WRC: Finnország gyors útjain folytatják

Fotó: Amber PR
Vágólapra másolva!
Egyenletes útjai és számtalan ugratója révén teljes koncentrációt, összpontosítást és figyelmet követel meg a világbajnoki ralimezőnytől Finnország. A skandináv pilóták alig várják, hogy hazai terepen száguldjanak.
Vágólapra másolva!
Fotó: Toyota GAZOO Racing

Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de aztán más nemzetiségű pilóták is megléphették azt a bravúrt, hogy nem északi versenyzőként felállhattak a finn dobogó tetejére. Sebastien Loeb, Sebastien Ogier és Kris Meeke számára is jutott a finnországi győztes trófeából. A jelenlegi mezőnyből az észt Ott Tanak volt a legsikeresebb ezen a ralin. Háromszor ért itt célba elsőként. Őt Elfyn Evans, a tavalyi győztes, követi a sorban két győzelemmel. E két pilóta az egyéni világbajnoki címért is küzd, így ismét nagy csata várható a hétvégén.

A Hyundai és a Toyota amúgy is nagy meccset vív idén, mindennél kiélezettebb közöttük a küzdelem. Egy pont választja el egymástól a két gyári alakulatot, s mivel már csak öt rali van hátra, egyetlen esélyt sem szabad elszalasztaniuk a pontszerzésre. Mind az öt ralin erős és kiegyensúlyozott teljesítményre lesz szükségük ahhoz, hogy maximálisan ki tudják használni az 2024-ben bevezetett új pontrendszer minden előnyét. Mivel a két nagymenő, Kalle Rovanpera és Sebastien Ogier csak bizonyos ralikon áll rajthoz, így azokon a ralikon, ahol ők nem álltak rajthoz, Neuville, Evans és Tanak, az egyéni ponttábla első három helyezettje, a lepattanóra hajtottak. Közülük csak Tanaknak sikerült eddig világbajnoki címet nyernie (2019-ben).

Fotó: M-Sport

Rossz hír viszont hármójuk számára, hogy ezen a legendás ralin mind Ogier, mind Rovanpera rajthoz áll a Toyotával és az idei eddigi nyolc raliból ötöt ők ketten nyertek. „A Finn Rali egy különleges verseny a világbajnokságban és az, amelyen minden pilóta szeret versenyezni. Mindent megteszek azért, hogy a lehető legjobb eredményt hozzam a csapatnak. Igazán gyors ralikon nem vettem részt egy ideje, de a megfelelő gyorsaságom jó hétvégét eredményezett Lettországban és remélem ez meglesz Finnországban is.” – szögezte le a nyolcszoros világbajnok Ogier.

Fotó: Hyundai

Az első helyezés megszerzésében nagy ellenfele saját csapattársa, Kalle Rovanpera lesz. A fiatal finn jelenleg kimondottan jó sorozatot tudhat magáénak. Megnyerte a Lengyel Ralit, ahová a sérült Ogier helyett ugrott be, mindenféle előkészület nélkül és simán győzött. Az ezután következő a világbajnokságban idén debütáló Lett Ralin is domináns teljesítményt nyújtott. Ogier, aki Lettországban már rajthoz állt, azért behúzta a második helyet és Ott Tanak lett a bronzérmes. Bár az előny a Hyundaijé még, de a hétvégi rali, a Toyota hazai versenye lesz, amelyen, ha csak nem történik valami váratlan, nem is kérdés, hogy Rovanpera vagy Ogier ér célba elsőként.

Fotó: Toyota GAZOO Racing

A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve. A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai. A verseny idén szerda este veszi kezdetét a hivatalos megnyitóval, majd a csütörtök reggeli shakedownnal folytatódik. A hagyományosan vegyes útfelszínű Harju szakasz Jyvaskylában nyitja az akciót csütörtök este.
A Finn Rali négy napon át tart, s a 20 gyorsasági szakasz 305,69 km-t tesz majd ki. A rali ószlávja: 1372,56 km.

Fotó: Amber PR

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2023 Elfyn Evans (Toyota)
2022 Ott Tanak (Hyundai)
2021 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Ott Tanak (Toyota)
2017 Esapekka Lappi (Toyota)
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Sebastien Loeb (Citroën)
2011 Sebastien Loeb (Citroën)
2010 Jarri-Matti Latvala (Ford)

A világbajnokság állása a Lett Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 145 pont
2. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 137 pont
3. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 132 pont
4. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 117 pont
5. Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 101 pont
6. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 86 pont
7. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 65 pont
8. Andreas Mikkelsen (NOR) Hyundai WRT 29 pont
9. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 27 pont
10. Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 23 pont

Gyártók
1. Hyundai WRT 351 pont
2. Toyota Racing WRT 350 pont
3. M-Sport Ford WRT 177 pont
 

Amber PR

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!