Az alábbi, 2011. októberi YouTube-videóban egy egyéves kislány egy magazin oldalait próbálja úgy lapozgatni, mint az iPadet. Újabb és újabb oldalakat próbál, amelyek csak nem akarnak úgy működni, mint egy képernyő. Majd láthatjuk iPaddel a kezében is, kétségkívül van benne rutinja.
„A magazin egy iPad, ami nem működik” – fűzte a videóhoz a kislány édesapja, Jean-Louis Constanza. „A technológia meghatározza az agyműködést. Azok, akik már a digitális világba születtek bele, azok nem értik, mire jó a magazin.”
Bár a magazinok és a papíralapú könyvek felett az elmúlt években sok média- és piackutató mondott gyászbeszédet, az új kutatási eredmények szerint a papírkönyvek nem fognak eltűnni, mert aki igazán elmélyülve akar olvasni, az továbbra is inkább ezt választja.
Például vizsgára készülő diákoknak kifejezetten ajánlott a papír formátumot választaniuk: egy norvég vizsgálat szerint hosszabb tananyag feldolgozása, megértése, majd felidézése jobban megy az egyetemistáknak, ha papírkönyvből, és nem e-könyvből vagy a számítógép képernyőjéről tanulnak.
Ezt támasztja alá az a kutatás is, amely szerint az emberek öntudatlanul is kevésbé figyelnek, amikor a képernyőt olvassák. Mintha tudattalanul azt éreznénk, hogy a képernyőn olvasni nem valóságos, ezért kevésbé komoly dolog.
Bár azt gondolnánk, hogy az olvasás pusztán mentális folyamat, az új kutatások szerint meglepően sok konkrét fizikai eleme van. Úgy tűnik, ahhoz, hogy igazán bele tudjunk mélyedni egy könyvbe, fontos a taktilis élmény, azaz a könyv tapintása. A könyvhöz és a benne foglaltakhoz már egyfajta viszonyulást alakít ki a lapok vastagsága, illata, a könyv borítása – és ez tudattalanul hozzájárul a tartalom befogadásához is.
De egy papírkönyvnél a navigáció, a tájékozódás, a keresés is egészen más, mint egy e-könyvnél, és úgy tűnik, hogy sok ember számára kielégítőbb a papírkönyvek esetében. Amikor olvasunk egy szöveget, mentális térképet készítünk róla. Kicsit ahhoz hasonlítható ez a folyamat, amikor egy ismeretlen tájon memorizáljuk magunkban az ösvényt, a patakon átvezető hidat, a nagy cseresznyefánál az elágazást, két kilométer múlva pedig a szőlővel betelepített domboldalt. Amikor elmélyülve olvasunk, tudattalanul rögzítjük, hogy például a Káma-szútrában a könyv közepe felé, jobb oldalt volt egy érdekes rész arról, hogy a férfi hogyan hódítsa meg a nőt.
Egy könyvben a vizuális tájékozódást segíti a két oldal egyidejű látványa is, illetve a két oldalhoz tartozó nyolc sarok, egy e-könyvben viszont, ahol mindig ugyanazt az oldalt látjuk, ez a mankó elvész.
Ugyancsak segíti az orientációt, hogy amikor kézben tartunk egy papírkönyvet, fizikailag érezzük, hogy milyen nehéz, hol tartunk, mennyi van még vissza. A kötelező olvasmányok közül a mai napig emlékszünk rá, hogy az Egri csillagok jó vastag, míg Mikszáth regénye, a Szent Péter esernyője "nem olyan vészes". Az e-könyv olvasó tömege viszont mindig ugyanannyi, és bár e-könyvet olvasva is van információnk arról, hogy hol járunk, ám az csak vizuális információ. Apróságnak tűnő szempontok ezek, azonban a kutatások szerint a megértésben, a befogadásban, egy koherens mentális térkép felállításában ezeknek a részleteknek is szerepük van.
Szintén elhanyagolható dolognak tűnik, a vizsgálatok szerint mégis számít, és a papírkönyvek helyzetét erősíti: az emberek szeretnek a könyvben kedvükre ugrálni, visszalapozni az előző fejezethez, vagy előre elolvasni a könyv végét.
Végül ugyancsak szeretjük a könyveinket birtokba is venni: aláhúzni, kijelölni, a margóra jegyzeteket készíteni – ezek mind segítik a téma mélyebb megértését. Bár ma már egy e-könyvhöz is készíthetők jegyzetek, az e-könyv margójára még nem igazán firkálhatunk.