Az Amatőrben ez a főhős Thomas (Martin Donovan), aki a film kezdő jelenetében egy new york-i sikátorban tér magához és semmire sem emlékszik; fogalma sincs arról, hogy ki ő, és mit csinált eddigi életében. Akik segítenek neki megtalálnia elveszített múltját: Isabelle (Isabelle Huppert), az apáca, aki elhagyja a zárdát, és pornográf könyvek írásával próbálkozik, valamint Sophia (Elina Lowensohn) a pornósztár, aki megelégelve szakmáját zsarolással szeretne pénzhez jutni, hogy új életet kezdhessen.
Láthatóan mindhárman kezdők, azaz amatőrök. Új szerepeiket még csak próbálgatják, többnyire sikertelenül. Mindhárom hős kapcsolódik valahogyan a pornóiparhoz, de a történet pont arról szól, hogy nem képesek megfelelni az érzelmeket üzletté formáló ipar követelményeinek.
Az Amatőr filmvilágában minden groteszk, a néző sosem tud teljesen önfeledten nevetni egy-egy karikatúrára emlékeztető szituáción. (Például az apáca számára a Szűz Máriától várt égi jel Sophia, a pornószínésznő formájában érkezik meg.) Groteszkek maguk a szereplők is: Isabelle, az apáca nimfomán, az amnéziában szenvedő visszafogott, kedves Thomas korábban a pornószakma egyik fenegyereke volt.
Az Amatőr a hagyományos hollywoodi akciófilm karikatúrája. Az akciófilmek teljes eszköztára (bérgyilkosok, menekülő hősök, zsarolás, erőszak) megjelenik a filmben, de eltorzítva, eltúlozva. A bérgyilkosok munka közben a mobiltelefonok típusairól folytatnak kedélyes beszélgetést, egy korábban higgadt könyvelő az elektrosokk hatására ámokfutóvá válik. Mindezt a Hartley korábbi filmjeiben már megszokott sajátos filmezési eljárás teszi igazán élvezhetővé.
Aki még nem látott Hartley-filmet, javaslom kezdje ezzel, az Amatőr a legprofibb mind közül.
béverzió