Majdnem egy teljes órába telik, míg fotóskollégámmal Dél-Budáról az eső miatt beállt forgalomban kijutunk a mátyásföldi Ikarus művelődési házba, a Made in Hungária forgatását megelőző sajtótájékoztatóra. Nem az újságírókat akarják megszívatni, hanem azért rendelnek ki minket a világvégére, mert szerdán itt kezdődik a zenés film forgatása. A bunkerszerű épület előterében balkéz felől egy aranyozott Lenin mellszobor fogad, jobbról két, a forgatásnak helyet adó terem nyílik. A kisebb terem hátsó falát már korhű plakátok borítják, előtte kis, neoncsövek által szegélyezett színpad dobszerkóval. A nagyobb teremben jelenleg zajos munkálatok folynak.
Neményi Ádám producer elmondja, hogy a harmincnyolc napos forgatásból tizenegy zajlik itt; a kisteremben játszódik majd a Ki Mit Tud kerületi selejtezője, ahol az Amerikából hazatért, rock and rollal megfertőzött Fenyő Miki első sikerét aratja, a nagyterem pedig a film csúcspontját jelentő Ki Mit Tud döntőnek ad helyet. A művelődési házban néhány más belső jelenetet is felvesznek - irodaként és fogdaként is funkcionál majd -, de huszonhét napot más helyszíneken, főleg a 13. kerületben a Szent István parkban, lakásokban és a Dagály strandon forgatnak majd.
A sajtótájékoztatón megjelenik szinte mindenki, akinek fontos szerepe van a produkcióban, a rendező, Fonyó Gergely (Tibor vagyok, de hódítani akarok), a főszerepet játszó Szabó Kimmel Tamás és szereplőtársai, Kiss Tünde, Fenyő Iván és Valentin Titánia, és a forgatókönyvíró, Tasnádi István. Két meglepetés ér bennünket: Fenyő Miklós nem tudott eljönni, mert részt vesz a következő Megasztár zsűrijében és ottani teendői épp elszólították, váratlanul megjelenik viszont Hegedűs D. Géza, akiről kiderül, hogy éjjel olvasta el a forgatókönyvet és a lábát tört Gesztesi Károly helyett ma ugrott be Miltényi elvtárs szerepére.
"Bevadultunk és vertük a zongorát"
A magát antipatikusan és feleslegesen előtérbe toló Kaszás Géza által levezényelt közös bemutatkozó kör kényszeredett mondatainak buzgó jegyzetelése helyett inkább egyenként beszélgetek a résztvevőkkel. A tavalyi Megy a gőzös-ben feltűnt Szabó Kimmel Tamással például arról, hogyan zajlott az elmúlt hetekben Fenyő Mikivé átlényegülése Fenyő Miki segítségével. "Mióta tudom, hogy én kaptam a szerepet, állandóan archív felvételeket nézek az interneten és VHS-en, hogy bele tudjam élni magam az akkori kor viselkedésébe, vagányságába, bájába. Ehhez nagyon sok segítséget nyújtott nekem Fenyő Miki. Felmentem a lakására, ami egy rock and roll paradicsom, tele korhű rádiókkal, festményekkel, bútorokkal, és Miki teljesen nyíltan elkezdett velem beszélgetni az ötvenes-hatvanas évek Magyarországáról és Amerikájáról, és arról, hogy milyen volt neki visszajönni. Fontos momentuma a filmnek, hogy én vagyok a kakukktojás, a srác, aki Amerikából jött és annyira más világot hoz magával, hogy mindenki nagyképűnek gondolja."
Valentin Titánia, Fenyő Iván, Szabó Kimmel Tamás, Kiss Tünde | Még képek |
A felkészítés persze nem csak sztorizásból állt, Tamás igyekezett Fenyő Miki gesztusait és énekstílusát is eltanulni: "Az általam megformált figurának természetesen valamennyire hasonlítania kell rá, és sokan mondták, hogy habitusban meg kinézetben ez a hasonlóság meg is van köztünk. A következő kör az volt, amikor Miki leült a zongorájához, én meg elkezdtem énekelni. Az elején izgultam, de ezt muszáj két perc alatt levetkőzni, különben a gátak ott maradnak és nem tud megtörténni az a robbanás, aminek kell. De hál' istennek ez elég hamar megtörtént és onnantól kezdve mindketten bevadultunk és vertük a zongorát." Kérdésemre, hogy tükör előtt gyakorolta-e Fenyő Miki gesztusait, hevesen tiltakozik: "A tükör a színész halála! Ez inkább úgy működik, hogy ülök Mikivel, ő mondjuk rágyújt egy cigarettára, én meg ezerrel figyelem, "lefotózóm" és elraktározom. Százmillió dolog van, amit egy emberen meg lehet figyelni, ezeket az apróságokat szeretném majd finoman beleadagolni a figurába, de mindig csak olyan határokon belül, hogy az nekem is jól álljon, nem csinálhatok semmi testidegen dolgot, mert akkor azzal lebukom egyből."
A vagány és a szende
A sztoriban, hasonlóan a Grease Sandy-Rizzo ellentétpárjához, egy zárkózott, szende és egy vagány, cigizős lány kap fontos szerepet: előbbi Miki szerelme, Maltényi Vera, akit Kiss Tünde alakít, utóbbi Fenyő Iván figurájának a csaja, Marina, akit Valentin Titánia formál meg. Mindkettőjüknek ez az első filmszerepe, és bár Fenyő Iván lazán azt mondja róluk, hogy "a lányok gyönyörűek, és ez nekem éppen elég", a szépség mellett azért másra is szükség volt a castingon: profin kellett táncolniuk és énekelniük. Hamar kiderül, hogy ez egyiküknek sem okozott nagy problémát, Tünde ugyanis tízéves kora óta szerelmes a zenés-táncos színházba, és jelenleg az Operettszínház elsőéves stúdiósa, a tizenöt éves koráig Amszterdamban nevelkedett Titánia pedig hazatérése után a Balettintézetbe járt, és most volt harmadikos a Színművészetin Kerényi Imre zenés osztályában.
Valentin Titánia | Még több kép a szereplőkről |
"Fogjuk meg egymás kezét és nyomjuk!"
A három (majdnem) kezdő fiatal színész feltűnő vidámsággal és izgalommal készül az első forgatási napra, de a pozitív energia akkor csap meg igazán, amikor a feketére festett hajú Fenyő Ivánnal ülök le beszélgetni. A nem éppen bőbeszédűségéről híres színész csak úgy ragyog és árad belőle a szó. Nem titkolja, hogy valami nagy változás állt be az életében, viszont nem hajlandó elárulni, hogy mi, csak annyit mond vigyorogva, hogy "soha nem voltam még ilyen jól". Akármi is legyen, nagy szerepe van abban, hogy most itt találkozunk: "Megváltozott egy csomó mindennel kapcsolatban a gondolkodásom, azt érzem, hogy mindenkinek és mindennek meg kell adni az esélyt. Ez nagy szerepet játszott abban, hogy amikor hívtak erre a szerepre, akkor azt gondoltam, hogy egyáltalán nem baj, hogy nem főszerep, leszek én akármilyen pici is, ha azzal tudok segíteni."
A nem főszerep egy Röné - alias Csókkirály - nevű srácot takar, aki "egy igazi pesti rosszarcú vagány gyerek. Verekedős, csajozós csávó, nem az a szépfiú, akit eddig játszottam. Azért találtam ki, hogy ilyen sötét legyen a hajam, hogy keményebb legyen. Lesz egy sebhelyem is." A sztori szerint Röné maga is barátkozik a rock and rollal, de amikor megjelenik a színen Fenyő Miki, szembe kell néznie azzal, hogy komoly vetélytársa akadt. "Röné azt nézi, hogy valaki a helyére állt, és elkezdi fúrni. Magyarországon ilyenek vagyunk, pedig teljesen nyitottnak kéne lennünk és elfogadónak. Azt kell mondani, hogy gyerekek, itt vagyok, fogjuk meg egymás kezét és nyomjuk! A végére Röné is megérti ezt." - köti össze Fenyő Iván saját megváltozott perspektíváját a figurájáéval.
A feketére festett Fenyő Iván | Még több kép a szereplőkről |
Kiderül az is, hogy bár nem főszerepet játszik, komolyan készült a feladatra: ő is meséltette a "rock and roll-feelingről" Fenyő Mikit és három hete majdnem minden nap énekórákat vesz, hogy formában legyen a szerepre. Iván a benne rejlő "nagyon erős zeneiségből" eddig csak a Katona József Színház Mi ez a hang? (Dzsessztetés) című darabjában tudott megmutatni egy picikét, ahol zongorázik, énekelnie még sosem kellett. Ehhez annyit fűz még hozzá, hogy "Szabó Kimmel Tominak sokkal jobb hangja van, mint nekem, de ez a szerep szerint is így kell legyen. Az egész rock and roll igazából nem is a hangról szól, hanem a feelingről, az nagyon bennem van."
Erkélyjelenet
Fonyó Gergely tovább árnyalja a két figura viszonyát: "Jó, hogy most Szabó Kimmel Tamás játssza az olyan szerepet, amit eddig Iván játszott, Iván pedig kicsit más szerepkörbe kerül. A figurája majdnem hogy annak a paródiája, amit eddig csinált. Egy igazi Liliom-figura, egy angyalföldi vagány, aki be van ragadva egy bizonyos szinten. Miki bekerül ebbe a közegbe, mint egy UFO, nem ért semmit, de behozza a rock and roll vírust. A történet végére Miki is megérti, hogy hova került, megérti a viszonyokat, és hogy ezzel a zenével mihez tud kezdeni. Mindketten vezérkarakterek, a nehézség abban rejlik, hogy megtaláljuk a különbségeket, különben kioltják egymást."
Fent Fenyő Iván, lent tánckar | Még több kép a szereplőkről |
A rendező elmondja még, hogy a legnagyobb kihívást számára az jelenti, hogy a zenei részek szervesen illeszkedjenek a történetbe, hiszen a legtöbb musical születésétől eltérően nekik kész dalokkal - összesen tízzel - kellett dolgozniuk, ezeknek kellett helyet találniuk a sztoriban. Ebben Fonyó segítségére van többek közt Méhes László, a film alapjául szolgáló zenés darab rendezője, aki a film táncos jeleneteit rendezi és Tihanyi Ákos koreográfus is. Amikor elkezdődik a próba, kiderül, hogy ez a segítség egészen hajmeresztő feladatokat is takar: a hevederekkel biztosítókötélhez erősített Méhes a nagyterem egyik belső erkélyéről a másikra sétál vagy öt méter magasságban - egy olyan kunsztot mutat be, amit hamarosan Fenyő Ivánnak kell utánacsinálnia, miközben lent a lányokból álló tánckar sikítozik. Még megvárjuk, amíg a kissé megszeppent Iván kerül a hevederbe, és megteszi első bátortalan lépéseit a magasban, aztán a Csókkirály taktusaira távozunk.