A 150 millió dolláros költségvetésből készült, 3858 moziban bemutatott Harry Potter és a Tűz Serlege több mint 100 millió dollárt varázsolt össze az amerikai mozikban a péntektől vasárnapig tartó időszakban.
Ezzel az eredménnyel a negyedik Potter-film minden idők legjobb nyitóhétvégéjét tudhatja magáénak azon filmek között, amelyeket nem a nyáron mutattak be, de az összesített listán is csak a Pókember (114 844 116), a Shrek 2 (108 435 841) és A sith-ek bosszúja (108 037 878) előzi meg. Annak ellenére, hogy ez volt az első film a sorozatban, amely a szigorúbb PG-13 korhatár-besorolást kapta, az előző részhez hasonlóan a közönség 42 százalékát gyerekek tették ki.
Az új epizódban Harry-nek amellett, hogy helyt kell állnia a Kviddics Világkupa és a Trimágus tusa küzdelmeiben, saját félénkségével is meg kell birkóznia, mikor hölgypartnert próbál találni magának a karácsonyi bálra.
A megszokott szereplők mellett először találkozhatunk Rita Vitrollal, a Reggeli Próféta különszámának tudósítójával, valamint Alastor 'Rémszem' Mordon, aki a sötét varázslatok kivédésére okítja a nebulókat. A rajongók azonban minden bizonnyal a félelmetes Voldemort feltűnését várják a legjobban. A New York Times kritikusa szerint Ralph Fiennes "fenségesen gonosz" a sötét boszorkánymester szerepében, sőt az újságíró a kissé kétesen hangzó, "minden idők legnagyszerűbb orrnélküli alakítása" címet is az angol színésznek ajándékozta.
Ezen a hétvégén az amerikai közönség egy másik sötét ruhába öltözött férfire is különösen kíváncsi volt, ugyanis a Johnny Cash életét feldolgozó A nyughatatlan című dráma is meglepően erősen indított.
A hírek szerint a country-legendát és feleségét alakító Joaquin Phoenix és Reese Witherspoon már a zsebükben érezhetik az Oscar-jelölést, filmjük pedig 22 millió dolláros bevételével egyből a nézettségi lista második helyén landolt. Tavaly a Ray című életrajzi történet ért el hasonló eredményt, úgy látszik, jelentős kereslet van az ötvenes évek alkohol- és drogproblémákkal küszködő könnyűzenei sztárjainak munkásságát bemutató alkotásokra.
Phoenix és Witherspoon |
A Disney munkatársai készíthetik a pezsgőt, mert első teljesen digitális technikával készült animációs filmjük, a Csoda csibe összbevétele a mai napon biztosan átlépi a 100 millió dolláros álomhatárt. Az elmarasztaló kritikákra fittyet hányó nézők továbbra is özönlenek a szemüveges baromfi ügyetlenkedéseit vetítő mozikba; a film vasárnap estig 99 millió 151 ezer dollárt hozott a stúdió konyhájára.
A Universal és a Sony irodáiban ellenben nem lehet túlzottan széles a jókedv. A Bőrnyakúak című öbölháborús dráma és a Zathura - Az űrfogócska című családi fantasy közönsége egyaránt 60 százalékkal fogyatkozott meg a múlt héthez képest. Sam Mendes filmje még csak-csak összekaparja a 72 millió dolláros költségvetés ellenértékét, de a 65 millióba kerülő Zathura gyártói örülhetnek, ha a kiadások felét viszontlátják majd a kasszában. És akkor a két film egyenként több tízmillió dollárba kerülő marketingkampányát még nem is számoltuk.
Már biztosra vehető, hogy 50 Cent mozis debütálása nem tudja megismételni Eminem hasonló próbálkozásának sikerét. A tetovált izompacsirta Get Rich or Die Tryin' című opusza tíz nap alatt kevesebb, mint 25 millió dollárt jövedelmezett, míg három éve a 8 mérföld ugyanennyi idő alatt már 84 milliónál tartott.
Matthew MacFadyen és Keira Knightley | Még több kép |
A nézettségi lista tizedik helyén a Keira Knightley nevével fémjelzett Büszkeség és balítélet tanyázik. A Jane Austen regényéből készített romantikus drámát egyelőre mindössze 221 moziban játsszák (összehasonlításképpen: a Harry Potter-film 3858 moziban megy), de kiváló vetítési átlag mellett így is több mint 2 millió dollárt fialt. A következő hétvégén jelentősen megnövekedhet ez az összeg, mert Elizabeth Bennet péntektől 1100 vásznon próbál majd ellenállni Mr. Darcy visszafogott sármjának.
***
A budapesti mozikba még nem érkezett el a Harry Potter nevű megváltó, és ennek megfelelően gyászos hangulat uralkodott a kasszáknál. Gyakorlatilag a hat bemutatott film mindegyike megbukott.
A bevételi listát továbbra is a második hétvégénél tartó Grimm vezeti, amelyet csütörtök és vasárnap közt 12 ezren néztek meg. Orlando Bloom és Kirsten Dunst neve valamivel több, mint 7000 nézőt csábított az Elizabethtown megtekintésére. Ahhoz képest, hogy Cameron Crowe a Vanília égbolt-tal és Tom Cruise-zal annak idején 30 000 embert vonzott az első hétvégén a mozikba, ez meglehetősen silány teljesítmény.
Orlando, mama, hugica | Még több kép az Elizabethtown-ból! |
A halott menyasszony-ra csak hatezren voltak kíváncsiak; ez bizonyára részben annak volt köszönhető, hogy a Csoda csibe premier előtti vetítései elszippantották a gyerek nézők jelentős részét, s így a csirke a harmadik helyen landolt. A negyedik helyet Zorro legendája, az ötödiket az Egy szoknya, egy nadrág foglalja el, s a zombilány csak ezután jön.
A két veterán rendező, Polanski és Wenders közti meccset előbbi nyerte meg, de ő sem lehet túl büszke a Twist Olivér 2150 nézőjére. A Kívül tágasabb a legutóbbi Wenders-filmhez hasonlóan nem keltette fel a mozibajárók figyelmét, a Bőség földje 517 nézővel nyitott, az új film 916-ig tudott elszámolni.
A Futball faktor és a Kulcsár & Haverok zárja a sort, melyek bemutatása szinte egyformán értelmetlen volt: előbbi film megtekintéséért 259, utóbbiért 181 néző volt hajlandó pénz áldozni.
Varga Ferenc
A tíz legjövedelmezőbb film Amerikában (2005. november 18-20)
1. | Harry Potter és a Tűz Serlege | $101,425,000 |
2. | A nyughatatlan | $22,400,000 |
3. | Csoda csibe | $14,769,000 |
4. | Derailed | $6,526,000 |
5. | Zathura | $5,100,000 |
6. | Bőrnyakúak | $4,790,000 |
7. | Get Rich or Die Tryin' | $4,375,000 |
8. | Fűrész II | $3,900,000 |
9. | Zorro legendája | $2,300,000 |
10. | Büszkeség és balítélet | $2,112,000 |