Fél évszázad múltán először készített filmet Leni Riefenstahl, akinek comebackjét századik születésnapjára időzítették. A világhírű táncos, színész, rendező és fotós - akire legalább annyira a náci rezsimhez fűződő kapcsolata, mint a dokumentumfilmezésben játszott úttörő szerepe miatt emlékeznek - ma este a bajorországi Feldafing város egyik szállodájában ünnepel száznyolcvan barátja, valamint Las Vegas-i szórakoztatóművészek társaságában.
A francia-német Arte tévécsatornán munkássága előtt tisztelegve mutatták be a Víz alatti impressziók című alkotását, mely Giorgio Moroder zenei aláfestése mellett az Indiai-óceán mélyvilágát, kétszáz alámerülés élményanyagát tárja a közönség elé. "Szerettem volna, ha moziban is vetítik, de féltem, hogy csorbát szenvednek a gyönyörű színek" - nyilatkozta Riefenstahl. A kockákon hosszú szőke haja lebeg a vízben, s a mű a Tagesspiegel beszámolója szerint olyan, "mintha egy LSD-utazáson részt vevő pop-artist látomása volna".
Kinematográfiai tehetségét, a szépség és a részletek iránti érzékét vitán felül elismerik: Pauline Kael, a legendás filmkritikus a médium legnagyobb géniuszai közé sorolja. Karizmatikus és karrierista személyisége ugyanakkor ma is megosztja a közvéleményt. Életéről eddig több mint ezer könyvet publikáltak.
"Az ideológia nem számított neki. Gondolatai mindig egyetlen pont, önmaga körül forogtak" - írja a centenárium kapcsán Riefenstahlról a Süddeutsche Zeitung. A rendezőnőre bevallása szerint kezdetben mély benyomást tett Hitler, akinek gonoszságára csak jóval később eszmélt rá. "Mindig az motivált, hogyan készítsek szellemes és érdekes dokumentumfilmet, amely nem hasonlít a buta propaganda-híradókra" - vallotta. Az akarattól és erőtől duzzadó teuton ideált megtestesítő alkotásai mindenesetre annyira megragadták a nemzetiszocialista vezérkart, hogy Goebbels korlátlan forrásokat biztosított tevékenységéhez.
Riefenstahlnak később hiába sikerült tisztáznia magát a nácizmus vádja alól, mozgóképes pályafutásának vége szakadt, és elkezdődött, ahogy ő nevezi, "alászállása a pokolba". A rendező sikeresen váltott a fotográfiára, és a szudáni Nuba törzsről megjelent kötete ismét meghozta számára a művészi elismerést.
A nácikhoz fűződő kapcsolata és múltja ma is kísérti Riefenstahlt. Egy emberi jogi szervezet amiatt fenyegeti perrel a művészt, hogy valótlan kijelentést tett, amikor azt állította: Mélyföld című mozijának egykori roma statisztái mind túlélték a náci időszakot. A holokauszt tagadása Németországban büntetendő cselekmény.