A Pediatrics című gyermekgyógyászati szaklap áprilisi számában megjelenő beszámoló a szervezet első közleménye a gyermekek és a közösségi média kapcsolatáról. Arra ösztönzik a gyermekorvosokat, hogy beszéljenek a szülőkkel és a gyerekekkel a Facebook, a Twitter, a MySpace, videojátékoldalak, virtuális világok (például a Club Penguin és a Sims), blogok és videómegosztók (pl. YouTube) és más közösségi oldalak használatáról.
A beszámoló szerint ezek az oldalak segíthetik a gyerekek közti kapcsolattartást, a társas életet, a szórakozást vagy akár a házi feladat elkészítését, növelhetik a gyerekek kreativitását, és segíthetnek elsajátítani a 21. században nélkülözhetetlen technikai készségeket.
A közösségi oldalak árnyoldalai
Használatuk ugyanakkor növeli a csoportos zaklatás (bullying), a depresszió és a nem gyerekeknek való tartalmakhoz való hozzáférés veszélyét, és fontos tevékenységektől veheti el az időt - például a leckeírástól, a testmozgástól és az alvástól.
A szakemberek egyre inkább felismerik, hogy ez nemcsak technológiai kérdés, hanem egészségügyi is - nyilatkozta Gwenn Schurgin O'Keeffe bostoni gyermekorvos, a cikk egyik szerzője, aki korábban könyvet is írt a témáról. Az orvosnő szerint a szülőknek kell szabályoznia, hogy mit csinálnak a gyerekeik online és offline, különösen kisiskolás- és tizenéves korban, amikor még kevéssé képesek az önkontrollra és az időbeosztásra.
Egy közelmúltbeli amerikai felmérés szerint a tinédzserek 22 százaléka naponta több mint tízszer bejelentkezik kedvenc közösségi oldalára, és körülbelül 75 százalékának van saját mobiltelefonja.
A közleményben a következő veszélyekre hívják fel a gyermekorvosok és a szülők figyelmét:
- "Facebook-depresszió": A magányos, kiközösített, szorongó vagy más problémákkal küzdő gyerekek online keresnek kapcsolatokat, és ha nem találnak, depressziósak lehetnek. Amit az online világban tapasztalnak, az felerősítheti az offline világban tapasztalt problémáikat.
- Csoportos zaklatás: Ez azt jelenti, hogy valakiről hamis, kínos vagy ellenséges információt terjesztenek, ami szintén depresszióhoz, szorongáshoz, elszigetelődéshez és akár öngyilkossághoz is vezethet a gyermekek körében.
- Nem gyermekeknek való tartalmak, amelyek befolyásolhatják a serdülők önbizalmát, testképét, vagy kockázatos viselkedésre ösztönözheti őket - például dohányzásra és kábítószerhasználatra.
- Szexuális tartalmú üzenetek vagy képek küldése, fogadása vagy továbbítása mobiltelefonon, számítógépen vagy más digitális eszközön.
Szülői feladat az online világba való bevezetés
A szerzők szerint amint a gyerekek belépnek az online világba, a szülőknek el kell kezdeni megtanítani őket ennek a világnak a játékszabályaira, és arra kell biztatni őket, hogy időnként lépjenek ki a virtuális valóságból, és tapasztalják meg a valódit.