Figyelmeztetést adtak ki, nagy veszély fenyegeti a magyar autósokat

Vágólapra másolva!
Az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről szóló hírek száma, ami összefüggésben áll az állatok párzási időszakban megváltozó viselkedésével.
Vágólapra másolva!

Bár évről évre nem látszik jelentős változás, hosszabb távon trendszerűen nő, húsz év alatt csaknem megduplázódott a vadbalesetek száma. A Vadgazdálkodási Adattár legfrissebb elérhető statisztikái szerint 2022-ben több mint 7400 nagyvad pusztult el gépjárművel történt ütközés nyomán Magyarországon, gyakorlatilag ugyanannyi, mint egy évvel korábban - figyelmeztetett a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek, 2022-ben mintegy 5800 esetben, de jelentős számban, 1200 alkalommal szarvast, illetve 409 vaddisznót ütöttek el. Kilencezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly) is, amikor kisebb károkat szenvedtek a járművek.

A FBAMSZ emlékeztet arra, hogy a vadgazdálkodási törvény tavaly júliusi módosítása is megerősítette azt a szabályozási környezetet, melynek nyomán 

a vaddal való ütközésért automatikusan egyik érintett fél – sem az autós, sem a vadgazdálkodó – nem tekinthető felelősnek. 

Ha a vad elpusztult, akkor értékének megtérítését a vadgazdálkodók ahogy korábban, úgy továbbra is kérhetik (miként az autós is az autóban okozott kár értékét), azonban ezzel a lehetőséggel jellemzően nem élnek. A vadásztársaságok felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha a vad vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel az úttesten, illetve az úthoz túl közel (200 méteren belül) telepítettek etető-itatót a vadak számára.

A törvény hatályos változata kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbalesetben jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!