A United 93-as szép válasz arra a kérdésre, hogyan lehet készíteni történelmi emlékművet celluloidra. A válasza az, hogy nagy mértéktartással és őszinteséggel például. Az összes nemzeti kegyeleti emlékmű vagy filmfeldolgozás esetében sok a vita, mert az ideológia és a személyes indulatok különös konszenzust követelnek. Pláne öt év távlatából nehéz ez a műfaj, ahol az emlékek még frissek, és a következmények igazán vitatottak. A United 93-as készítői úgy oldották meg a feladatot, hogy dokumentumfilmszerűen, szigorúan a történésekre koncentrálva, szinte valós időben próbálták feleleveníteni a repülésirányítás és a "negyedik gép" szemszögéből az eseményeket. (Négy gépet raboltak el 2001. szeptember 11-én, kettőt a WTC tornyainak, egyet a Pentagonnak vezettek a támadók, egy pedig, a United 93-as járata lakatlan területen lezuhant.) A filmnek egyetlen olyan tétele van, amely a későbbi viták szempontjából állásfoglalásnak tekinthető: ezt a bizonyos negyedik gépet nem lelőtték, hanem valóban az utasok ellenállása miatt nem repült a Fehér Háznak. A film hitelességet erősítő, interjúk és hangdokumentumok alapján készített dramaturgiája is erre a fontos kijelentésre fut ki. Különlegesen hangsúlyos a filmben a hadsereg vacillálása, a fegyverek bevetése melletti és elleni érvek felidézése. Ebből a szempontból a film nagyon jó propagandaanyagnak is tekinthető, mégis több annál. Hiszen a "nem lőtték le a negyedik gépet" tétel mellett fontosabbnak tűnik az emlékállítás programja. Még akkor is, ha ezen kívül tényleg nincs más üzenet a filmben.
A film nagy ötlete az, hogy nincsenek benne valódi szereplők, a sok utca embere és munkáját végző statiszta viszont mind teljesen hiteles, ahogy maguk a terroristák is reálisnak tűnnek. Senkiről, a film egyetlen szereplőjéről sem tudunk meg semmit a világon. Hétköznapi, teljesen jellegtelen beszélgetéseiknek csak a nyomasztó zene és egy-egy jól elkapott, igazi feszültséget okozó kép ad hangsúlyt. Egy repülő felszállni készül, éppúgy, mint naponta több tízezer szerte a világban. Az emberek aludni, olvasni vagy kávézni készülnek, a pilóták és az utaskísérők a munkára panaszkodnak egy kicsit, aztán nagyon hangsúlyosan bezárják az ajtót. Elfordul a kilincs. A néző tudja, hogy végleg, a koporsó fedelét zárják be, de bent még minden derűs és unalmas. Ez a feszültség biztosítja, hogy izgalmas maradjon a film, ahol az első bő negyedórában az ég adta világon nem történik semmi különös, és mindenki tudja, hogy mi lesz a vége.
Később sincsenek kiválasztott hősök. A légiirányítók lassan jönnek rá, hogy valószínűleg géprablás történt. Aztán fokozatosan pánikba esnek. A hadsereg a CNN-ből értesül., hogy az egyik New York-i tornyot támadás vagy baleset érte. A földön és a levegőben párhuzamosan esnek kétségbe az emberek. A terroristák is.
A United 93-as-hoz hasonló katasztrófafilmekben szinte mindig kötelezőek a hősök. Azok a figurák, akiket valahogyan alaposabban megismerünk, akikért szoríthatunk, akik ellenszenvesebbek egy kicsit. Legalább annyi kiderül róluk, hogy az egyik mondjuk falánk, a másik pedig például oda van a motorkerékpárokért. Ebben a filmben ennyi fogódzót sem kap a néző, és ettől válik a film hitelessé. Zseniális érzékenységgel választották ki a szereplőket. Egyikük arca sem ismert, mégis, végigtekintve az utasokon és a földi személyzeten, mindenki rettenetesen ismerős. Teljesen átlagos figurák, akik valójában mégis nagyszerű színészek, mert olyan természetességgel hétköznapiak, mintha valóban nem loholna kamera körülöttük. A terroristák arca nem gonosz, az utasok nem szépek, és ettől igazzá válik az egész.
Nincsenek tételmondatok, nincsenek nagy elhatározások, az utasok lázadása inkább kétségbeesett életösztön vezette próbálkozás, mintsem a Fehér Ház megmentésére irányuló hazafias felbuzdulás. A legfontosabb akcióknál a kamera rángatózik, összefolynak a képek, nem teljesen világos, hogyan történnek a legfontosabb dolgok. Kaotikus és gyors az akció, mint az életben.
A néző készséggel elhiszi, hogy így történhetett. Még azt is, hogy nem a légierő lőtte le a negyedik gépet.
dr. Igó