Mintegy negyedszázada versenyzett Roman Polanski az Aranypálmáért. A bérlő, 1976-ban készült alkotása azonban csak a jelölésig vitte, a francia-lengyel rendező azóta nem mérette meg magát Cannes-ban. Polanski azon kevés közép-európai rendezők egyike, aki Hollywoodban is olyan karriert tudott befutni, hogy mégsem vált "amerikaiassá" igazán, megőrizte saját hangját, s így művészetének méltó bemutató helye Európa legrangosabb mozgóképes mustrája.
A nagy visszatérés most a lehető legjobban sikerült. A zongorista végül meghozta az Aranypálmát, s Polanski filmdíjas gyűjteményéből így már csak egy Oscar hiányzik. A négy ország koprodukciójában született film valós történeten alapul, egy ifjú zsidó zeneszerző, Wladyslaw Szpilman odüsszeáját meséli el a varsói gettóban. A főhőst az amerikai Adrian Brody személyesíti meg, a német tisztet, aki életét menti meg a komponistának, Thomas Kretschmann alakítja. A mű nagyobb részét a legendás Babelsberg Stúdióban rögzítették.
A zsűri nagydíját Aki Kaurismäki A férfi, akinek nincs múltja című alkotásának ítélték. A finn rendező filmje a fesztivál egyik szenzációja volt, hőse egy majdnem halálra vert hegesztő, aki nemcsak a pénzét és papírjait veszti el, hanem az emlékezetét is. A legjobb férfialakításért a belga Olivier Gourmet kapott díjat Luc és Jean-Pierre Dardenne filmjében, A fiúban nyújtott teljesítményéért. A legjobb színésznőnek járó elismerést a finn Kati Outinen nyerte, Kaurismäki filmje egyik főszereplőjeként.
A fiatal francia forgatókönyvíró-rendezőnő, Julie Lopes-Curval kapta az Aranykamerát a Bord de mer (Tengerpart) című filmért, amelyet a Rendezők két hete szekció keretében vetítettek. A skót Paul Lavertynek ítélték oda a legjobb forgatókönyv díját a Sweet Sixteen című filmért, melyet Ken Loach rendezett. A rendezésért a dél-koreai Im Kvonteket díjazták Csihvaszeon, illetve az amerikai Paul Thomas Anderson Punch-drunk love című alkotásáért díjazták.
Kedvező előjelek után Mészáros Péter filmje, az Eső után végzett az élen a rövidfilmek versenyében. Ebbe a kategóriába összesen tizenegy filmet válogattak be, Mészáros munkája többek között argentín, osztrák, kanadai, ausztrál, ciprusi és hong-kongi rendezők alkotásaival versenyzett.
Az Eső után gyártója a Magikon és a Kép-Árnyék, egyik producere Durst György, aki az idei magyar filmszemlén a legjobb producer díját kapta meg. Ő volt a producere Iványi Marcell A szél című rövidfilmjének is, amely 1996-ban kapott Cannes-ban Aranypálmát. További biztató előjel volt, hogy a szigorú zsűri annak ellenére is beválasztotta az Eső után című filmet a versenyprogramba, hogy a jelentkezést a fesztivál nevezési határideje után nyújtották be az alkotók. Mészáros Péter korábban már több rövidfilmet készített, első egész estés moziját, A bolond gránátalmafát a 31. Magyar Filmszemlén vetítették.
Korábban:
Mészáros Péter rövidfilmje nyert Cannes-ban