A villanymotoros mopedautók sorát gyarapítja a spanyol Liux startup által fejlesztett Geko, amely tavaly még csak számítógépes grafikákon létezett, most pedig a teljesen működőképes prototípusát prezentálták. Az autó különlegessége, hogy a vázszerkezet és a karosszériaelemek is lenszál-erősítéses műanyagból készülnek, amelyek megújuló forrásból származnak és újrahasznosíthatóak, ráadásul mindössze 550 kg a saját tömeg.
Alapvetően városon belüli közlekedésre találták ki a 2 személyes Geko-t, amely 2,7 méteres hosszával és 1,5 méteres szélességével pontosan azt a piaci űrt akarja betölteni, amit a pár éve elbúcsúzott, villanymotoros Smart Fortwo hagyott hátra. Moduláris felépítésű az akkumulátor, amelyet 13,5 és 18,9 kWh kapacitással kínálnak, előbbivel 170, utóbbival 230 km lehet a hatótávolság városban, ahol gyakori az energia-visszatöltés. Könnyen cserélhetően építik be a padlóba az akkumulátort, így a villámgyorsan változó technológiát könnyen lehet majd követni az autó élettartama során. A Liux Geko egyébként az L7 kategóriába tartozik, tehát személyautó-jogosítvánnyal lehet csak vezetni, végsebessége elektronikusan korlátozott 90 km/óra.
A startup szerint az autó lényegében készen van a homologizációra, de azért még nem állt meg a fejlesztés, a működőképes prototípus az 1.5-ös változat, a következő már 2.0-s szinten lesz. A sorozatgyártással kapcsolatban 3 lehetséges forgatókönyv van, ha sikerül összegyűjteni 300 millió eurót, akkor saját üzemben 12 hónapon belül megindulhat a gyártás, a következő opció leszerződni egy meglévő gyárral, illetve kitelepíteni Kínába a sorozatgyártást – utóbbit el szeretnék kerülni, mert az európai piacra szánt autónak a környezeti terhelését jelentősen megnövelné a hosszú szállítási útvonal, ezért elsődlegesen európai helyszínben gondolkodnak. Egy spanyol autókölcsönzéssel foglalkozó cég egyébként már 5000 darab Liux Geko megvásárlásáról írt alá szándéknyilatkozatot.