Az idei átadó látványos újításokkal készült visszahódítani az elpártolt nézőket, köztük a legjelentősebb, hogy a Billy Crystal - Whoopie Goldberg - Steve Martin trió rotációja helyett a fiatal, nagydumás Chris Rock szédítette a közönséget. A szabadszájú műsorvezető esetében a csatornának kapóra is jött a Janet Jackson tavalyi mellvillantásának köszönhetően bevezetett pár másodperccel késleltetett közvetítés, bár a komikus meglepően visszafogott show-t produkált. Rock bevezetőjében megkapta a magáét Bush elnök, Halle Berry, Jude Law és a színes bőrű színészekkel készített gagyi filmek is.
Ami a színes bőrű színészeket illeti, a jelölések idén rekordot döntöttek, hiszen négy afroamerikai művészért is lehetett izgulni (Jamie Foxxért duplán, Sophie Okonedo, Don Cheadle, Morgan Freeman). A veteránnak számító Freeman korán megnyugodhatott, hiszen negyedik jelölése végre díjra vált - az álló ováció éppannyira szólt a Millió dolláros bébi-t övező imádatnak, mint Morgan olyan korábbi díjazatlanul maradt alakításainak, mint A remény rabjai vagy a Hetedik. Az Oscart szereplőtársa a szintén briliáns Betty nővér-ből, a tavalyi legjobb női epizódszereplő (Hideghegy) Renée Zellweger nyújtotta át.
A mellékszereplők között nem született meglepetés, hiába szurkoltak sokan a Kerülőutak (Thomas Haden Church, Virginia Madsen) és a Közelebb (Clive Owen, Natalie Portman) kettőseinek, az Aviátor és a Millió dolláros bébi dominanciája itt is érvényesült. Morgan Freemanhez hasonlóan Cate Blanchettnek is régóta kijárt a szobrocska, Erzsébet királynő helyett végül Katherine Hepburn megformálása hozott neki szerencsét, aki így közvetetetten az ötödik alkalommal lett Oscar kegyeltje (hiszen a legendás színésznő rekordtartó: négy alkalommal nyerte el a legjobb színésznőnek járó kitüntetést). Blanchett - aki szerintünk az est nem hivatalos szépségkirálynője is - köszönőbeszéde végén megjegyezte azt is, hogy reméli, a fia egy napon majd feleségül veszi Scorsese lányát.
Legjobb mellékszereplők: Morgan Freeman és Cate Blanchett |
Scorsese mestert pedig sokáig nem kellett félteni, hiszen az Aviátor tarolt a technikai kategóriákban is, a legjobb vágás elnyerésével pedig behúzta az első súlyos balegyenest Eastwood bébijének. Bár Thelma Schoonmaker használhatta volna szaporábban is azt a bizonyos ollót, úgy néz ki, az Akadémia tagjai talán mégis végignézték a háromórás eposzt.
Izgalmasnak ígérkezett a legjobb adaptált forgatókönyv díja, de nem meglepetés, hogy a kiváló Kerülőutak alkotóinak száját ezzel a díjjal tömték be ma estére.
Sidney Lumet életműdíja, a legjobb rövidfilmeknek járó kitüntetések és a beépített Beyoncé-koncert remek alkalmat nyújtottak a kávészünetre, az izgalom pedig tovább fokozódott a legfontosabb díjak közeledtével. Nemhiába reménykedtünk az Egy makulátlan elme örök ragyogása győzelmében a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában, bár ezen kívül nem sok kiadósabb meglepetést tartogatott a díjátadó további része.
Charlie Kaufman, Michel Gondry és Pierre Bismuth |
Egy pihenős óra után Prince véget vetett a Beyoncé-túladagolásnak, és átadta a legjobb filmdal díját A motoros naplója zeneszerzőjének, aki valószínűleg nem volt megelégedve Antonio Banderas és Carlos Santana interpretációjával, és maga is dalra fakadt az Oscarral a kezében. Scorsese végre a kezében tarthatott egy Oscart, amelyet - ahelyett hogy gyorsan elszaladt volna vele - továbbadott a humanitárius díj nyertesének.