A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Autójavítási tanácsadó: olcsó alkatrész nagy hibája

Vágólapra másolva!
Ahogy öregszenek az autótípusok, úgy jönnek elő a rá jellemző hibák. Az E90-es modellkódú BMW 3-as sorozat sem tinédzser már, így tud meglepetést okozni. Ezúttal a forgásjeladó volt a ludas – megmutatjuk a hibafeltárás és a szerelés menetét.
Vágólapra másolva!

Igen kellemetlen, amikor egy vidám, hétvégi utazáson az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény a motorból és hibajelek villannak fel a műszerfalon. Márpedig ez történt egy 320d tulajdonosával, aki pár hónapja szerezte be az autóját és az első szervizként olyan szinten költött rá, hogy megbízható és szinte újszerű legyen. Mindez a fehér hollónál is ritkább a hazai karbantartási kultúrában. A teljesítményvesztést kiállás követte a parkolóban, majd kis várakozás után újraindítás. Ekkor ismét működött rendesen az autó, de az odautat már fokozott óvatossággal teljesítették.

BMW 320d forgásjeladó javítás
Természetesen azonnal emelőre került az autó
Fotó: Autó-Motor

Azonban a kocsi nem felejtette el a hibáját, így nem gyógyult meg.

Már rövidebb távokon is bejátszotta a teljesítményvesztést, vagy a vészüzemmódot. Hétvége volt, haza is kellett jutni, amit az autópálya külső sávjában békés tempóval, pár kiállással sikerült megoldani, de egyértelmű volt a szervizlátogatás szükségessége. Csupán a javítás mélysége okozott fejvakarást, mert a hibajelenségek okán nyugodtan lehetett „zsebbe nyúlós” javítást vizionálni. 

De hol lehet a baj?

Bonyolította a hibafeltárást, hogy a 320d diganosztikai műszerre csatlakoztatva nem adott hibajelet, a misztikus „csekkendzsin” sem jelentkezett. A hiba árulkodója egyedül a kipörgésgátló visszajelzője volt, amely normál haladás közben indokolatlan villogásba kezdett időnként. Ha nem hagyta abba, azt követte a teljesítményesés. Szerencsére ez pont elég volt ahhoz, hogy a tapasztalt M3 Box BMW-szerviz szerelői rögtön emelőre rakják a kocsit, és ellenőrizzék a kerékfordulat-jeladókat.

BMW 320d forgásjeladó javítás
A gyűrű és környezete a feltárt, rozsdás állapotban
Fotó: Autó-Motor

Ezzel meg is történt a gyors hibafeltárás, mert ezen a típuson a hátsó féltengelyek kerék felőli oldalán van egy fémgyűrű, amelynek palástjában szabályos négyszög alakú nyílásokat alakítottak ki. Ez forog a jeladó előtt, innen állapítja meg a hátsó kerék fordulatszámát a vezérlőegység.

Itt is rombolt a korrózió

A gond az, hogy a féltengelyvég, pontosabban a csukló külső oldalán a tengelycsonktartó rozsdásodni kezd - ami persze nem csoda egy érettségiző korú autó esetén. Sajnos a rozsda a gyűrű alatt is dolgozik, és lényegében alulról megemeli, deformálja azt. Ugyan mindössze tizedmilliméterekről van szó, de ez elég ahhoz, hogy a jeladóhoz hozzáérjen a gyűrű. Fals jelet küldött, ami összezavarta az elektronikus vezérlést és korlátozta a motor teljesítményét.

BMW 320d forgásjeladó javítás
A jobb oldali féltengely kiszabadításához a kipufogót is leszerelték
Fotó: Autó-Motor

A hiba kezdeti szakaszában hidegen nincs gond, megy az autó,

csak, amikor felmelegszik a féltengely olyan szinten, hogy a hőtágulás érvényesüljön, fizikai kontaktusba kezd a gyűrű és a jeladó. Ezért is működött az autó, és tudtak vele hazaérni, mert a pihentetés, lehűlés segített rajta. A korábban megtett rövidebb utak még a felmelegedésre nem adtak ilyen jó lehetőséget, ráadásul hidegebb is volt korábban – tehát a felmelegedés nem volt olyan szintű.  

Régi módszer, jó megoldás

A hibaelhárításhoz le kellett szerelni a gyűrűket a tengelycsonktartókról. Ehhez ki kellett szerelni a féltengelyeket, amelyek közül a jobb oldali kiszereléséhez vissza kellett bontani a kipufogórendszert is. Kiszerelés után leütötték a régi gyűrűket a tengelycsonktartókról, utóbbiakat pedig megtisztították a rozsdától. Rendeltek új jeladó gyűrűket, amik amúgy filléres alkatrészek, majd a megtisztított, rozsdamentesített, felületvédelemmel ellátott tengelycsonktartókra felillesztették azokat. 

BMW 320d forgásjeladó javítás
A tengelycsonktartót alaposan megtisztították
Fotó: Autó-Motor

Érdekesség, hogy ősi kerékgyártó módszerrel lehet a gyűrűket felszerelni. Mint a fakerékre a vasabroncsot, a gyűrűt felmelegítve, tehát tágult állapotban kell a tengelycsonktartóra ráhúzni, ami lehűlve rászorul. Tehát így sikerült viszonylag gyorsan és nem nagy költséggel megoldani egy elsőre ijesztőnek és drágán javíthatónak tűnő rendellenességet.

BMW 320d forgásjeladó javítás
Filléres alkatrész az új jeladógyűrű
Fotó: Autó-Motor

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!