Nem egyszer hördültek fel a vallásos Porsche-hívők az elmúlt 25 évben, sokuk a posztereket is rég leszedte a szoba faláról. Minden a vízhűtéssel kezdődött, aztán jöttek a SUV-ok különböző méretben, akár dízelként is, majd érkezett sok hibrid, napjainkban pedig villanyra vált a legmenőbb német gyártó, amely minden múló vagy tartós divatot már az első között adaptál. Úgy tűnik, a nagyhangú fanyalgók nem ugyanazok, mint akiknek pénz is van a zsebében és hajlandóak Porschére áldozni, ugyanis tavaly több, mint 300 000 autó talált gazdára – szó sincs tehát manufakturális módszerekről.
Érdekes, hogy a márka bestsellere a teljes gyártási volumen közel harmadát kitevő a Cayenne (még az olcsóbb Macant is megelőzi), és a hazai utakon sem ritka látvány a jókora SUV, különösen a tehetős lakóhelyek környékén. Pedig nem teljesen új modell, hat éve vezették be, ugyanakkor mostani menetpróbánk apropója egy alapos ráncfelvarrás: idén a külső és a belső is frissült, méghozzá jelentős mértékben. „Kifinomult stílus" – mondja magáról a Porsche, és nem igazán tudok vitatkozni vele, a VW-konszern moduláris hosszmotoros platformjára épülő modell tényleg nem mindennapi.
Annál is inkább, mert tesztautónk a csapott tetejű Coupé kivitel, amit az aktuális (harmadik) Cayenne generációnál, négy évvel ezelőtt vezetett be a stuttgarti márka, és természetesen a hagyományos SUV-hoz hasonlóan most megkapta az összes frissítést. Ezt a sportos fazonú, ötajtós és dögnehéz terepkupé kategóriát a BMW vezette be (X6), aztán a sikerét látva a Mercedes-Benz (GLE Coupé) és az Audi (Q8) sem maradhatott ki a buliból, sőt, a receptet kisebb kategóriákban is meghonosította. Bolondok lettek volna éppen a teljesítményhajhászó Porschénél kimaradni az új divathullámból.
Kétségtelen, hogy a közel öt méter hosszú, zömök prémium terepkupék elég agresszív járművek, nemegyszer ellenszenvet váltanak ki a kisemberekből,
és hanyatt-homlok menekül előlük a céges Octavák, illetve Ceedek hada az autópálya belső sávjából.
Ebben a műfajban meglepetésként ért minket, hogy az izgalmas zöld fényezésű Cayenne tesztautó élőben egyáltalán nem tűnt erőszakosnak (persze azért szende elsőáldozónak sem), láthatóan nem az volt a cél, hogy brutális dizájnnal járjanak a kétes figurák kedvében, inkább kifinomultabb ízlésű cégvezetőket, befektetőket szeretne meghódítani.
Még mindig a húsz éve bemutatott, első generációs Porsche SUV-ot idézi a forma, de persze az új hátsó csíklámpa vagy az első mátrix LED-fényszórópár már leplezetlenül modern. Érdekes, hogy ez a facelift volt az első alkalom, amikor némi szögletesség is eszébe jutott a dizájncsapatnak: a frontrész és a két első lámpatest éleket és határozottabb vonalakat kapott, miközben az arányok nyilván maradtak sportosak. Hátul megmaradt a sebesség függvényében automatikusan kiemelkedő szárny, a kipróbált S kivitel két-két (persze valódi) kipufogóvége közé diszkrét diffúzorszerűséget szereltek.
Mindig különlegesek voltak a Porschék abban – persze a különleges vezetési élményen túl –, ahogyan a modern és a klasszikus stílust ötvözik, részben emiatt azonnal otthonosnak érződik az utasterük, ehhez még az opcionális kockás sportüléseket sem kell feltétlenül megrendelni. Szükség is volt a tervezők ügyességére, ugyanis a kor elvárásaihoz igazodva újra kellett gondolniuk a műszerfalat: a klasszikus öt körműszerből álló (részben digitális, részben analóg) egységet egy hajlított képernyőre cserélték. Egy dolog maradt régi, a Sport Chrono csomaggal járó klasszikus stopper a pult közepén.
Merész újítás ez, és bár az öt körműszeres nézetet elő lehet belőle csalogatni digitális formában, illetve a kijelző minősége is kifogástalan, sajnos csillog valamennyire napsütésben, mert nem került fölé árnyékoló. Jó hír, hogy
a döntött középkonzol nyomógombjai kézre esnek, vegyesen találhatóak köztük fizikai és érintőkapcsolók.
Furcsállottam, amikor a fiam elkezdte nyomkodni az anyósülés előtti zongoralakk elemet, aztán rá kellett jönnöm, hogy teljesen normális dolog ez: felárért az utas elé is képernyő kerül, ahol zenét, navigációt állítgathat kedvére, sőt menet közben videókat is nézhet.
Ahhoz, hogy ez a sofőr figyelmét ne vonja el a vezetéstől, speciális szűrő került a kijelzőre, így a sofőrülésből semmit nem lehet látni belőle. Vigasznak legyen elég annyi, hogy álló helyzetben a középső képernyőn is megy a Youtube. De mi újság a helykínálattal? Elöl magasabb utasoknak is kiváló, a tesztelt négyszemélyes kivitel optimális megoldás, így mindenkinek jól formázott ülés jut. Persze a hátsó traktus a Coupéban miatt valamivel sötétebb, mint a hagyományos SUV-kivitelben, és a fejtérből is lecsíptek, de a sportosabb forma áldozatokkal jár, más márkáknál sincs ez másképpen.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!