David Mackenzie skót rendező számos díjnyertes rövidfilm és a The Last Great Wilderness skót vidéki poszt-roadmovie digitális ámokfutása után rukkolt elő Young Adam című filmjével. A forgatókönyvet maga a rendező írta az olasz bevándorló apától származó skót beat-író, Alexander Trocchi 1954-es, azonos című regénye alapján.
Mackanzie saját bevallása szerint igencsak sok időbe telt a film anyagi hátterének előteremtése. Mégis szerencsésnek mondhatja magát, hiszen a film producere Jeremy Thomas, akinek a nevéhez többek között számos Bertolucci- és Cronenberg-film készítése is fűződik. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Mackenzie olyan színészekkel dolgozhasson együtt, mint a manapság leginkább hollywoodi szuperprodukciókban szereplő Ewan McGregor vagy a Jarman-filmekből ismert Tilda Swinton. (További főszereplő még a Nevem, Joe-ért Cannes-ban díjazott Peter Mullan, illetve Emily Mortimer.) A film zenéjét pedig nem kisebb muzsikus-egyéniség, mint a szintén skót születésű David Byrne neve fémjelzi.
A Young Adam a 2003-as edinburgh-i filmfesztiválon elnyerte a legjobb brit film díját; míg 2004-ben Londonban a kritikusok Mackenzie-t a legjobb brit fiatal filmesnek választották. A közönség eddigi reakciói: a skót publikum nagyon szereti a filmet, Amerikában hiányolták a minden szálat elvarró befejezést, illetve az olaszok díjazták volna a Swinton által játszott házasságtörő nő megbüntetését.
A film november 18-ától a hazai mozik műsorán is szerepel. (Igaz, 18 éves korhatárral forgalmazzák. Ennek a film elején is megjelenő besorolásnak Mackenzie amúgy kifejezetten örül. Számára ez azt jelenti, hogy a Young Adam-et igazi "felnőtt-filmnek." tekintik.) A film magyarországi díszbemutatója alkalmából a forgatókönyvíró/rendező kedden hazánkba látogatott, és a filmhu számára egy kis betekintést engedett terveibe, gondolataiba.
filmhu: A filmet nézve többször is bevillant az ötvenes-hatvanas évekből a brit free cinema, itt Tony Richardson vagy Karel Reisz olyan alkotásaira gondolok, mint az Egy csepp méz vagy a Szombat este és vasárnap reggel. Ön hogyan áll ezekhez a filmekhez, valóban inspirálták a Young Adam elkészítésében?
David Mackenzie: Igen, az Egy csepp méz-et meg is néztük a forgatás előtt. Imádom ezeket a brit filmeket: az ötvenes, hatvanas évek - ahogy mi nevezzük őket: - mosogató-drámáit, az alsóbb társadalmi rétegeket ábrázoló realizmust. Az emberek azt szokták mondani, ezek a filmek keserűek, nyomasztóak. De ez egy téves általánosítás. Szerintem nagyon komplexek a free cinema darabjai, és többek között rengeteg energiát lehet belőlük meríteni.
- Azonban azok a filmek (mint ahogy a Young Adam alapjául szolgáló regény is) a saját idejükben kortárs témájúak voltak. De 2003-ban leforgatni egy ötvenes évekbeli történetet: együtt jár-e ez időtlenséggel, némi allegorikus töltéssel?
- Igen. Ugyanakkor gyakran egy időszakot évtizedek elteltével talán jobban is megközelíthetünk; olyannak láthatjuk így a távolságból, mint amilyen valójában volt.
- És esetleg van valami párhuzam, amit mégis kiemelne - tehát amivel az ötvenes éveket a mára vonatkoztathatjuk?
- Persze, vannak kapcsolódások akkor és most között. Vegyük csak az emberek erkölcsiségét. Találnak egy meztelen női holttestet; az csak gyilkosság lehet, semmi más. Már el is ítélik a lány barátját. Nem tudom, Magyarországon hogy van; de nálunk ez az, amit a mai világban se szeretek: túl gyorsan ítélünk, pedig a bíráskodással óvatosnak kell lenni.
Young Adam - Ewan McGregor és Tilda Swinton |
- A könyvben a szex ábrázolása az ötvenes években forradalminak számított (a jobb eladhatóság miatt pornóváltozat is készült a műből.) Ma milyen szerepet tulajdonít a filmben a szexnek?
- A Young Adam-ben a szex a kommunikáció. Van, hogy a szereplők csak így tudják kifejezni magukat. A film főhőse, Joe világtól való elidegenedésének fázisait is a szexjelenetek nyerseségének és érzéketlenségének növelésével próbáltuk bemutatni.
- A szexnek azonban jól érzékelhető esztétikája is van a filmben, minden nővel más és más.
- Igen, mert a nők is különbözőek.