Vezettük a Volkswagent, amiben már a ChatGPT válaszol a kérdésekre – Volkswagen Tiguan menetpróba

Volkswagen Tiguan
Vágólapra másolva!
A Tiguan új generációja alig lett nagyobb, de tele van kütyükkel, így a digitálisan felnövő új generáció barátja lehet.
Vágólapra másolva!
Volkswagen Tiguan
A Tiguan a 2007-es bevezetése óta a Volkswagen legkelendőbb modellje világszerte. Eddig mintegy 7,5 millió darabot gyártottak belőle az előző két nemzedékéből
Fotó: Volkswagen

Nem az első körös szabadidő-autók közé tartozik a Volkswagen Tiguan, de a németes alapossággal a vásárlói igényekre szabott konstrukció meghozta a gyümölcsét, évek óta ez a márka globálisan legnépszerűbb autója, melynek az értékesítése folyamatosan emelkedik. Ennek a trendnek a fenntartása a cél a generációváltással, amely során változott is a bevált konstrukció, meg nem is.

Még tágasabb lett, de nincs már hétszemélyes, nyújtott kivitel

 

Tiguan
30 mm-rel hosszabb, 4 mm-rel magasabb és ugyanolyan széles, mint az elődje. A tengelytáv is változatlan
Fotó: Volkswagen 

Például nem növelték meg jelentősen a karosszéria méretét (csak, mert sok vásárló használ teremgarázst, ahol a 4,5 méter körüli hosszúsággal még viszonylag kényelmesen lehet manőverezni. Az utastér eddig is tágas volt – még a rövidebb, ötszemélyes változat esetén is – tehát ez se indokolta a változást, sőt, a 

sínen tologatható második sorral

 most még csökkenteni is lehet a hátul utazók rendelkezésére álló teret, ilyenkor az öt ülőhely megtartásával bővül egy keveset a 37 literrel megnövelt, 652 literes csomagtér.

Volkswagen Tiguan
A hétüléses Tiguan Allspace-t megszüntették, mert az európai piacokon 2025-ben egy új, Tayron nevű SUV váltja fel
Fotó: Volkswagen

A másik változatlan dolog maga a vas, tehát az MQB nevű építőkészlet, amely egyben a legnagyobb változásért is felel, hiszen itt már a továbbfejlesztett „evo” csomagot használják, amelynél teljesen új az elektromos-elektronikai rendszer. Ránézésre ugyanazt a fejegységet használják, mint a márka villanyautóiban, de itt már továbbfejlesztett szoftvert használnak, ahol már sokkal egyszerűbb a menük használata (azért akad néhány baki is, például a levegő-keringtetés aktív és inaktív állapota ugyanazt az ikont kapja, épp csak a szín változik fehérről narancsra – digitális gombnál nyugodtan lehetne egyértelműen jelezni az ábrán, honnan is származik a befújt levegő).

Megjelent a mesterséges intelligencia

 

Volkswagen Tiguan
Az újratervezett műszerfal 10,3 colos digitális műszeregységgel, valamint egy hatalmas központi érintőképernyővel rendelkezik, amely alapból 12,9, illetve feláras kivitelben 15 colos. A váltó a kormány mögé költözött
Fotó: Volkswagen

Modern családi autóként képes kiszolgálni az utasok kütyüit is a Tiguan, legyen szó telefontöltésről vagy internetről vagy épp a támla hátára varrt zsebről. Az év közepétől lesz elérhető (a korábban gyártott autókba online frissítéssel kerül majd be) a 

ChatGPT által kiegészített IDA beszédvezérlés

, így az autó által nem értett kérdésekre a távoli szerveren futó mesterséges intelligencia segítségével kereshetnek megoldást. Azért is furcsa a digitális menü grafikájának a merevsége, mert az új Tiguan-generáció nagy újdonsága pont a változó jelentéstartalmú fizikai gomb a két első ülés között. Alapból hangerőt lehet vele állítani, de át lehet kapcsolni üzemmódváltónak, és az „Atmospheres”-nek nevezett hangulatprogramok között is ezzel lehet választani.

Volkswagen Tiguan
A Volkswagen állítása szerint elöl 8, hátul 10 mm-rel nőtt a fejtér. Elöl az anyagminőség jobb
Fotó: Volkswagen

Egyébként tényleg rászolgál a nevére az előttünk tornyosuló műszerfal, a kezelés annak is a felső részére központosul. Fizikai kapcsolók csak a kormányra kerültek, jól telezsúfolták a küllőket, a DSG-váltó előválasztója (kézi kapcsolású váltó nem is lesz már a típushoz) átalakult jobb oldali bajuszkapcsolóvá, így az ablaktörlő-funkciókat átköltöztették a bal oldalra – eleinte még szokni kell, hogy már indexelni is csak szépen, precízen lehet, ha nem figyelünk oda, egy-egy váratlan törléssel maszatoljuk össze az egyébként tiszta szélvédőt. 

Volkswagen Tiguan
Hatalmas a 652 literes csomagtartó, a plug-ineknél azonban 162 literrel kisebb az akkumulátor miatt
Fotó: Volkswagen

Kompakt modellről lévén szó azért valahol meg kellett húzni a határt, ez egészen pontosan a B oszlopot jelenti. Amíg elöl szinte minden felületet puha műanyaggal és művarrással tesznek gusztusossá, addig 

a hátsó ajtókárpit már kemény, fényes műanyagból készül

 – ez valószínűleg fel sem tűnik majd a saját kis digitális kozmoszában elmélyülő vagy épp az ablakon kifelé bámuló utasnak. Jópofa, hogy a hátsó oldalablakokon találkozunk a névadó állatokkal, balra van a tigris, jobbra a leguán ábrája.

Nincs már kézi váltó

 

Volkswagen Tiguan
A 20 colos felnikkel és a 255/40-es gumikkal néz ki igazán jól, az alapmodellek 17-es kerekeket kapnak ballonos gumikkal
Fotó: Volkswagen

Műszakilag is leginkább az elektronika fejlődése hozott változásokat. Az 1,5-ös benzines alapmotornál a 48 voltos lágyhibrid rendszer persze csökkenti a fogyasztást is, ugyanakkor sokkal finomabb, hangra-érzésre észrevehetetlen motor-újraindítást eredményez. Persze a másfélszer akkora, 360 Nm nyomatékú kétliteres TDI sokkal magabiztosabban viszi a karosszériát – érezhetően kevesebbet dolgozik ezzel a motorral a hétfokozatú DSG váltó, mert több feladatot tud visszakapcsolás nélkül, nyomatékból megoldani a dízel –, ennek sincs már se hangja, se vibrációja. Persze utóbbiakat visszakapjuk az R Line változat rendelésével, az agresszívabb megjelenésű lökhárítók mellett ugyanis némi motor- és kipufogóhang is része a sportos élménynek.

Volkswagen Tiguan
Az új Tiguan fejlesztése nagyrészt párhuzamosan zajlott a Passatéval: ugyanarra az MEB-Evo platformra épülnek, és ugyanazt az MIB infotainment rendszert használják
Fotó: Volkswagen

Az 1,5-ös turbómotort használó plug-in hibrid hajtás 204 lóerős rendszerteljesítményével szintén jól mozgatja a Tiguant, a villanymotor azonnali nyomatékának jóvoltából. A nagyobb, 19,7 kWh-s akkumulátorral 

már 100 km-t meghaladó is lehet az elektromos hatótávolság,

 a navigáció alapján a vezérlőegység igyekszik úgy sakkozni az energiafelhasználással, hogy városban haladjon helyi károsanyag-kibocsátás nélkül az autó.

Motorok

 

A négyhengeres turbómotorok között egy új, 1,5 literes eTSI (lágy-hibrid) benzinmotor is szerepel, amely 130  vagy 150 lóerős teljesítménnyel lesz választható, elsőkerék-hajtással. A hagyományos kétliteres benzinmotor frissített változata 204 lóerős és 265 lóerős teljesítménnyel rendelhető majd (csak összkerékhajtással), a később érkező R változatban azonban már kb. 320 lóerőt ad majd le az EA888-as kódnevű négyhengeres. Megmaradt a kétliteres TDI is (150 és 190 lóerővel), de a kipufogórendszerét alaposan áttervezték, hogy megfeleljen az Euro 7-es emissziós szabványoknak. A plug-in hibrid hajtás a régebbi 1,4 literes helyett mostantól az 1,5 literes TSI motoron alapul, és erősebb villanymotorral rendelkezik, a rendszerteljesítménye azonban maradt 204, illetve 272 lóerő. Fontos változás, hogy az 50 kW-os egyenáramú tölthetőséggel a feltöltés is sokkal gyorsabb lett.

Nagyon sokat foglalkoztak a felfüggesztéssel

 

Volkswagen Tiguan
A kategória legfejlettebb adaptív futóműve kapható hozzá
Fotó: Volkswagen

A mérnökök el akarták kerülni, hogy a viszonylag magasan levő tömegközéppont miatt kanyarban dülöngélni kezdjen az alapvetően kényelmes hangolású Tiguan. Ebben nagy segítséget nyújtott az új, immár 

kétszelepes, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás,

 amely a Dynamic Chassis Control Pro csomagban érhető el az elektronikusan differenciálzárral (XDS), és a Golf GTI-ből származó Vehicle Dynamics Manager felügyelő rendszerrel együtt, felárért. Azzal, hogy külön vezérlik a felfelé és lefelé mozgásnál az olaj áramlását irányító szelepet, sokkal kevesebb a karosszériamozgás, hiszen nem egy szelepnek kell a skála két végpontja között villámgyorsan váltania (ez óhatatlanul jelent egy apró, frekvencia-tartományban igenis kimutatható ütést), hanem amíg a felfelé mozgást vezérlő szelep dolgozik, a lefelé mozgást vezérlő szelep felkészül az elháríthatatlanul következő munkaütemére.

Tiguan futómű lengéscsillapító
A kétszelepes lengéscsillapítókkal egyszerre kényelmes és stabil a SUV
Fotó: Volkswagen

Már nem csak három (komfort, normál és sport) üzemmód közül lehet választani, hanem 15 fokozatban állítható a lengéscsillapítás. A gyári módok egyébként nem a végállást jelentik, Individiual-mód választásakor a komfort-szintnél hárommal lágyabb, illetve a sportnál kettővel keményebb futóművet is ki lehet választani.

Milyen vezetni?

 

Volkswagen Tiguan
A kétliteres TDI illik bele a legjobban, amivel erős és takarékos
Fotó: Volkswagen

A gyakorlatban is megtapasztalhattuk a Volkswagen kompakt szabadidő-autójának finom működését, igaz, úthibával nem nagyon találkoztunk a dél-francia hegyvidéki utakon (annál több Peugeot E-3008-assal, annak a típusnak is itt és most tartják az első vezetését) túl sok úthibát nem találtunk, inkább azon izgultunk, hogy a szűk szakaszokon, ahol két autó is csak araszolva fért el egymással szemben, nehogy jöjjön szembe kamion – szerencsénkre csak követtünk egy nyergesvontatót pár kilométeren át.

Volkswagen Tiguan
Fénycsík köti össze a hátsó lámpákat
Fotó: Volkswagen

Hajtástól függetlenül csendes, tágas és jól élhető autónak ismertük meg a harmadik generációs Volkswagen Tiguant, ami 14 420 117 Ft-os indulóáron rendelhető Magyarországon – viszont a konfigurátorban az extrák között ki lehet választani az 1,36 milliós árkedvezményt, így a bevezetésnél 

kb. 13 milliós alapárat lehet elérni a gyakorlatban.

Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan
Volkswagen Tiguan

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!