Több mint fél évszázada végeznek abroncsteszteket az ADAC német és az ÖAMTC osztrák autós klub szakemberei, és eddig még nem találkoztak olyan erős mezőnnyel, mint a 2024-es szezonra vizsgált nyári abroncs garnitúráknál.
Nem találtak ugyanis rossz minősítésű abroncsot,
a vizsgált 16 közül 3 lett „jó”, 12 „elégséges” és egy „kielégítő” – a szakértők szerint egyébként még utóbbi abroncs is jó választás lehet azoknak, akiket nem zavar, hogy a mérés szerint mindössze 30 ezer km a Vredestein Ultrac élettartama, hiszen vezethetőség tekintetében kifejezetten jól (2,3) szerepel.
Az, hogy nem találtak „nagyon jó” minősítésű abroncsgarnitúrát, betudható a metodikának is, ugyanis ehhez az eredményhez az összes vizsgált kategóriában „nagyon jó” eredményt kell elérni, márpedig
az abroncsok a kompromisszumokról szólnak,
és arról, hogyan sikerül az egymással szöges ellentétben lévő tulajdonságokat végül összeállítani. Például a jó vezethetőséghez puhább gumikeverék szükséges, ami viszont a futásteljesítmény esetén jelent gyengébb eredményt.
Az egyértelmű tesztgyőztes a Continental Premium Contact 7 lett, amely épp csak lemaradt az összesített „nagyon jó” eredményről. Az első alkalommal tesztelt, új fejlesztésű német abroncs száraz és nedves úton nyújtott átlagon felüli teljesítményével (egyedüliként ért el mindkét kategóriában 2-esnél jobb pontszámot) a vezetésbiztonsági kategóriában egyértelműen az első helyen végzett, átlagosan 1,7-es pontszámmal. Ugyanez vonatkozik a teszten a második helyet elérő Michelin Primacy 4+-ra a környezetvédelmi mérlegben, ahol egyértelműen kiemelkedik, mert alacsony kopás (hatótávolság), tömeg és gördülési ellenállás (fogyasztás) jellemzi.
A harmadik helyezett, a Kumho Ecsta HS52 a kettő közötti kompromisszumot jelenti: vezetésbiztonság szempontjából a Michelinhez hasonlóan – de annál kicsivel jobban – teljesít, a környezetvédelmi teljesítményt tekintve pedig majdnem ugyanolyan fenntartható, mint a Continental, a futásteljesítménye még jobb is. Környezetterhelésben azonban a kettőből egyik sem ért el kielégítőnél jobb eredményt a viszonylag nagy tömegük miatt,
a Kumho egyetlen igazi hátránya azonban a mezőny legnagyobb gördülési zaja (3,1).
A teszt másik ár/érték arány győztese a negyedik helyezett, rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Debica Presto UHP 2. A Goodyear-csoporthoz tartozó lengyel gyártó gumija száraz úton sokkal jobban viselkedett, mint az anyacége drágább terméke, és az ára a harmadik legalacsonyabb a mezőnyben.
Futásteljesítmény tekintetében a Goodyear és a Kumho a legjobb
több mint 70 ezer km-es prognosztizált futással, de a Michelin és a Continental abroncsa is várhatóan eléri a 60 ezer km-es élettartamot átlagos használat mellett. A Continental és a Michelin abroncsa a két legdrágább a mezőnyben, ellenben a szintén a dobogóra került Kumho gumija az olcsó abroncsok táborát gyarapítja.
A 12 abronccsal nagyon széles középmezőnyben a személyes preferenciák alapján lehet jó és olcsó garnitúrát is találni,
akinek fontos a kiegyensúlyozottan jó eredmény, az válasszon a „jó” minősítésűek közül.
Idén egyébként azért csak egy méretet (215/55 R17) teszteltek a szakemberek, mert június végére készülnek el a másik méretosztály mérésével-értékelésével, a 205/55 R16-os méretben ugyanis négyévszakos abroncsokat tesztelnek az idén.
Akit részletesen érdekelnek az idei ADAC nyárigumi-teszt eredményei, kattintson ide.