A film egy menekülés és egy szomorú visszatérés történetét meséli el, egy nő és egy férfi kapcsolatát. Az Eső után a Mészáros Péter, Fésős András és Szilágyi Kata által múlt ősszel alapított Magikon nevű cég produkciójában készült, a koproducer Durst György. A főszerepekben a Magikon filmszínészképzőjében kitűnt fiatalok, Horányi Balázs és Viktor Judit láthatók.
A színes, 35mm-re felvett film forgatása egy nap alatt zajlott le, április 8-án, s 12-re lett kész a végleges kópia, noha a leadási határidő április 1. volt. Szilágyi Kata producer rámenősségének köszönhetően az Eső előtt mégis a cannes-i előzsűri elé tudott kerülni.
A két éve a Bolond gránátalmafa című nagyjátékfilmmel debütáló rendező a grúz filmfőiskolán végzett Tengiz Abuladze és Otar Joszeliani tanítványaként. Mészáros grúz nyelvet tanult az egyetemen, majd eztán felvételizett '92-ben a kinti főiskolára a Soros Alapítvány ösztöndíjasaként. Úgy vélte, hogy itt még eltanulhatja azt az ikonikus képi látásmódot, ami Európából kiveszett. Ennek ellenére az Eső előtt a Grúziában tanultak tagadása: nincsenek már lassú, hosszú snittek, ellenben sok a közeli - egyszóval véglegesen átvette az európai közönség számára emészthető stílust. Mészáros most éppen második nagyjátékfilmjét készíti elő, melyet nemzetközi koprodukcióban gyártanának.
- Szerinted miért nyert pont az Eső után?
- Láttam az egész kisfilmes programot, és bevallom, a legtöbb filmnél erősebbnek éreztem az Eső utánt. Csak egy film volt, ami jobban tetszett. Azt hittem, hogy az fog nyerni. Tehát az eredmény tulajdonképpen nekem meglepetés volt.
- Lehet már valamit tudni a film további sorsáról?
- Már sok fesztiválra meghívtak bennünket. Tokio, Rio de Janeiro, Portugália. Ilyenkor jó dolgunk van, válogathatunk a felkérésekben. Szeretnénk mindenhova elmenni, ahova csak lehet. Még nem tudom biztosan, de Magyarországon talán már ősszel látható lesz a film a művészmozikban.
- A fesztivál ideje alatt milyen visszhangok érkeztek hozzád a filmről?
- Nem sok véleményt hallottam, mert szinte az utolsó napon vetítették a filmemet. Ma próbálunk még vásárolni újságokat a kritikák miatt. Az biztos, hogy aki csak látta, kiemelte a film líraiságát, a szépségét, a gazdag jelentéstartalmát, és azt, hogy mindezt ilyen egyszerűen mondja el. Maga Scorsese is ezzel indokolta a döntését.
- Elképzelhető, hogy ez azt jelenti, az európai film, illetve a szakma az egyszerűség felé fordul?
- Nem tudom igazán, mik a trendek. Én a digitális megoldások és a technika korában tudatosan törekedtem erre a megfogalmazásra. Arra pedig külön büszke vagyok, hogy Scorsese felajánlotta, hogy szívesen konzultál a forgatókönyveimről és figyelemmel kíséri a további munkámat.