Rá sem fog ismeri a spórolás bajnokára - Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Európán kívüli piacokon forgalmazzák kétféle full hibrid hajtással, akár kardán nélküli 4x4-rendszerrel is. Nálunk csak a legerősebb, plug-in változat kapható, fronthajtással
Vágólapra másolva!
Ötödik generációjához érkezett a hibrid autók atyjának számító Prius, amely már csak nyomokban hasonlít elődjeire: sokkal látványosabb a formája, modern a belseje, mindössze 6,8 másodperc alatt gyorsul százas tempóra, ráadásul konnektorról tölthető, illetve zöld rendszámra is jogosult. Ám éppen az Európában széria plug-in kivitel miatt olyan áron kapható, amivel nehezen válhat újra népautóvá.
Vágólapra másolva!

Talán a még Toyota vezérkara sem hitte igazán, hogy az első Prius 1997-es bemutatása valódi mérföldkőnek számít majd az autóipar történelmében. Az első nagy sorozatban gyártott, tömegeknek szánt full hibrid autót kezdetben sokan megmosolyogták, és úgy gondolták, csúfos bukás lesz a vége. Ám az emészthetőbb formájú második generáció már komoly eladási sikereket és Év autója címet is hozott, így a modellsorozat, és vele a takarékos hibrid hajtás elindult világhódító útjára. Innentől nem volt megállás, a harmadik szériából már hétüléses egyterűt és plug-in kivitelt is piacra dobtak.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Ám olykor a sikertörténetekbe is becsúszhat baki, a Prius a negyedik generációnál például elgurult a formatervezők gyógyszere, és a műszakilag egyébként kiváló autó nehezen emészthető dizájnt kapott, ami meg is látszott a szerényebb eladási adatokon. Utóbbiaknak azonban volt egy másik oka is:

az öntöltő (full) hibrid hajtást a Toyota mára gyakorlatilag a teljes személyautó-kínálatában bevezette,

és úgy tűnt, a Prius számára elérkezett a vég. Most azonban megérkezett az ötödik generáció, és egyértelművé vált, hogy ilyesmiről szó sincs, megmarad az áramvonalas modell a SUV-ok tengerében.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Olyannyira megmarad, hogy ismét fontos szerepet osztottak a Priusnak, mivel ez az első típus, amely a Toyota legújabb, jövőbeli formavilágának jegyeit viseli magán. Ez jól tetten érhető az új C-HR modellen is, melynek premierjét egy nappal a Prius tesztvezetése előtt tartották, mi pedig külön galériában mutattuk be. Néhány stílusjegye más modellekről, például az elektromos bZ4X-ről lehet ismerős, de az összhatás egyedi, és a külső gyakorlatilag az előd negyedik széria szöges ellentéte. Így végre meggyőző látvány fogadott minket, amikor a hamburgi menetpróbán a parkolóba sétáltunk.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Izgalmasabb, mint bármelyik korábbi generáció

Erre rájátszottak a toyotások azzal is, hogy a menetpróbára kizárólag sárga színű autókat hoztak, amivel (még ha más is az árnyalat) sokakat a hazai taxikra emlékeztetett a flotta. Villanyautókat megszégyenítően lapos és tömzsi az új Prius orra, szinte csoda, hogy befért az összetett plug-in hibid hajtás. A motorháztető folytatásaként fut a szélvédő, ami aztán a korábbinál sokkal laposabb (5 centit csökkent a magasság), sportosabb tetőívben folytatódik. Mindezekkel az egész formavilág sokkal letisztultabb lett, mégsem unalmas, és nem úgy fest, mint valami idegen bolygóról idetévedt tárgy.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Újfajta, nagyon lapos (akár mátrix LED-es) fényszórók díszítik az orrát látványos menetfénnyel, ezek minden bizonnyal a jövőbeli Toyoták arculatának meghatározó részei lesznek. A rövidebb, jóval alacsonyabb karosszéria és

a hosszabb tengelytáv miatt alapjaiban változott meg a Prius kiállása, szinte ötajtós kupénak is nevezhetjük,

igaz, itt mások az arányok, mint a nagyobb, hidrogénhajtású Mirai esetében. Természetesen a légellenállás csökkentése most is kiemelt szerepet kapott, a cseppformájú Priusról elöl eltűnt a klasszikus hűtőrács, helyette a lökhárítóban nyílásán jut levegőhöz a gépészet.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Hátul is nagyon laposan fut a szélvédő, sajnos az aerodinamikának az ablaktörlő és -mosó is áldozatul esett, de legalább nem kettéosztott ablakunk van. Látványos a teljes szélességű lámpacsík, távolabbról követve is könnyen felismerhető róla az autó. Szerencsére ál-kipufogóvégnek és diffúzornak nyomát se találjuk, egyik sem passzolna igazán a Priusok szellemiségéhez, bár most először akár adhatnának is rá okot a menetteljesítmények – erre majd később visszatérünk. Szépek a kipróbált kivitelek nem aero kivitelű felnijei, a kocsi tetejére pedig napelemek kerülhetnek, melyek az akkumulátort táplálják.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Újak a kijelzők, de megmaradtak a fizikai gombok

Belül is rendet raktak a tervezők, ennek első lépéseként a korábbi középre rendezett megoldás helyett végre a sofőr elé került a műszeregység. Rengeteg információt közöl az alapáron is digitális kijelző, amit a Peugeot i-Cockpit stílusában egészen magasra, a vezető látóterébe helyeztek. Emiatt nincsen már head-up, középen viszont egy nagy multimédiás érintőképernyőn élvezhetjük a bZ4X-nél debütált vadonatúj szoftvert. Teljes online kapcsolat, vezeték nélküli okostelefon csatlakozás, távoli elérés applikációból teszi valóban naprakésszé a rendszert, és szerencsére kellően logikus a menü.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Kicsit szokatlanok ugyan a kormányon függőlegesen elhelyezett gombok, de legalább vannak, és fizikaiak: sok mai autó káoszával ellentétbe itt a középső képernyőn kívül sehol sincsenek érintős felületek.

További kellemes meglepetés az új trendek között a középkonzolra telepített, teljesen önálló klímapanel.

Itt mindent egy helyen, rendes gombokkal kapcsolhatunk, saját kijelzője van, az ülés- és kormányfűtés, valamint ülésszellőztetés is innen vezérelhető. A két ülés között sok tárolóhelyet, vezeték nélküli töltőt és pohártartót találunk, na meg az irányváltó kart, plusz a menetdinamikai programválasztót.

Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)
Toyota Prius PHEV menetpróba (2023)

Utóbbiakkal teljesen elektromos, automata, hibrid és akkutöltő módban is használhatjuk a Priust, illetve Eco vagy Sport üzemet is aktiválhatunk. Bár a beltérben szinte minden egyféle árnyalatú szürke, egészen barátiak az anyagok, az összeszerelés pedig hibátlannak tűnt, pedig előszériás autókat vezettünk. Kényelmesek a tesztelt csúcskivitel vegán bőrrel kárpitozott ülései, amelyek elöl hűthetők-fűthetők és motoros állításúak; alapvetően a helykínálattal is elégedettek voltunk, de a karosszéria formája miatt hátul korlátozott a fejtér, és a konstrukció miatt átlag alatti méretű a csomagtartó.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!