Hatékonyság tekintetében az új CLA lesz a mérce – állítja a Mercedes-Benz

Fotó: Mercedes-Benz AG
Vágólapra másolva!
Az akkumulátoros-elektromos és hibrid hajtással készülő új generációs Mercedes-Benz CLA hatékonyság tekintetében az élen jár majd – a villanyautó hatótávolsága elérheti a 750 km-t.
Vágólapra másolva!

Tisztában van azzal a Mercedes-Benz, hogy ma még nem minden vásárlónak felelnek meg az akkumulátoros-elektromos autók (sok esetben a töltő-infrastruktúra miatt), ezért az MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) műszaki alapra épülő új kompakt modelljei elérhetőek lesznek hibrid hajtással is. A sort a Mercedes-Benz CLA kupé nyitja, melyet még a Shooting Brake kombi és 2 szabadidő-autó követ; a jövőben ebből a 4 modellből áll majd a belépő-modellsorozat.

Fotó: Mercedes-Benz AG

A villanymotoros változat alapvetően hátsókerékhajtással készül, a különösen kompakt méretű, a teljesítményelektronikát és a 2 fokozatú váltót is tartalmazó hajtóegységet házon belül fejlesztette és gyártja a Mercedes-Benz, ennek teljesítménye 272 lóerő, 4MATIC összkerékhajtásnál az első tengelyre is kerül egy 109 lóerős hajtómotor. A hátsó tengelyre épített hajtóegységnél szinte nullára csökkentették a ritkaföldfémek használatát, a szilikon-karbidot használó inverter jó hatásfokkal dolgozik. A 2 fokozatú jó gyorsulást (11:1 áttétel) és hatékony nagy sebességű utazást (5:1 áttétel) tesz lehetővé, a 210 km/órás csúcssebességet második fokozatban éri el a CLA. A kapcsolási pontok üzemmódtól, vezetési stílustól és az akkumulátor töltöttségi szintjétől függnek, az első fokozatban körmök, a másodikban tárcsák biztosítják a nyomatékátadást. Az első tengelyen lévő, szintén szilikon-karbidos invertert használó villanymotor csak akkor hajt, ha a tapadás miatt szükség van rá, egyébként teljesen lekapcsolják a kerekekről a fogyasztás csökkentése érdekében. A kompakt első hajtómotor felett is marad még hely első csomagtartónak.

Fotó: Mercedes-Benz AG

A 800 voltos nagyfeszültségű rendszer az új akkumulátor-generációval együtt villámgyors töltést ígér, a 320 kW-os csúcsértékkel például a CLA-tanulmány 10 perc alatt 300 km-nyi energia vételezésére képes az előkondicionálással. Hogy ez mire elég, arra a Nardó-ban beállított 24 óra alatt megtett 3716,1 km-es világrekord-távolság a legjobb bizonyíték. Az alap akkumulátor nettó 58 kWh kapacitású, LFP-kémiájú egység, az opciós akkumulátor nettó 85 kWh kapacitású, ennél jelentősen csökkentették a kobalt-igényt, szilikon-oxiddal dúsítják a grafitot. A Mercedes-Benz ígérete szerint a hajtáslánc 93%-os hatékonysággal dolgozik. Alapból 11 kW, opciósan 22 kW teljesítményű a fedélzeti töltő, mindkettő kétirányú, tehát akár hálózati energiatárolóként is üzemelhet majd a CLA, de elektromos eszközök üzemeltetésére (és például másik villanyautó töltésére) is képes lesz az autó akkumulátora. Az opciós akkumulátorral 750 km-es szabványos hatótávolságot akarnak realizálni, 12 kWh/100 km-es energiafogyasztás mellett; ezek csak becslések, a hivatalos mérések még hátravannak. Az akkumulátorra 8 év/160 000 km garanciát vállalnak 70%-os maradék-kapacitás mellett.

Fotó: Mercedes-Benz AG

Fékenergia-visszatermelésre 200 kW teljesítménnyel van lehetőség, amivel a hétköznapi lassítások 100%-a kivitelezhető, tengelyenként 3 m/s2 érhető el; a finom szabályozással ilyenkor is működik a blokkolásgátló és menetstabilizáló. A kormány mögötti kapcsolófülekkel lehet választani a 4 üzemmód között, a D Car esetén automatikus a működés, D+ esetén nincs fékenergia-visszatermelés, D-ben normál (akár 1 m/s2) lassításra, D- programban fokozott (akár 3 m/s2) lassításra képes az autó. Az ECO Assist menetprogram használatakor a D Auto fékenergia-visszatermelést használja az elektronika, és ilyenkor a navigációs rendszerrel együtt optimalizálja az energiafelhasználást azzal, hogy éles kanyarhoz/T-kereszteződéshez/körforgalomhoz/sebességkorlátozáshoz közeledve és lejtőn fokozza a fékenergia-visszatermelést a sofőr beavatkozása nélkül. A villanyautó-használat megbízhatóságát a folyamatosan fejlesztett hátralévő-hatótáv számító algoritmus javítja, ennek legújabb változata például már a szélviszonyokat is figyelembe veszi, hiszen szembeszélben például megnő a fogyasztás, de az időjárási adatok alapján a fűtés/hűtés előre látható energiaigényével is számol. A navigációs rendszer inkább 2, rövidebb intenzív töltéssel számol (már ha van kellően nagy teljesítményű töltő az útvonalon) 1 sokáig tartó helyett, ha az gyorsabb célba érkezést tesz lehetővé.

Fotó: Mercedes-Benz AG

Az MMA műszaki alapot használó modellek 48 voltos hibrid hajtással is elérhetőek lesznek, ennél a 27 lóerős villanymotort az inverterrel együtt az új fejlesztésű, 8 fokozatú duplakuplungos váltóba építik be, az energiatárolást itt ez 1,3 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor végzi. A villanymotor önmagában is képes mozgatni az autót, de elsődleges feladata a belső égésű motor segítése, utóbbi a FAME (Family of Modular Engines) motorcsaládba tartozó, Miller-ciklus alapján dolgozó 1,5 literes 4 hengeres. Az 1496 köbcentis motor 12:1 sűrítést használ, a járáskultúra miatt tartanak ki a 4 henger mellett, az utastér zajszintjének csökkentése érdekében megnövelték a tűzfalon lévő hangszigetelés mértékét. Kezdetben 136, 163 és 190 lóerős rendszerteljesítménnyel lesz választható a Mercedes-Benz CLA hibrid, ehhez a villanymotor 20 másodpercig képes 27 lóerős segítséget adni. Később várható a Renault-Geely (utóbbi résztulajdonos a Daimlerben, azzal közös vállalkozása a Smart) beszállítójának, a Horse Powertrain által gyártott 2,0 literes turbómotor is. Az 1,5-ös blokknál különösen kis helyigényű a szívósor és a motorhoz közel helyezik el a kipufogógáz-tisztító rendszert, amit már felkészítettek a jövőbeli követelmények kezelésére is.


 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!