Nyílt sisakos küzdelem a hipszterekért - Honda CL500 teszt (2023)

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Vágólapra másolva!
Hagyján, hogy szívmelengetően retró, enyhén terepes beütésével még a kalandozások ígéretét is hordozza: a scrambler elég menő stílusirányzat a mai motorok világában. Csak alapvetően drága, még szerencse, hogy a – nemegyszer kínai alapokra építkező – kisebb márkáknál már 500 köbcenti körüli kiszerelésben, elérhető áron is kínálnak néhányat. Ebbe a buliba szállt most be a műfajban valaha otthonosan mozgó Honda az új, látványos CL-lel, mi pedig megnéztük, mennyire jól használható.
Vágólapra másolva!

Ahogy a favágómintás ing és az SZTK-keretes szemüveg sokszor felbukkan a hipszterek kelléktárában, úgy nemegyszer e szubkultúrában fedeznek fel vagy tesznek újra menővé bizonyos régi járműfajtákat is. Ilyenek például a café racer motorok, melyek aztán később bekerülnek a mainstream retródivatba, és az utólagos átépítések mellett maguk a gyártók is rákapnak stílusjegyeire. Mindez hatványozottan igaz a scarblerekre, vagyis a közúti és (elvileg) enyhe terepes használatra egyaránt alkalmas, emelt kipufogós, nagykerekű gépekre, ilyenek a BMW, a Ducati és sok más márka kínálatában megjelentek.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Klasszikus iskola mai tálalásban

Maga a műfaj az 50-s és 60-as évek Nyugat-Európájában és főleg Amerikájában élte fénykorát, Steve MqQueen filmvásznon is népszerűsítette, de pár gép a szögesdrót innenső oldalán is felbukkant, ilyen például az MZ GS 250. A scamblerek nem egyedi vázas, direkt versenyre kitenyésztett motorok voltak, mint például a krosszgépek, hanem utcán is használhatók, de erdei vagy hegyi csapatáshoz erősített kormánnyal, emelt rugókkal, bütykös gumikkal és más okosságokkal. Már 1962-ben üzletet látott benne a Honda, ezért piacra dobta a mokány, de sárvédős-lámpás CL72 Street Scramblert.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Több mint hatvan évvel később járunk, a Ferihegyi repülőtér melletti aszfalton oldaltámaszra dőlve sütkérezik előttünk a napon a CL500, a japán márka legújabb retró modellje. Lekerekített tankján fekete térdvédők, az első teleszkópjain gumiharmonikák idézik a régi szép időket,

a szebbik nézete egyértelműen a jobb oldala, ahol látszik a magasra húzott, lyuggatott hővédő pajzsos kipufogó.

Elöl 19, hátul 17 colos kerek teszik teljessé az újkori scrambler-hatást, de bütykös gumit nem vetettek be a japánok, hanem csak mély profilú, de alapvetően közútra szánt Dunlop Trailmax Mixtour szettet.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Nosztalgikus gép, mégsem tűnik fosszíliának, a láthatóan modern gépészet mellett többek között LED-es lámpái miatt sem. Érdekes, hogy az első irányjelzők amerikás módi szerint folyamatosan narancssárgán világítanak, köztük a robotszemre emlékeztető lámpatest felső két szegmense a tompított, míg az alsó kettő a távolsági fény. Négyféle színben választható a CL, amiből kettő matt, egy pedig tesztmotorok menő, útkarbantartó narancssárgája, de a fényezés csak a tankot érinti, minden más, beleértve a vázat, a motorblokkot és a sárvédőket, az összes modellen koromfekete.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Jó ergonómia, kis hiányosságokkal

Nincsenek krómozott felületek a Hondán (kivéve a villaszárakat), maga a váz pedig hasonló, mint amit a tavaly tesztelt, Európa egyik legnépszerűbb cruiserének számító CMX500-nál, avagy kis-Rebelnél megismertünk. Alapvetően a hátsó részét alakították át úgy, hogy oldaltáska-konzolnak és igazi kétszemélyes nyeregnek legyen hely, igaz, az utasnak hosszú távon nem annyira kényelmes itt üldögélnie, részben az emelt kipufogódob miatt – utóbbi a pajzs jóvoltából legalább nem grillezi a jobb combot. Opcióként top case és vele háttámasz is kérhető, ami aligha tesz jót a megjelenésnek.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Sokkal jobban tetszett a lényeg, a vezetői pozíció: 79 centinél húzódik a nyereg, 10-zel magasabban, mint a Rebelnél, mégis, megállásnál átlagos alkatú vagy alacsony motorosok így is biztonsággal le tudják tenni a lábukat, menet közben pedig kényelmes szöget zár be a combjuk és a lábszáruk.

Aki magasabb, mint például fotós kollégánk, az optimálisnál leheletnyivel kisebbnek tarthatja a CL500-at,

erre a gyári extraként kínált magasított ülés lehet a megoldás. Mivel magas és viszonylag széles a kormány, felegyenesedett háttal lehet vezetni, így városban remekül áttekinthető a forgalom.

Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.
Honda CL 500, tesztmotor, motor, tesztvezetés, 2023. 07. 26.

Kisebb-nagyobb ergonómiai hibákat is felfedeztünk, a kuplungborítás például kevés mozgásteret ad a jobb lábnak, és mielőtt a váz bal oldalában lakó gyújtáskapcsolóba tennénk a slusszkulcsot, ajánlott ellenőrizni, nem reteszeltük-e korábban a jobbról nyitható kormányzárat. Ezúttal is a mai Hondáknál megszokott digitális, inverz műszeregységét építették be, ami itt több funkciót kínál ugyan, mint a bájos Monkey-ban, de ugyanúgy leszegett fejjel látható zárt bukósisakban, sőt, még akkor sem igazán jól erős napsütésben. Igazolatlan hiányzó a fordulatszámmérő, illene lennie egy scramblerben.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!