Tény, hogy a történetben rókák szerepelnek és a főhőst Vuknak hívják, de itt nagyjából véget is érnek a hasonlóságok gyerekkorunk Dargay-kedvence és az új, Gát György (Linda, Família Kft.) nevével fémjelzett produkció közt. A kézi rajz helyett immár számítógépes 3D animáció segítségével megelevenedő állatok a bájosság jelszava alatt új külsőt kaptak, a sztoriba pedig emberfőhősöket, sokkal több akciót és pörgést szőttek az alkotók a kor vélt vagy valós kívánalmai szerint.
Vuk az utolsókat rúgja
A stúdióban Ivitz Rudolf, figuratervező kalauzol körbe, akinek meglehetősen nagy felelősség nyugszik a vállán: nemcsak hogy ő tervezte meg papíron azt az 50-60 figurát, amely aztán a számítógépeken megelevenedik, hanem ő felügyeli az egész animációs folyamatot és felel a végső látványért is. Ivitz türelmesen elmeséli a film készülésének főbb szakaszait: a forgatókönyv alapján elkészül a kameraállásokat, vágási helyeket is rögzítő storyboard, azaz képes forgatókönyv, ezután a film teljes szövegét hangjátékszerűen felveszik a színészekkel, hogy aztán az animatőrök ez alapján mozgathassák meg a figurák szájait.
Az animatőrök munkája mostanra nagyjából véget ért, jelenleg - 50-60 grafikus megfeszített munkájával - a kompozitálás folyik, és hogy ez mit jelent, azt mindjárt meg is világítja számunkra az egyik készséges grafikus: az animált figurák köré-mellé többrétegű háttér, árnyékok, fények kerülnek, a távolabb álló figurák a térhatást növelendő homályosabbá válnak, sőt, még a levegő is textúrát kap. "A végső fázisban vagyunk. Itt kapnak formát a lemaradt animációk, itt jönnek létre a javítások és most valósul meg a végleges jelenetek, hangulatok összerakása. Vuk nálunk gyakorlatilag az utolsókat rúgja. Körülbelül háromheti munkánk van még hátra" - számol be Ivitz az utolsó nagy hajráról, majd bocsánatkérően az asztalon tornyosuló tökmagos zacskókra mutat, "erről a szerről nem tudunk lejönni".
Öreg Vuk, kis Vuk és kis Vuk csaja | Nézz még több képet a filmből! |
Bár a róka-, nyuszi- és más állatfigurák nyilvánvalóan szándékosan nagyon aranyosra lettek tervezve, az egyik grafikus monitorján felbukkanó vörös hajú, gonosztekintetű hárpia láttán felmerül bennünk a kérdés, hogy melyik korosztály lehet a Kis Vuk tervezett célcsoportja. Ivitz nem késlekedik a válasszal: "Jóval tágabb a célcsoportja, mint az eredeti Vuk-nak, ma már nagyon kevés rajzfilm készül csak bébiknek. A moziban látható családi filmek tényleg családi filmek lettek. Viccesebb - bár én két éve dolgozom rajta, úgyhogy a poénokon már nem nagyon tudok nevetni -, akciódúsabb, pörgősebb lesz, úgy fog kinézni, mint egy nagy videoklip. Nem szabad elfelejteni, hogy az első Vuk óta eltelt 25-30 év, a mai kor gyerekei egészen másfajta képi világban nőnek föl, ezt a generációt a videoklipek, a rendkívül gyors és masszív információk befolyásolják, egy mai sikeres film ennek a fényében kell hogy elkészüljön."
Egyértelmű, hogy nem csak a látvány, hanem a sztori is egészen más jellegű, mint a régi Vuk-é: itt a rókák mellett ember főhősök is vannak. A jók oldalán vonul fel Alex, a tolószékes, állatbarát kisfiú és barátnője, Karmella, a negatív hősök táborát pedig Karmella mostohaanyja, a fent említett vörös, Arcadonna nevű hárpia vezeti, aki egy egész cirkuszt dirigál és tart rettegésben. Kis Vuk apja - a jól ismert, immár megöregedett Vuk - ennek a cirkusznak esik a fogságába a film elején, de persze kis Vuk megpróbálja kiszabadítani, amelyben Alex is a segítségére lesz. Emellett felbukkannak majd a gonosz vadászok is, kis Vuk szerelmes lesz, plusz Alex küzdelmeit is követhetjük. Nem meglepő módon 80 perc után aztán eljön a teljes hepiend.
Nem lehet a Dargay-féle Vuk-nak megfelelni
A grafikusok zargatása után Gát Györgyöt, a film ötletgazdáját, producerét és rendezőjét vesszük célba, akit először a kezdetekről kérdezünk. "Jankovics Marcell volt, aki négy évvel ezelőtt megszólított, hogy nem vállalnám-e el ennek a producerségét, mert náluk vannak a jogok és nem nagyon haladnak vele. Átnéztem az elkészült anyagokat, és azt mondtam, hogy érdekel, ha megváltoztathatom. Szabad kezet adtak, elkezdtem dolgozni rajta, de közben lejártak a jogok. Megvásároltam őket, de a mai napig Marcell az animációs konzultánsunk, így benne maradt a folyamatban. Négy forgatókönyv-verzió készült, amelyeket különböző írócsapatok csináltak - mindig megváltam tőlük és jött egy újabb csapat. Egy idő után rájöttem, hogy nem lehet a Dargay-Fekete-féle Vuk-nak megfelelni, más úton kell hogy elinduljak. Valami olyat kell csinálni, ami megfelel a mai kornak, de minőségben nem marad el az eredetitől. Ez egy hihetetlen nagy dilemma" - mondja Gát, és egyben azt is megválaszolja, hogy miért tolják el mindig a bemutató időpontját: "Nagyon nehezen engedem el a projektet, mert még mindig látok benne olyat, amit meg akarok változtatni, és amíg nem érzem azt, hogy a Vuk-kal szembeni nagyon magas elvárásoknak meg tudok felelni, addig én ezt nem fogom bemutatni."
Gát György író-rendező-producer | Nézz még több képet a stúdióból! |
A producer elmeséli azt is, hogy már a kezdetektől világforgalmazásban gondolkodott, ezért fel sem merült, hogy hagyományos, kétdimenziós animációs technikát alkalmazzanak, hiszen "ma már nem működik moziban a kétdimenziós animáció, 1000 filmből 999 háromdimenziós". A világforgalmazáshoz úgy tűnik, minden adott: a filmből angol változat is készül, amelyben a figurák hangjai közt a tervek szerint legalább négy világsztár szerepel majd. Szerződést még senki sem írt alá, de Gát elárulja, hogy a magyar verzióban Ganxta Zolee által megszólaltatott, a történetet narráló rappelő varjú szinkronizálására Ice-T, Eminem és Snoop Dogg is szóba került, az öreg Vuk - nálunk Gálvölgyi János - pedig akár Pierce Brosnan is lehet. Még azt sem tudni, hogy a korábbi sajtópletykáknak megfelelően Harry Potter, azaz Daniel Radcliffe lesz-e kis Vuk hangja, de "róla továbbra is szó van, viszont egy új alternatíva is felmerült: Freddie Highmore, aki a Charlie és a csokigyár főszereplője volt". Bár még semmi sem biztos, Gát leszögezi, hogy "az angol hangokat illetően egyébként vétójogunk van, amivel adott esetben élni is fogok, stimmelniük kell hangban a mi filmünkhöz".
A Kis Vuk a hazai bemutató után öt-hat hónappal kerülhet világforgalmazásba, amelynek külön lendületet adhat az is, ha a film bekerül a februári Berlinale programjába. Gáték az előválogatáson már túlestek, úgyhogy ha terveiknek megfelelően valóban kész lesznek a filmmel december 20-ára, esélyesek rá, hogy a Kis Vuk-kal a fesztivál Generation nevű ifjúsági szekciójában mutatkozzanak be a külföldi közönség előtt.
Bujdosó Bori