A nikotinos folyadékot párologtató elektromos cigaretták dohányterméknek számítanak, így a dohánytermékekre érvényes törvényeket kellene rájuk alkalmazni, például meg kellene tiltani az árusításukat fiatalkorúak számára. A jelenlegi kutatási eredmények alapján ez az álláspontja az Amerikai Szívtársaságnak (American Heart Association).
„Az elmúlt ötven évben 20 millió amerikai halt meg a dohányzás következményeként. Mi elszántan harcolunk annak megakadályozásán, hogy a dohányipar egy újabb generációt szoktasson rá a dohányzásra” – mondta Nancy Brown, a társaság igazgatója. „A közelmúltbeli tanulmányok azt sugallják, hogy az e-cigaretta belépőként szolgálhat más dohánytermékekhez a fiataloknál, és újra elfogadhatóvá teszi a dohányzást a társadalomban. Ezek a nyugtalanító fejlemények is hozzájárultak a társaság azon véleményének kialakításához, hogy szigorú szabályozást kell kialakítani az e-cigarettával kapcsolatban, valamint indokoltak a használatával kapcsolatos további alapos kutatások és ellenőrzések.”
Az állásfoglalás azt javasolja, hogy szövetségi szinten tiltsák be az e-cigik fiatalkorúaknak való árusítását. Ezt azzal indokolja, hogy ezek a termékek újabb nikotinra való rászokási lehetőséget jelentenek a fiatalok számára. A szerzők idézik a JAMA Pediatrics egyik tanulmányát, amely 40 000 általános és középiskolás fiatal bevonásával készült. Ők csúcstechnikának, hozzáférhetőnek és kényelmesnek ítélték meg az e-cigit, különösen olyan helyeken, ahol a hagyományos cigarettát nem engedélyezik.
Az e-cigaretta Magyarországon közel sem jelent akkora gondot, mint az Egyesült Államokban. Ennek fő oka, hogy nálunk jóval szigorúbbak az ezzel kapcsolatos szabályok. Nem jelenhetnek meg e-cigarettával kapcsolatos reklámok, illetve boltokban (még dohányboltokban sem) nem forgalmazható a készülék. Ennek ellenére nem árt megszívlelni Elliott Antman, a szívtársaság elnökének szavait.
„A nikotin veszélyes és rendkívül addiktív vegyi anyag, függetlenül attól, milyen formában – hagyományos cigarettaként vagy valamilyen más dohánytermékként – jelenik meg. Meg kell védenünk a jövő generációkat bármilyen álcázott dohányterméktől, ami térvesztést jelent a dohányzás elleni harcban, amelynek célja, hogy 100 százalékosan dohánymentessé tegyük a nemzetünket.”