Az idei Sundance filmfesztivál játékfilmes zsűrijében kivételes túlsúlyban voltak a színészek. Steve Buscemi, Tilda Swinton és Forest Whitaker szava döntött a díjazásban, amit Emanuel Levy (az egyik legszigorúbbnak tartott filmkritikus), és David O. Russell független filmes rendező-producer szava egészített ki. Ítéletük alapján a 2002-es év legjobb független játékfilmje az American Splendor című alkotás lett, mely ötvözi az animáció, a dokumentumfilm és a fikciós műfaj elemeit. A film az azonos című képregény-sorozat alapján készült.
A fesztivál közönsége azonban másik alkotást tartott a legértékesebbnek: ők a The Station Agent című filmet díjazták. A történet szerzője, Tom McCarthy azonban a zsűri figyelmét is felkeltette: neki ítélték a legjobb forgatókönyvírónak járó elismerést. A legjobb rendező pedig ezúttal egy női alkotó lett: Catherine Hardwicke vehette át a szobrot a Thirteen című filmért.
A Sundance filmfesztivál éppolyan figyelmet fordít a dokumentumfilmekre, mint a fikciós alkotásokra. A dokumentumfilmes zsűri idén a Capturing the Friedmans című filmet tartotta a legjobbnak, mely egy alsó-középosztálybeli család életébe pillant be. A film cselekménye elsősorban az apára és fiára koncentrált, akiket szexuális erőszak vádjával bíróság elé állítottak. Az alkotás olyan homevideo-részleteket is tartalmazott, melyeket a családtagok rögzítettek. "Egyes vélemények szerint a filmem az Osbourne-család valóságshow-jának tragikus változata lett" - mesélte Andrew Jarecki rendező.
A közönség azonban ezúttal is másképp vélekedett, mint a zsűri: szerintük a legjobb dokumentumfilm a My Flesh and Blood című alkotás volt, melynek rendezője, Jonathan Karsh a zsűri szerint is az év legjobb dokumentum-rendezői teljesítményét nyújtotta.
Elképzelhető, hogy a felsorolt nevek egyike sem hangzik ismerősen - egyelőre. Ezen azonban épp a Sundance-en aratott sikerük változtathat, mely sokaknak lendített már a karrierjén. Steven Soderbergh, Quentin Tarantino, Richard Linklater és Todd Field is Park City-ben kapott először nyilvánosságot, és mutatkozhatott be az amerikai filmszakma előtt. Ők tehát sokat köszönhetnek Robert Redfordnak, aki 1981 óta istápolja a fiatal filmes tehetségeket – nemcsak az évi egy alkalommal megrendezett filmfesztiválon, de az oktatással és támogatással foglalkozó Sundance Intézet keretein belül is.
Gy. D.