A globális villanyautó-eladások a 2022-es több mint százszázalékos növekedés után 2023-ban csupán 33 százalékkal nőttek. Bár az EV-k átlagos részesedése az új járművek nyilvántartásba vételében továbbra is emelkedik - a 2022-es 14-ről 20 százalékra -, de néhány meghatározó piacon, köztük Dél-Koreában és Németországban ez a mutató visszaesett.
Az ágazatnak jelenleg számos kihívással kell megküzdenie, többek között a magas villamosenergia-árakkal, az inflációval és a támogatások csökkenésével, mivel az állami ösztönzőprogramok a járművekről a töltőberendezésekre helyezik át a finanszírozási hangsúlyt – derül ki a Roland Berger EV-trendekről szóló friss tanulmányából.
A töltőpontok számának növekedése 2023-ban erőteljes volt, 65 százalékkal nőtt, miközben a legtöbb régióban enyhe csökkenést tapasztaltak a jármű-töltőpont arányban. Erőteljesen növekedett a gyorstöltők aránya is, ennek köszönhetően a fogyasztók 81 százaléka szerint az EV-töltés könnyebbé vált az elmúlt hat hónapban
Lehet, hogy 2023-ban Kína összpontszáma az indexben nem emelkedett, de a rangsor élén lévő ország előnye nem csökkent, mivel az EV-értékesítések és a töltőinfrastruktúra terén továbbra is erőteljes növekedést mutat. Legközelebbi versenytársai - Németország, az Egyesült Államok és Hollandia - pontszámai vagy megtorpantak, vagy csökkentek, és ez a tendencia 2023-ban is megfigyelhető volt a legtöbb fejlett piacon. Eközben a Közel-Kelet és Délkelet-Ázsia fejlődő piacai gyors növekedést mutatnak az EV-eladások terén, és felzárkóznak a vezető nemzetekhez.
Az Egyesült Államok az EV-töltési index legutóbbi kiadásában a második helyen végzett, köszönhetően az EV-értékesítések folyamatos növekedésének 2023-ban, beleértve az egyre népszerűbb plug-in-hibrideket is. A nyilvános töltőhálózat növekedése nem tartott lépést, bár az otthoni töltéssel rendelkező amerikai EV-tulajdonosok igen magas aránya csökkenti a nyilvános hálózattól való függőséget.