Manapság nagyjából csak a James Bond-filmek engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy a stáblistán szereplő készítők közül jó soknak már a film elején megismerjük a nevét. Mindez annak a hagyománynak köszönhető, ahogy egy Bond-film felépül. Legelőször egy pisztolycső szemszögéből fényképezett Bondot látunk sétálni Monty Norman klasszikus zenéjével kísérve, majd a lövés után lecsorgó vér elborítja a vásznat.
Ezután következik az úgynevezett pre-title scene (vagy pre-credit sequence), azaz a főcím előtti jelenetsor, ami általában egy önmagában is megálló rövid történetet mutat be, sokszor a film történetének bevezetéseként. Ezt követően, akár a negyed órás bevezető történet után jön maga a főcím a főbb stábtagok nevével, amire legelőször utaltunk, egy egész dalnyi hosszúságban. A mai rohanó korban, mikor a moziban a végefőcímekről a közönség kilencven százaléka lelép, valahogy ellensúlyozni kellett azt, hogy drága perceket "vesznek el" a nézőktől a film elején, és megszületett a ma már szinte csak a Bond-filmekre jellemző főcím.
A jellegzetes, ám az adott kor stílusjegyeit is magukon viselő videók önálló életre keltek: külön műfaj lett a szinte kisfilmszerű, erős grafikai jegyekkel rendelkező Bond-főcím, melyeket egész népes stáb készít akár hónapokon át. Nagyon fontos része a főcímdal is, melyet általában egy népszerű és elismert pop- vagy rockzenész ad elő. Ezek vizsgálatára adtuk fejünket az utóbbi négy film alapján, melyek mindegyikének zenéjét John Barry utóda, a mai Bond-filmek zeneszerzője, David Arnold írta, és tőbb főcímdal születésében is részt vett.
Casino Royale (2006)
Az új főcímdalt, a You Know My Name-et Chris Cornell adja elő, aki a megszokott Bond-szerző, David Arnold mellett társszerzője is a számnak. Chris Cornell neve az Audioslave énekeseként és dalszerzőjeként lehet ismerős, korábban a Soundgardenben töltötte be ugyanezt a szerepet, és szólólemezével valamint a Temple of the Dog nevű alkalmi formáció egyetlen lemezével együtt már 11 albumot tudhat maga mögött. Egyes vélemények szerint a vérfrissítésen átesett Bond-filmhez és a kemény vonásokkal rendelkező Daniel Craighez tökéletes választás volt Chris Cornell zenéje, amely bár érzelmes, de rockos hangzása miatt kemény is. Mások szerint Bon Jovira emlékeztet, és egyáltalán nem bondos.
A Bond-betétdalok történetében az 1983-as Polipka óta először fordul elő, hogy a szám címe nem egyezik a film címével, és az 1987-es Halálos rémületben óta az első, amit férfi énekes ad elő. Chris Cornell máskülönben nagyon magasan tud énekelni: a férfi magas C fölötti G-t is ki tudja énekelni, sőt, egyesek már A-t is véltek hallani tőle.
A főcím vizuális megjelenése telitalálat. A központi motívum ezúttal nem meglepő módon a kártya. A pikktöltényt betárazó sematikus emberalak vörös indákat lő ki, a kártyaszimbólumok és indák közt néhol valódi alakjukat veszik fel az leegyszerűsített 3D-s árnyak. A franciakártya szimbólumai a ma divatos kígyózó indák és egymásból nyíló motívumok formájában jelennek meg (gondoljunk csak a Magyar Televízió új arculatára analógiaként). Mindemellett itt is sikerült a modern képi világ mellet belecsempészni a hatvanas évek krimihangulatát: a sematikus pisztolyok, a kettévágódó, elnagyolt emberalakok vagy a főcím végén Daniel Craig arcán a zene ritmusára megjelenő fekete sávok mind jól eltalált retro-stílusjegyek.
Valószínűleg a sorozat vérfrissítésének egyértelművé tétele áll a mögött is, hogy a szokásos hangtompítóból kikukucskálós jelenetet nem látjuk a film elején. De ne ijedjünk meg: nem veszett el, csak arrébb rakták, méghozzá egész ötletesen: egy jelenetbe lett beágyazva közvetlenül a főcím előtt.