Az emberek többsége előszeretettel nézeget meztelen testeket ábrázoló képeket, szobrokat. A meztelen test látványa nem csak szexuálisan izgató: a vizsgálatok szerint a félmeztelen modellt mutató reklámok az emberekben pozitív képet ébresztenek a termék iránt.
Finn kutatók most azt vizsgálták, hogy miért vonzza az ember szemét a meztelenség. A Tampere és Aalto Egyetemek közös kutatásában a résztvevőknek fényképeket mutattak, amelyek meztelen, fürdőruhát vagy hétköznapi ruhát viselő embereket ábrázoltak. Mindeközben vizsgálták az agyuk elektromos aktivitását - ezzel a módszerrel a vizuálisinformáció-feldolgozás korai szakaszát is lehet vizsgálni.
Az eredmények szerint a résztvevők agya a meztelen testek látványát kevesebb mint 0,2 másodperc alatt, sokkal hatékonyabban feldolgozta, mint a felöltözött emberekét.
Minél kevesebb ruhát viselt a képen szereplő modell, annál gyorsabb volt a résztvevők információ-feldolgozása. A leggyorsabb akkor volt, amikor meztelen modellről láttak képet, a második leggyorsabb, amikor fürdőruhás modellekről, a leglassabb pedig akkor, amikor felöltözött modellről készült fotót mutattak nekik.
A kutatás a férfiak és nők vizuálisinformáció-feldolgozásában is mutatott ki különbségeket. A férfi résztvevők gyorsabb reakciót mutattak a meztelen nőket ábrázoló képekre, mint a meztelen férfiakat ábrázolókra. A nők esetében nem volt ilyen eltérés, ugyanolyan gyorsasággal dolgozták fel a meztelen nőket, illetve férfiakat ábrázoló képeket.
Az, hogy a vizuálisinformáció-feldolgozásban az emberi agy ilyen módon különbséget tesz a meztelen, illetve felöltözött emberi testek között, szerepet játszhat a reprodukcióban is, hiszen ez biztosítja az ember számára, hogy a potenciális partnereket rövid idő alatt alaposan felmérje.