Anno a Skodát kizárták a tágas családi egyterűek klubjából, ám ezt így utólag talán nem bánják a csehek: helyette a VW-csoportban az elsők közt dobhattak piacra hétüléses SUV-ot. Nem is maradt el a siker, az alaszkai barnamedvéről elnevezett (és ahhoz hasonlóan jól megtermett) Kodiaq első generációja 866 ezer vásárlóra talált, idén pedig utódja átvette tőle a stafétát. Műhangon gurgulázó RS kivitele nincs többé, plug-in hibrid és néhány műszaki csemege viszont igen, na meg némi helyzeti előny: megelőzte a házon belüli rivális VW Tayron bevezetését.
Óvatosan nyúltak az immár 4,75 méter hosszú SUV formatervéhez, inkább tekintélyt parancsoló, mint izgalmas. Érdekes részlete a világító hűtőrács és a feláras 20 colos felniszett, utóbbi az aerodinamikát szolgálja, ám érdemi változást csak a kissé megosztó hátsó lámpadizájn hozott. Na meg a műszerfal, hiszen új a vezető előtti és a középső infotainment kijelző (13’),
a széria DSG váltó előválasztója pedig a jobb bajuszkapcsoló helyére költözött.
Remek a három többfunkciós Smart Dial forgótárcsa a középkonzolon, irigyelhetik az örökké érintőképernyőn matató VW-tulajok.
Nem csekély felárért hűthető-fűthető, bőrkárpitozású masszázsfotelekben trónolhatnak az első utasok, míg az 533 ezer forintért adott leghátsó sorban inkább gyerekek érezhetik jól magukat, de nincs ez másként a többi csapatszállító SUV-ban sem. Fejedelmi kényelmet nyújt a középső, alapvetően két utasra formázott, sínen tologatható és állítható támladöntésű pad, az óriási tér mellett harmadik klímazóna és kivehető „kardánbox” is elérhető. Hét üléssel sem farzsebnyi, öttel pedig tágas (845 literes) a csomagtartó, mely egy kart meghúzva hatalmasra bővíthető.
Amellett, hogy fizikai gombok könnyítik kezelhetőségét, „Simply Clever” megoldásaival is sok piros pontot gyűjt a Kodiaq, ügyes raktér-elrendező rendszer, mikroszálas képernyőtisztító hasáb, kiugró ajtóélvédő, szemetes, esernyő és sok más figyelmesség könnyíti a hétköznapokat.
Gombnyomásra lehajtható vonóhorgával akár 2,3 tonnás utánfutót is húzhat,
és a tesztelt felső polcos kivitelben a vonóerő átadásával sem lesz gond: a kétliteres, 193 lóerős TDI motorhoz széria 4x4-hajtás kapcsolódik. Utóbbival, és a feláras állófűtéssel igazán télálló a Skoda SUV.
Komoly hangszigetelésével és hétfokozatú, gyors DSG-váltójával menet közben is kellemes arcát mutatja a vezetővel együtt bő 1,9 tonnás saját tömegű Skoda SUV, és 400 Nm-es nyomatékával előzésnél vagy sztrádára besorolásnál sem jön zavarba. Csakhogy a városi forgalom kevésbé az ő asztala: lassú a start-stop rendszer, és ha már jár is a motor, bosszantó késéssel rugaszkodik el álló helyzetből. Mellette szól pontos kormányzása és kiszámítható viselkedése, ám ellene az adaptív gátlók dacára sem komfortos rugózása, ami részben a malomkőnyi, 20 colos felnik sara.
Talán nem árulunk egy nagy titkot azzal, hogy jobb menettulajdonságai (és fogyasztása) miatt megfontolandó házon belüli alternatíva lehet az új Superb Kombi, ám aki ragaszkodik a SUV-kialakításhoz vagy a hét üléshez, a Kodiaqban is üdítően racionális társra lelhet.
Nálunk vegyes használatban teljesen akceptálható 7,6 liter gázolajat hörpintett fel száz kilométerenként,
és bár a 193 lovas kivitel ára 19,39 milliós ára elsőre húzósnak tűnik, a közel másfél milliós akciót és a széria 4x4-hajtást figyelembe véve mégis reális ajánlat, a fő rivális Kia Sorentóhoz mérve is.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: