Új seprű jól seper, tartja a mondás, és a francia Jean-Philippe Imperato – látva a döcögő eladásokat - nagytakarításba kezdett az Alfa Romeo új elnökeként. Ennek eredménye évi egy új modell lesz, már a Stellantis konszern műszaki alapjain, legelső intézkedéseként pedig megvizsgálta a milánói márka első kompakt SUV-ját. „Attendons", vagyis várjunk, mondta, és a szériaértett prototípust visszaküldte a fejlesztőknek, hogy csinosítsanak még a beltéren, és főleg tegyék izmosabbá a plug-in hibrid csúcsmodellt, aminek eredménye 280 lóerő lett, és közel egy év csúszás a piaci bevezetésben.
Szerencsére monsieur Imperatónak esze ágában sem volt az új autó olaszságán csorbítani, így maradt az alpesi hágóról kölcsönzött Tonale név (hasonló logikát követtek a nagyobb Stelviónál) és a nápolyi gyártás, a valaha az Alfasudnak felhúzott üzemben. Na meg a különleges forma, ami hozza a 2019-es tanulmány hangulatát, lényegében csak a kilincseket és a tükröket cserélték hagyományosra, illetve az ötszögletű hátsó szélvédőre felszereltek egy ablaktörlőt. Igaz, kicsit tömzsibb, mint a többi Alfa, de 4,5 méteres hossz és 1,6 méteres magasság mellett nincsenek csodák, az összhatás harmonikus.
Alapfényezésű, klasszikus mélypiros tesztautónk lágyan ívelt lemezein kövér esőcseppek gyülekeznek,
mi pedig fotózás közben elmerülünk az olyan finom részletekben, mint a rosso féknyereg, a szürke keretes pajzsmaszk, a hármas tagolású, finoman metszett első és hátsó lámpapár, a két valódi kipufogóvég, vagy az üvegre préselt alfa motívum, melyen a sárkánykígyó feje villásdugót formáz. Ideje beszállni, persze SUV-módi szerint nem a földszintre, hanem félemeletre, jó hír viszont, hogy a feláras, elektromosan állítható bőrülések tisztességes méretűek, és határozott oldaltartásúak.
Alighanem a Tonale egyik legjobban sikerült részegysége a műszerfal, hiszen egyszerre modern és konzervatív, miközben remek fogású, bal küllője alatt indítógombot hordozó kormányával, illetve kétcsöves árnyékolójával a márka stílusához is hű. Persze már digitális a műszeregység, többféle megjelenítéssel, kedvencünk a régi Giulia Veglia kilométerórájára és fordulatszámmérőjére rímelő klasszikus nézet. Napjaink autóinak pöckeihez képest régimódinak tűnhet a jókora, tologatós előválasztó kar, de remekül kezelhető, akárcsak mellette a hifi potméteres hangerőszabályzója.
Aki vezetés közben pokolra kívánja a menük bugyraiba rejtett funkciókat és az érintőkapcsolókat, itt remekül fogja érezni magát: a kormányon és a középkonzolon jól bevált fizikai gombok sorakoznak, és a klímát is ilyenekről vezérelhetjük. Apropó, fűtés: a Tonale PHEV elektromos rendszere hatékony, téli napokon szinte kizöldül a táj és csiripelnek a madarak körülötte. Bevalljuk, előítéletekkel vártuk a multimédia működését, de kellemesen csalódtunk: a hangvezérlést és online funkciókat is tudó rendszer logikusan, egész gyorsan dolgozik, a 10,25 colos érintőképernyő felbontása pedig jó.
Pluszpontot érdemel, hogy az okostelefont könnyen látható helyen várja a gumitálca, a töltés és a tükrözés is működik vezeték nélkül. Örömteli, hogy megmaradt a menetdinamikai módok (DNA) és az adaptív Marelli gátlók külön kapcsolója,
a napjainkban kötelező LED-es díszkivilágítást pedig nem vitték annyira túlzásba, hogy karácsonyi vásárra emlékeztessen.
Már csak az ötcsillagos törésteszt miatt sem maradhatott el a vezetéssegítő rendszerek arzenálja, de ezek nem tolakodóak, itt még nincs gyorshajtásra figyelmeztetés, a kicsit cikcakkban működő sávközéptartó pedig könnyen kikapcsolható.
Néhány igényes részletet kivéve átlagos a felhasznált anyagok és az összeszerelés minősége, e téren a tömeggyártású riválisok (például Hyundai Tucson) szintjén áll, nem a prémiumokén (BMW X1, Lexus UX). Hátul kifejlett homo sapeinsek méltóságukat megőrizve utazhatnak, széltében és hosszában egyaránt megfelelő a helykínálat, igaz, a viszonylag magas padló miatt kicsit fel kell húzni a lábukat. Kevésé kellemes meglepetés fogad, amikor a sokszor csak második gombnyomásra működő motoros csomagtérajtó felárul, mögötte ugyanis szerény méretű, 385 (bővítve 1430) literes raktér fogad.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!