Az 1275 lóerős McLaren W1 gyorsabb, mint a Speedtail és fürgébb, mint a Senna

Fotó: McLaren
Vágólapra másolva!
Nagyjából 2 millió fontba kerül a McLaren W1 – a vásárló egyedi igényei alapján szabják meg a vételárat. Mind a 399 példányt előre eladták.
Vágólapra másolva!
Fotó: McLaren

Csak puszta formaság a McLaren W1-es most megejtett bemutatója, hiszen a mindössze 399 példányban készülő öntöltő hibrid szuperautó összes példányát már előre értékesítették úgy, hogy vételáraként „nagyjából 2 millió fontot” jelöltek meg – a számlán szereplő végösszeg attól függ, milyen szolgáltatásokat kér az ügyfél a Bespoke műhelytől, tehát egy kicsit lefelé, és felfelé nagyon el lehet térni ettől. Az említett összegben benne van a 4 éves garancia-időszak alatt a karbantartás is, az akkumulátorra 6 év garanciát vállalnak.

Fotó: McLaren

Ezért az összegért a McLaren eddigi leggyorsabb és legfürgébb, rendszámos autóját kapja az ügyfél, amit okos aerodinamikával és felfüggesztéssel érnek el – no meg a márka eddigi legnagyobb teljesítményű hajtásával. Itt debütál az MHP-8 kóddal rendelkező, új fejlesztésű, teljesen alumínium V8-as biturbó, amely 3988 köbcentis lökettérfogattal és a korábbi blokkhoz képest nagyobb furattal és kisebb lökettel rendelkezik – pörgősebb az új motor, aminek 9200/perc a leszabályozási fordulatszáma. Felkészítették a versenypályákon fellépő extrém gyorsulásokra is a száraz karteres olajozási rendszert, amely változó szállítási kapacitású olajszivattyút használ. A motor számára van egy alacsony hőmérsékletű kör – közúti közlekedés – és egy nagy hőmérsékletű kör – versenypályás használat –, külön hűtőkört kapott a hibrid rész, a váltóolaj. A korábbi M840T blokkhoz képest 55 mm-rel rövidebb az új erőforrás, amelyet 3°-kal előredöntve építenek be – az aerodinamikai mérnökök kérése volt ez, hogy több hely legyen a diffúzornak.

Fotó: McLaren

A McLaren W1 benzinmotorjának 928 lóerő a teljesítménye, nyomatéka 900 Nm – az előző motorhoz képest 30%-kal magasabb a nyomaték már 2500/perces fordulattól kezdve, és ehhez még hozzájön a hibrid segítség a maga 347 LE és 440 m teljesítményű hajtómotorjával. A rendszerteljesítmény 1275 lóerő és 1340 Nm (4500-5000/perc) addig a pár pillanatig, amíg az 1,348 kWh kapacitású akkumulátor bírja szusszal. Plug-in hibrid modellről van szó, hiszen külső forrásról is tölthető a telep, 22 percig tart konnektorról 80%-ra feltölteni azt, és aki nagyon akarja, akár 2 km-t is meg tud tenni elektromos módban. A benzin- és a villanymotor is egy új fejlesztésű, 8 fokozatú duplakuplungos váltóba hajt be, amelynek nincs hátramenete – a villanymotorral tolat a W1-es – és elektronikus szabályozású önzáró differenciálmű is van benne. A hibrid rendszer villanymotorja indítja a belső égésű motort, ezzel is megspórolnak pár kg-ot. A McLaren mérnökei addig dolgoztak a hajtáslánc hangolásán, amíg sikerült elérni a csak hátsókerékhajtású szuperautók között kiemelkedőnek számító gyorsulási értékeket: 0-100 km/óra 2,7 másodperc, 0-200 km/óra 5,8 másodperc, 0-300 km/óra 12,7 másodperc. Elektronika korlátozza a száguldást 350 km/órás tempónál. A rend kedvéért a szabványos átlagfogyasztás 13,4 l/100 km, a benzintank 62 literes. A lassulásról karbon-kerámia fékrendszer gondoskodik elöl 6, hátul 4 dugattyús nyergekkel és 390 mm átmérőjű tárcsákkal, 200 km/óráról 100 méter, 100 km/óráról 29 méter a fékút hossza.

Fotó: McLaren

De nem csak egyenes vonalban gyors a McLaren W1-es, hanem kanyarokban is, ami részben az aerodinamikai csomagnak, részben a felfüggesztésnek köszönhető. Az autó 350 órát töltött szélcsatornában, ezenkívül még 3000 számítógépes áramlástani vizsgálatot végeztek el rajta, több szabadalom is védi az itt használt aerodinamikai megoldásokat. Leglátványosabb elem az akár 30 cm-re is hátranyúló légterelő, amivel a Long Tail modellek aerodinamikai előnyeit tudja az autó, miközben tapadás módban a 3 részes első aktív légterelővel termel akár 1000 kg leszorító-erőt (elöl 350 kg, hátul 650 kg 280 km/órás sebességnél). Részben a felfüggesztés is részese ennek, hiszen Race módban elöl 37, hátul 17 mm-rel csökken a hasmagasság, hogy a burkolt padlóban lévő diffúzorok hatásosabban működjenek. A felfüggesztésben a lengőkarok is aerodinamikailag optimalizált darabok, mivel a légcsatornák a kerékjáraton keresztül haladnak, a rugókat és a lengéscsillapítókat középre építették. Új eljárással készül a karbon utascella, ami merevebb a korábbiaknál, a méret csökkentése érdekében nincs külön ülés, hanem az utascella hátuljában kialakított mélyedések szolgálnak erre a célra, a fejtámla, a kormány és a pedálok helyzete változtatható, illetve a tulajdonosra szabott egyedi párnázást készítenek – ezzel 70 mm-rel sikerült csökkenteni a tengelytávolságot. Nincs első segédváz, az utascella orrát használják a kormánymű és a felfüggesztés rögzítésére. Az aktív aerodinamikával és felfüggesztéssel a Nardó pályán 3 másodpercet ver a W1 a könnyített Senna modellre – ami eddig a McLaren legfürgébb autója volt.

Fotó: McLaren

A kormányon 2 gombot helyeztek el a vezető ujja ügyében, az egyikkel a Boost funkció aktiválható, amivel pár pillanatig, például egy előzéshez az elektromos rendszer teljes segítségét megkapja – GP módban az állandó jó teljesítmény elérése érdekében gazdálkodik az akkumulátor tartalmával a rendszer, míg Sprint módban 1 villámgyors körre tesz fel mindent –, a másikkal a hátsó szárny DRS funkciója aktiválható, ami további segítséget jelent előzéshez. A Pirelli lényegében közúti használatra alkalmas versenygumikat készített a P ZERO Trofeo RS abroncsok képében, de az autóhoz adnak még egy garnitúra P ZERO R utcai abroncsot és hideg időjárásra optimalizált Pirelli P ZERO Winter 2 abroncsot is. A csomagtér 117 literes, vagy ahogy a sajtóközleményben fogalmasnak, 2 bukósisak tárolására alkalmas.
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!