Különleges géppel aszfaltozzák a döntött oválpályát Zalaegerszegen

Fotó: Pezzetta Umberto
Vágólapra másolva!
Kétszáz métert halad naponta a speciális aszfaltozó gép az AVL ZalaZONE Járműipari tesztpályán. A 4,5 kilométer hosszú oválpályát jövő májusban adják át.
Vágólapra másolva!
Fotó: Pezzetta Umberto

Szemmel láthatóan nem a hagyományos útépítési technikával készül Zalaegerszegen a nagy sebességű oválpálya, ahol a parabola keresztmetszetű íveket alakítják ki a számítógép vezérelt, speciális híd finisherrel és a függesztett úthengerekkel, mondta a helyszínen Csicsely Gábor, az APZ Kft. műszaki vezetője.

Fotó: Pezzetta Umberto

A különleges híd finisher nagy dőlésszögben húzza az aszfaltot
- A világon csupán kettő olyan gép létezik, amely egyszerre tudja a 12-14 méter közötti aszfaltsávot 47 fokos dőlésszögben húzni. Folyamatosan, egy kötélgörbe mentén állítja elő a hézagmentes parabolaívet, így teljesen sima lesz az útburkolat – mondta a szakember. - Naponta kétszáz métert tudunk aszfaltozni, összesen három réteg kerül a pályára. Az északi íven kettő réteg már elkészült, jelenleg a déli ív második rétegét húzza a gépsor, majd ezek után kerül fel a kopóréteg. A munkák során körülbelül 8500 köbméter aszfaltot terítünk le.
Csicsely Gábor hozzátette, a finisher melletti, különböző ívű palástokkal ellátott úthengereket ugyancsak erre a feladatra készítették. A speciális munkagépeket a szervizúton közlekedő úthengerek tartják, valóban nem látunk ilyen munkavégzést hétköznap az utakon. 

Fotó: Pezzetta Umberto

Európa különleges komplexuma az AVL ZalaZONE Járműipari Tesztpálya
Az exkluzív szakmai sajtódélután házigazdája Szujó Zoltán sportriporter volt. A rendezvényen a vendégek megismerhették az autópálya történetét és ki is próbálhatták élményautózás keretében egy-egy elemét. Hamar Zoltán, az AVL-ZalaZONE Kft. ügyvezető igazgatója prezentációjában a beruházás különlegességét emelte ki.
- Az AVL ZalaZONE Járműipari Tesztpálya azért különleges, mert a konkurens, 25-30 éves létesítményekhez képest Európa legmodernebb komplexuma – mondta az ügyvezető igazgató. - Három olyan elemünk van, ami nincs máshol. Egyik ilyen a városi tesztkörnyezetünk, a Smart City. Emellett a fejlett vezetősegítő rendszerek tesztelését szolgáló, úgynevezett ADAS felületet emelném ki, valamint a saját autópálya szakaszt. A nagy sebességű oválpálya (High Speed Oval) ugyancsak kuriózum lesz – mondta Hamar Zoltán.

Fotó: Pezzetta Umberto

Az ügyvezető igazgató hozzátette, az oválpályát várhatóan azok a német és közép-, közép-kelet-európai gyártó cégek használják, akik általánosságban a tesztpályát is. Az első teljes üzleti év (2023) a tervezettnél sikeresebb volt, az autóipar átmeneti megtorpanása ellenére idén is hasonló kihasználtságot várnak.

Mozsár Eszter / zaol.hu
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!