„A cél, hogy megnyerjük az egyéni világbajnoki címet és hozzásegítsük a csapatot a gyártói vb. címhez. Nem teszteltünk Japánban, így a Közép-Európa Raliról viszünk oda adatokat” – nyilatkozta röviden és velős Neuville. Ez logikus, hiszen a nyári és őszi murvás ralik után csak a Közép-Európa Ralin és a most következő Japán Ralin versenyeznek aszfalton, ha kicsit más körülmények között is. Thierry Neuville nagyon domináns teljesítményt tett le az asztalra idén, bár az új pontrendszer sokszor a segítségére sietett. A szezonnyitó Monte-Carlo Rali óta vezeti az egyéni ponttáblát és mindössze öt pontra van szüksége ahhoz, hogy begyűjtse ralis pályafutása első világbajnoki címét.
A sors fintora, hogy az elmúlt két évben, amikor a Toyotával versenyző Kalle Rovanpera és csapata, a Toyota nyerte a világbajnoki címeket, egyszer sem a Toyota hazájában, Japánban szerezték meg a bajnoki címeket, hanem korábban. Idén viszont a Hyundai és élmenője, Thierry Neuville az esélyes az egyéni és a gyártói világcímre a távol-keleti rali előtt.
Az egyéni ponttábla második helyén álló és idén Hyundaijal versenyző Ott Tanak szerzett már egyéni világbajnoki címet – 2019-ben a Toyotával -, de nem lenne ellenére egy második, ezúttal az alzenaui csapat színeiben. A hátránya 25 pont belga csapattársához képest, ami azt jelenti, hogy nagyon rosszul kellene teljesítenie Neuville-nek, hogy helyette Tanak, vagy az egyéni ponttábla harmadik helyén álló toyotás Evans legyen 2024 ralivilágbajnoka. Az észt nagyon hajt a világbajnoki címre. Szardínia után a Közép-Európa Ralit is megnyerte, így magabiztosan vág neki a sorsdöntő hétvégének. Akár Neuville, akár Tanak nyer, a Hyundai eddigi legeredményesebb szezonját zárja az ázsiai megmérettetésen. Thierry Neuville és Elfyn Evans korábbi Japán Ralin elért sikereiből meríthet erőt. A belga két éve, a walesi pilóta tavaly vihette haza a győztes trófeát a szezonzáró raliról.
A Hyundainak össze kell szednie magát a Toyota hazai raliján. 2023-ban ugyanis a finn központú csapat pilótái állhattak fel a dobogó mindhárom fokára. Evans mögött Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera fotózkodhatott a dobogón. 2022-ben sikerült a bravúr, s a Hyundai kettős győzelmet szerzett, ezzel törve borsot a Toyota orra alá. Ezzel idén is beérné.
Az előző Japán Ralikkal ellentétben ez is egy teljesen aszfaltos verseny lesz. Korábban Hokkaido szigetén rendeztek murvás ralit, most pedig a legnagyobb szigeten, Honsún tartanak aszfaltos futamot. Az Aicsi és Gifu prefektúrák hegyei között rendezett szakaszok nehéz, technikás és szűk utakra kalauzolják a Rali Világbajnokság népes mezőnyét. A ligeteken át vezető utakon állandóan változik majd a tapadás minősége és ez nagy kihívás elé állítja a csapatokat.
A rali
A 2024-es Japán Rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz több, mint 300 km-t tesz ki. Három teljesen új szakasz is bekerült az idei útvonalba. A Japán Rali hírhedté vált megjósolhatatlan időjárási körülményei miatt, ott tényleg bármi megtörténhet. A rali főhadiszállásának és a szervizparknak az Aicsiben található Toyota stadion ad otthont, ami nem messze található Nagojától. Idén is Japán Aicsi és Gifu hegyi térségében versenyeznek, ahol festői látványban és kiszámíthatatlan utakban lesz része a mezőnynek. A Japán Ralira jellemző szűk alagutak, így a híres Isegami Alagút, különlegesek a versenynaptárban.
A világbajnokság állása a Közép-Európa Rali után:
Pilóták
1. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 225 pont
2. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 200 pont
3. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 185 pont
4. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 166 pont
5. Adrien Fourmaux (FRA) M-Sport Ford WRT 146 pont
6. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 114 pont
7. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 102 pont
8. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 44 pont
9. Sami Pajari (FIN) Toyota Racing WRT 41 pont
10. Gregoire Munster (LUX) M-Sport Ford WRT 37 pont
Gyártók
1. Hyundai WRT 526 pont
2. Toyota Racing WRC 511 pont
3. M-Sport Ford WRT 267 pont
Amber PR