a klímázással terhelt, nyári időszakban. Kivéve persze, ha gyakran teszteljük a jobb pedál elsüllyesztésével, milyen érzés lehet a teleportálás, mert akkor könnyen tudjuk bajossá tenni a Balatonfüred-Budapest távot is. Persze mérleg másik serpenyőjében mindössze 4,9 másodperces százra gyorsulás és komoly rugalmasság áll, ami sokadjára is meglepő egy ekkora behemóttól, és természetesen tömeg terén se számítsunk csodára: 2,65 tonnát nyom (üres autó, vezetővel).

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Ha már fogynak a kilométerek, a táplálásról az alap fedélzeti töltő (AC) 11 kW-tal gondoskodik, de érdemes beruházni a 22 kW-osra, amivel 5 óra alatt tud teljesen megtelni az akkumulátor.

Érdekes opció, hogy egyenáram (DC) esetén 170 kW felvételét is képes kezelni a rendszer

már amennyiben találunk olyan töltőállomást, ami ezt le is tudja adni, így optimális esetben 15 perc alatt akár 220 kilométer hatótáv is nyerhető. Természetesen igény szerint a navigáció úgy tervez utat, hogy figyelembe veszi az elérhető távokat és a nyilvános oszlopokat, de persze erre is igaz, hogy otthon töltögetni a legjobb.

EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
EQE SUV, Mercedes–EQ, tesztvezetés, tesztautó, autó, kocsi
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári
Mercedes EQE SUV gyári

Érzik a Mercedes marketingesei, hogy az emberek bizalmát könnyebb megszerezni, ha a fenntartási költségekbe beszállnak, vagy inkább részben átvállalják azokat. A 10 éves vagy 250 000 kilométeres garancia a nagyfeszültségű akkumulátorra gáláns ajánlat, plusz a töltések kezelését is megpróbálják leegyszerűsíteni a felhasználóknak. Mercedes me Charge néven tarifacsomagokat dolgoztak ki a ruhákhoz hasonlóan S, M és L méretekben, egyre bővülő szolgáltatási körökkel, amivel akár fix áron tudunk tölteni. Itthon pedig az első tulajok 500 ezer forintos ajándék „tankolási" keretet is kapnak.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!