Egy alapítvány 2018-ban indította el közlekedésbiztonsági kezdeményezését, az okoszebra programot. Azóta több mint százmillió forint értékben támogatták okoszebrák kiépítését szerte az országban, az elmúlt öt évben 60 gyalogátkelőt tettek biztonságosabbá. Idén többek között Dunakeszi, Gyömrő és Szentendre gazdagodott okoszebrával -
a friss, megállási hajlandóságot mérő adatokból pedig jól látszik, hogy az ilyen zebrák befolyásolják a megállási hajlandóságot az autósok körében.
A friss adatok szerint Dunakeszin két héttel az okoszebra telepítése előtt 52 százalék volt a megállási hajlandóság az autósok részéről, ám két héttel a telepítés után ez a szám 63 százalékra, két hónappal később pedig 72 százalékra emelkedett. Gyömrőn is hasonló adatokról számoltak be: a telepítés előtt 54 százalék volt a megállási hajlandóság, a telepítés után két héttel ez a szám 65 százalékra ugrott, két hónappal később pedig 75 százalék lett.
A tavalyi okoszebra-szavazás győztes városában, Szentendrén a nyári hónapokban adták át az okoszebrát. Két héttel az átadás előtt 51 százalék volt a megállási hajlandóság, ám két héttel később ez a szám 68 százalékra nőtt, két hónappal később pedig 71 százalékra.
A SafeCross okoszebra az útburkolatban elhelyezett aktív LED-ek segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe - áll a Generali a Biztonságért Alapítvány közleményében.