Jelentősen befolyásolhatja egy vállalat értékpapírjainak árfolyamát a cég első emberének kinézete – derült ki a Wisconsini Egyetem munkatársainak kutatásából. A vizsgálat megállapította, hogy a szép vagy jóképű cégvezetőket érdemes megfizetni, mert megjelenésükkel a nyilvánosságra olyan nagy hatást gyakorolhatnak, hogy egy-egy televíziós szereplés után megugorhat a cég részvényeinek árfolyama. A kutatás szerint a megnyerő külsejű topmenedzserek cégek összeolvadásakor is kedvezőbb feltételeket tudnak kialkudni.
A legfőbb gond az, hogy a szépséget hajlamosak vagyunk túlértékelni, és a jóképű vezérigazgatóról azt hisszük, hogy sikeresebb, rátermettebb, és feladatát jobba ellátja, mint egy átlagos kinézetű vezetőtársa – emeli ki egy másik tanulmány. Bár egy szép arc valóban nagyobb értéket képviselhet a cég számára, legtöbbször semmilyen összefüggés nincs a kinézet és a vezetői képességek között. A sármos, jóképű vezető nem végzi jobban a munkáját, csak kinézetéből mi gondoljuk azt, hogy igen – teszik hozzá a szerzők.
Sok vállalkozás felismerte már a szép vagy jóképű vezetőben rejlő anyagi lehetőségeket, és itt nem kizárólag a pénzügyi-gazdasági területekre kell gondolni – derítette ki egy amerikai közgazdász, aki két évtizeden keresztül vizsgálta, hogy milyen anyagi előnyökkel jár az átlagon felüli szépség. A kutatásából kiderült például, hogy a legvonzóbb férfiak 4 százalékkal többet keresnek, mint a hasonló intellektuális képességekkel rendelkező, de átlagos kinézetű társaik. Sőt, a rossz külső úgy tűnik az anyagi boldogulást is hátráltathatja: a vizsgálat szerint a legrosszabb külső adottságokkal rendelkező férfiak fizetése 13 százalékkal maradt el a többiekétől.
Az előbbi kutatás sok más mellett arra is rávilágít, hogy döntéshozatali helyzetben milyen nagy szerepe lehet a másik ember külsejéről alkotott első benyomásunknak: van, akiben azonnal megbízunk, míg mások esetleg külsejük alapján született csalónak tűnnek. A szakemberek korábban megfigyelték, hogy a csúnyább gyermekeket általában butábbnak is tartják, mint a szebbeket, az idősebbekről megfontoltságot és érettséget feltételezünk, míg a magasabb emberek tekintélyt parancsolnak. A testmagasságnak sokan annyira komoly anyagi előnyt tulajdonítanak, hogy a Harvard Egyetem egyik közgazdásza tanulmányt is írt arról, hogy a magasabbakra külön adót kellene kivetni azért, hogy mellettük - anyagi szempontból - az alacsonyabbak is ugyanolyan esélyekkel indulhassanak.
A külső alapján alkotott benyomás azonban gyakran tévútra visz, ezért fontos, hogy tudatosan igyekezzünk pusztán a tényekre hagyatkozva döntéseket hozni. El kell fogadni, hogy hajlamosak vagyunk azonnal bízni a megnyerő külsejű emberekben, ezt pedig az okosabb cégek ki is használják. Pedig a csinos külső olykor átlagos (vagy annál rosszabb) szakmai képességeket takar, ezért a kutatók arra intenek, hogy igyekezzünk objektíven tájékozódni pénzügyi döntések meghozatala előtt.