1991-ben kapta élete első filmszerepét Amos Poe: Tripla Bogey című filmjében. Az igazi áttörés azonban egy évvel később következett számára, amikor Al Pacino és Chris O'Donnell híres filmjében, az Egy asszony illatában kapott szerepet. Ma is hálás a lehetőségért, mert kirántotta abból az életformából, amiben a legtöbb amerikai színésszel osztozott: szerepek híján éttermekben dolgozott, alkalmi munkákat vállalt. Tív éve nincs ilyen problémája. Az Egy asszony illatát újabb felkérés követte, és azóta évente legalább három-négy filmben játszik. Szerepei egészen különbözőek: játszott már infantilis rendőrt a Senki bolondjában Paul Newman oldalán (1994), homoszexuális rendezőasszisztenst a Boogie Nightsban Mark Wahlberg mellett (1997), fontoskodó titkárt a Nagy Lebowskiban (1998), perverz telefonbetyárt a Boldogságtól ordítani című filmben, jólelkű ápolót a Magnóliában (1999) és tenyérbemászó milliomost A tehetséges Mr. Ripleyben (1999).
1999-ben két kisebb, de fontos szerep eljátszása után először történt meg, hogy egy filmet az ő alakítására építettek. Ez Joel Schumacher filmje, a Hibátlanok volt, amelyben a partnerét Robert de Niro játszotta. Hoffman egy transzvesztitát alakított, aki énekórákat ad rokkanttá vált szomszédjának (de Niro). A két ember közt eleinte elviselhetetlen a feszültség, végül azonban barátokká válnak. Bár mindkettőjük alakítása árnyalt és élvezetes, a film mégsem aratott átütő sikert - még szakmai körökben sem. Ez volt Philip Seymour Hoffman egyetlen igazi főszerepe, amelyet azóta sem követett másik.
Az okot ő maga fogalmazta meg: olyan
színésznek tartja magát, aki még a
főszerepből is epizódszerepet farag. Ez
számára a testhezálló műfaj, amelyben a
legkevésbé tolhatja előtérbe saját
egyéniségét. Mint a legtöbb igazi
karakterszínész, ő is akkor érzi magát
elemében, amikor a személyiségétől
teljesen eltérő figurát alakít,
különösen szélsőséges
karaktereket. Elrejtőzik mögöttük, és
ezáltal felszabadul. Példaképei azok a
kollégák, akiknek színészi módszereit
egy-egy film forgatásakor megfigyelhette: Robert de Niro,
Paul Newman és Sean Penn. A sztárvilág azonban
hidegen hagyja. Nem költözött Los Angelesbe,
továbbra is New Yorkban él egy kétszobás
lakásban, és partykra sem jár el.
Magánéletéről szinte semmit nem tudni. A
filmezés mellett ideje fennmaradó részét a
színházban tölti.
A színpadi szereplést tulajdonképpen sosem
hagyta abba. Rendszeresen játszik Broadway- vagy
Off-Broadway-produkciókban, saját társulata is
van. 2000-ben jelölték Tony-díjra, ami az
amerikai színházi életben ugyanakkora
elismerésnek számít, mint a filmvilágban az
Oscar. Januártól Natasha Richardson brit
színésznővel játszik együtt Strindberg
drámájában, a Julie kisasszonyban. Előtte
azonban még átrepül az óceánon, mert a
londoni West Enden rendez egy darabot. Nem ez lesz az
első rendezése, állítása szerint
éppen ez az a terület, amelyben a leginkább
háttérbe húzódhat, és segíthet
mások kiteljesedésében. Úgy érzi, az
az életforma, ami a filmezéssel jár,
eltávolítja a színészt a való
élettől, ezért egyre nehezebb pontos
alakítást nyújtania. Ő a színházon
keresztül próbál hétköznapi ember
maradni.
A színházi szereplés és rendezés mellett azonban Hollywood még sokáig számít rá. Januárban, a Sundance Filmfesztiválon mutatták be a "Love Liza" című filmjét, amelyet bátyja (Gordy Hoffmann) forgatókönyvéből készítettek. Októberben kerül az amerikai mozikba a Vörös Sárkány című szuperprodukció, Hannibal Lecter történetének harmadik része. Ebben Hoffman mellett Anthony Hopkins, Edward Norton, Ralph Fiennes, Harvey Keitel és Emily Watson vállaltak szerepet. Most fejeződtek be a Cold Mountain című Anthony Minghella-film felvételei, amelyben Jude Law-val, Nicole Kidmannel, Renée Zellwegerrel és Natalie Portmennel játszott együtt.
Erre az évre is van még munkája bőven: előbb Minnie Driverrel játszik az "Owning Mahowny" című filmben, majd Spike Lee rendezésében forgat, Edward Norton partnereként ("The 25th Hour").
Philip Seymour Hoffmannak legalább akkora jövője van a filmvilágban, mint amekkora múltja. Attól nem kell tartania, hogy kiöregszik a szerepköréből, mert ez inkább a sztárok problémája. Tapasztalatai és az idő csak tovább mélyítik bölcsességét és emberábrázoló képességét. Ha a közönség nagy része nem miatta megy is be a moziba, pontos alakításaira mindig odafigyel majd a szakma.