A legendás olasz márka megmentője lehet – Alfa Romeo Tonale 1.5 Multiair e-Hybrid menetpróba

Alfa Romeo Tonale
Vágólapra másolva!
Hat év után a Tonale az első új modell az autógyártó háza táján, amely az egyik legnépszerűbb európai szegmensben, a kompakt szabadidő-autók között próbál szerencsét, mégpedig érdekes extrákkal és esetünkben lágy hibrid hajtással.
Vágólapra másolva!
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Már sokszor volt ilyen helyzetben az Alfa Romeo, amikor az eladások zuhanásának megállítását, vagyis többé-kevésbé a márka megmentését egy kulcsfontosságú új modelltől várta a cégvezetés. Ez azonban utoljára az 1998-as Év autójának is megválasztott 156-osnak sikerült az ezredforduló környékén, amikor az eladások utoljára lépték át az évi 200 ezres határt, azóta viszont a 2004-ben érkezett 159-esnek, a 2008-as MiTónak, a 2010-es Giuliettának, a 2015-ös Giuliának sem sikerült jelentős piaci sikert elérnie. Utóbbi különösen fájhatott a cégnek, hiszen az elképesztő összegeket felemésztő, hátsókerekes Giorgio platform, és a szaksajtó dicshimnuszokat idéző tesztjei sem bizonyultak elegendőnek az áttöréshez. Kiderült ugyanis, hogy a vevők magasról tesztnek arra, hogy mennyire jó vezetési élményt nyújt a kocsi, ha a belső terének minősége, valamint a biztonsági és infotainment rendszerei évekkel vannak lemaradva a konkurenciától.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Pedig egy évvel később már a piaci trendekbe illeszkedő szabadidő-autó, Giulia-alapokra épített Stelvio is piacon volt, de ez sem tudott elegendő számú vevőt elcsábítani a konkurenciától.

2021-ben már ott tartott az Alfa, hogy kevesebb mint 26 ezer autót adott el Európában, ami negatív rekord volt.

Erre az évre volt időzítve az új Tonale bemutatója, amitől a 2019-es tanulmány sikere alapján joggal várhatott kedvező fogadtatást a márka. Végre egy olyan autó ígéretét hordozta a koncepció, amely a vevői igényeket helyezi előtérbe, és pragmatikusabb megközelítéssel készült, mint bármely másik Alfa az elmúlt 30 évben. Egy magas építésű, tágas és praktikus, szinte kizárólag hibrid hajtásláncokkal kapható kompakt SUV-ról van szó, ami elméletben a tökéletes válasz a kor autós igényeire, már csak az volt a kérdés, hogy az ígéretekből mennyit tud megvalósítania szériatermék.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Azonban a 2021-ben az Alfa is beolvadt a Stellantis-konszernbe, és ezzel új vezérigazgató is érkezett Milánóba, Jean-Philippe Imparato, aki az első intézkedései között visszaküldte a tervezőasztalra az akkor már szinte kész újdonságot, mert elégedetlen volt a minőséggel és a hibrid hajtásláncok teljesítményével. Igaz, a Nápoly melletti, alaposan felújított, és a Tonale miatt új, hipermodern gyártósorokkal felszerelt üzemben valószínűleg enélkül sem tudott volna időben elindulni a gyártás az általános chiphiány miatt. Végül a tervezettnél egy évvel később, 2022 februárjában tartották meg a világpremiert, az értékesítés pedig nyáron kezdődött. Ennek máris meglátszott a hatása az Alfa Romeo eladásain, amelyek 22 százalékkal nőttek 2021-hez képest, de valójában csak a 2023-as teljes év hozza majd meg a választ arra, hogy valójában mekkora potenciál lakozik a Tonaléban.

Hogy néz ki?

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

A Tonale talán legszebb részlete a háromszög alakú Alfa-pajzs hűtőmaszk, a Scudetto, amelynek formája sokkal jobban kijön a tesztautón látható ezüstben, mint a magasabb felszereltségekhez járó fényes feketében. Egy ilyen elegáns, filigrán maszk láttán elgondolkodik az ember, hogy a többi márka miért gondolja azt, hogy három-négyszer ekkora rácsok kellenek az autóikra. Egyébként

a 4,53 méter hosszú karosszéria formája hű maradt a tanulmányéhoz,

mindössze a fényszórók lettek nagyobbak, és a rejtett kilincseket, valamint a kamerás visszapillantókat cserélték hagyományosakra.

Alfa Romeo Tonale Fotó: Gulyás Péter (Origo)

Nem lehet letagadni, hogy az Alfa Romeo tervezői sikeresen ültették át a márkára jellemző formajegyeket (lágy vonalak, vállas kialakítás, telefontárcsa-felnik, hármas tagolású lámpatestek) a kompakt szabadidő-autó karosszériára. A tekintélyes, 1,6 méteres magasságot a küszöbmagasságban feltett fekete betétek segítenek optikailag csökkenteni, a 19 colos felnik és a rájuk húzott 235/45-ös gumik érzékeltetik, hogy ez a kocsi nem terepezésre született.

Milyen belül?

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Amikor még csak képeken láthattam a Tonalét, azt hittem, hogy belső minőségérzetben felveszi a versenyt a többi prémium SUV-val, de pechjére pont a menetpróba napján sikerült vezetnem egy közvetlen vetélytársnak számító BMW X1-est is, amely ráébresztett, hogy ezen a téren még mindig nagy az Alfa Romeo lemaradása. Sem az anyag-, sem az összeszerelési minőség, sem a dizájn nem éri el a német autó prémiumautó színvonalát, de még egy Mazda, Volvo vagy Peugeot is jóval összeszedettebb, igényesebb kabinnal kényezteti utasait.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Túl sok a különböző anyag és textúra, egyes burkolatok mintha a 18 évvel ezelőtti Fiat Grande Puntóból származnának, a klíma fizikai gombjai csálén állnak a középkonzolon, a kályhaezüst, recés mintás díszbetét kissé bazári, a duplakuplungos váltót nem a manapság divatos apró, elektronikus billenőkapcsolóval, hanem egy hagyományos előválasztó karral kell kezelni.

Csak a csúcs Veloce felszereltséghez járnak a Giuliából ismert fém váltófülek a kormány mögé,

a többiben csak az előválasztó kar előre-hátra pöckölésével lehet manuálisan sebességet váltani. Igaz, legalább a kapcsolási rend olyan, ahogy a sportos sofőrök szeretik: a kart magunk felé húzva fel, elfelé tolva pedig vissza lehet váltani, a gyorsulás és lassulás közben fellépő tehetetlenségi erőknek megfelelően.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Sok részlete azért szerethető ennek a beltérnek, a csőműszeres árnyékoló alatt lakó, régies számstílusú digitális műszerfaltól a tökéletes méretű és fogású kormánykeréken át a kényelmes ülésekig, és az is tetszett, hogy

az olasz származásra a középkonzolon lévő zászló és a fordulatszámmérő Giri felirata is emlékeztet.

Az elektromos Fiat 500-ból ismert Uconnect fedélzeti menürendszer jó felbontású, 10,25 colos képátlójú érintőképernyőjével, logikus menüfelépítésével, 4G-s internetkapcsolatával, wifi routerével, Apple CarPlay/Android Auto kompatibilitásával, vezeték nélküli frissíthetőségével és beépített Amazon Alexa hangvezérlésével a kor színvonalán áll, ami nagy előrelépés a Giulia/Stelvio pároshoz képest.

Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale

Az átlagosnál erősebb oldaltartású, viszonylag magasra tett első ülésekből jó kilátás nyílik a forgalomra, két 185 centiméteres felnőtt viszonylag kényelmesen elfér egymás mögött, vagyis

a hátsó lábtér egyáltalán nem szűkös,

és a fejtérre sem lehet panasz, hiába sugallja másként az oldalablakok trükkösen lejtő felső éle. Tekintélyes az 500 literes csomagtartó is, a fedelet villanymotor mozgatja a Ti felszereltségtől fölfelé, ami jó, de az már kevésbé, hogy néha csak a gomb második megnyomására reagál az elektronika.

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább, ha kiváncsi, milyen vezetni a Tonalét!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!