Mivel hazánkban az Opel a rendszerváltás után rögtön a legnépszerűbb gyártók közé lépett elő és évtizedeken át őrizte erős pozícióját, sokakat meglephet, hogy tavaly az új autók eladási listáján csak épphogy befért az első tízbe a márkák közötti rangsorban. Bár az Astra és a Corsa még mindig sok piacon sikeres, a Stellantis óriáskonszernnek egyszerűen újra kell definiálni az Opelt, ami nem egyszerű, hiszen a műszaki alapok (platformok, erőforrások) adottak. A Grandland bemutatóján azonban az volt az érzésem, hogy rüsselsheimi központban dolgozó konstruktőrök égnek a bizonyítási vágytól: németországi gyártású, friss topmodelljükkel az Opel egy magasabb polcra szeretne kerülni.
1. AZ ÚJ OPEL ARC
A Stellantis konszernnél egyre inkább megpróbálják egymástól optikailag elkülöníteni az egyes márkákat. Amíg a Peugeot a sármos és a Citroën a vidám márka, az Opel kissé technokrata, progresszív hangulatú dizájnt ölt magára. Ez természetesen nem véletlen, ugyanis a kiindulási alapjának tekinthető Experimental tanulmányautó olyan sikert aratott, hogy vonásai a jövőben több modellen is visszaköszönnek majd. Érdekesség, hogy a külső formatervezői csapatot a teljes koncepcióváltás ellenére még mindig a brit Mark Adams fogja össze, aki közel két évtizede felelős minden Opel típus dizájnjáért. Aki követi az autóipari trendeket, azt nem lepi meg különösebben, hogy a felszereltség szintek szűkülnek és egyszerűsödnek, a Grandland esetében ezt azt jelenti, hogy kezdetben Edition és GS kivitelek rendelhetők, ezen belül pedig mindkét autóhoz Comfort és Tech csomagot kérhetnek majd a vásárlók.
2. FELEJTSD EL A HÁTFÁJÁST!
Közvetlen felmenőjéhez képest több mint 17 centivel nőtt a modell, 4650 mm-es hosszával az Opel ügyesen beékelte a testvérmodellnek számító Peugeot 3008-as és 5008-as közé. Nem véletlenül említem a francia megfelelőket, ugyanis nem lehet nem észrevenni a rokonságot, a kapcsolók, a kijelzők mind-mind árulkodnak erről. Ugyanakkor az is látszik, hogy minden márkánál van egy kis autonómia, például az Opel nagyon helyesen kitart a fizikai gombok mellett, a mai új autók között egyenesen üdítő a Grandland funkcionalitása. Bár a belső hangulata kissé rideg, az anyagminőség korrekt (sok az újrahasznosított elem) és a helykínálatra sem lehet panaszunk. Sőt, az AGR, azaz a Egészséges Hát Munkacsoport által tanúsított üléseknél nem is kívánhatnánk jobbat! A szokásos állítási lehetőségeken felül az oldaltámaszok pozíciója is változtatható, illetve az első ülések már masszázs funkciót is felvonultatnak.
3. ÍME, A SZUPERFÉNYSZÓRÓ!
Az Opel mindig is élenjáró volt a fényszórótechnikában és ehhez hűek maradnak - a tervek szerint ezzel is meg akarják különböztetni autóikat a többi stellantisos terméktől. A Grandlandben debütál a márka új generációs, vakításmentes Intelli-Lux HD fényszórója, amelyben 50 ezer pixel (egészen pontosan oldalanként 25 600) felel a lehető legjobb eredményért. Az pedig, hogy intelligens fényszórónak nevezik, nem egyszerű marketingszöveg. Hogy a fényvisszaverős közlekedési táblák ne bántsák a vezető szemét, ezeket táblákat kisebb fényerővel világítja meg az autó.
4. EGYENMOTOROK, ÍGÉRETES VILLAMOS HATÓTÁV
Nem lehet azzal vádolni a Stellantist, hogy erőforrások garmadáját kínálják az európai piacon, lényegében itt is mindössze két benzinmotorral és persze a tisztán elektromos verziókkal igyekeznek vevőket szerezni. Az egyszerűen csak Hybrid néven futó alapmodell az 1,2 literes, háromhengeres turbós erőforrást használja, amelynek munkáját a hatfokozatú, duplakuplungos sebességváltóba épített villanymotor segíti. Akinek kevés lenne a 136 lóerő, az választhatja majd az 1,6-os benzinesre épülő plug-in hibridet 195 lóerős rendszerteljesítménnyel, ám a legnagyobb hangsúly az akkumulátoros-elektromos változatokon van. A piaci rajtnál 73 vagy 82 kWh-s telepcsomaggal ellátott kivitelt választhatunk (mindkettőben 213 lóerős villanymotor dolgozik), az igazi nagy durranásra azonban egy kicsit még várni kell. A kategóriában szokatlanul nagy, nettó 97 kWh kapacitású topmodell két töltés között 700 kilométert tud majd megtenni.
5. AMIKOR JOBB AZ ELEKTROMOS
Az Opel azt ígéri, hogy a 48 voltos rendszerrel működő Hybrid a városi utak felét tisztán elektromos üzemmódban tudja megtenni. Valóban bámulatos, hogy kisfeszültségű rendszerrel képes erre az autó, ám a benzinmotort nyüstölni kell a haladáshoz, pörgetve ráadásul hangja sem annyira visszafogott. Egy ilyen testes SUV-hoz nem ez az ideális hajtáslánc, főleg nem autópályás meneteknél. Azt viszont meg kell hagyni, hogy a kormányzás és a futóműhangolás terén a legjobbak közé tartozik az új Opel, és ez bizony igaz az elektromos verzióra is. Bár elsőre szürreálisnak hat, hogy a kisebb akkuval is 2132 kg (!) a tömege, a hangtalan villamos hajtás és az azonnali nyomaték miatt a benzinesnél sokkal kellemesebb - persze ez csak akkor téma, ha tudunk otthon tölteni. A kormány mögötti fülekkel változtathatjuk a visszatáplálás mértékét, a legerősebb rekuperációs fokozatnál a menetpedál felengedésére pedig olyan mértékű a lassulás, hogy a féklámpa felvillan.
Opel Grandland Electric (73 kWh)
Max. teljesítmény: 157 kW (213 LE)
Max. nyomaték: 345 Nm
Hossz./szél./mag.: 4650/1934/1665 mm
Tengelytáv: 2795 mm
Saját tömeg: 2132 kg
Csomagtér: 550 l
Bruttó akkumulátor kapacitás: 73 kWh
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,0 s
Max. sebesség: 170 km/h
Szabványos átlagfogyasztás: 16,9 kWh/100 km
Hatótávolság (WLTP): 523 km
Opel Grandland 1.2 Hybrid
Összlökettérfogat: 1199 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12 turbó
BENZINMOTOR
Max. teljesítmény: 100 kW (136 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 230 Nm 1750 /perc
VILLANYMOTOR
Max. teljesítmény: 21 kW (28 LE)
Max. forgatónyomaték: 55 Nm
Hossz./szél./mag.: 4650/1934/1665 mm
Tengelytáv: 2795 mm
Saját tömeg: 1600 kg
Csomagtér: 550 l
Üzemanyagtank: 55 l
Gyors. 0-100 km/h: 10,2 s
Max. sebesség: 202 km/h
Átlagfogyasztás
(WLTP): 6,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 124 g/km