Aki nyomon követi az utóbbi évek európai filmművészetét, tudhatja, hogy Németországból sorra jobbnál jobb filmek indulnak világhódító körútra. Irigylésre méltó, ahogy szembenéznek a múlt század rémségeivel (A bukás, Sophie Scholl, A mások élete), illetve ahogy dinamikus és bátor filmekkel (Fallal szemben, Edukators, A lé meg a Lola) csábítják be a moziba a fiatalokat is. Ettől persze még lehet egy rakás rettenetes német film is, de a fentebb felsoroltakhoz hasonló nemzetközi babérokra törő A hullám kipipálja a kortárs német filmhez fűződő elvárásokat, hiszen a múlttal is szembenéz, és elsősorban pont a fiatalokhoz szól. Megérdemelné, hogy nálunk is kitörjön az európai film = művész-/rétegfilm skatulyából.
Todd Strasser 1981-es regénye egy rendhagyó (a valóságban is megtörtént) iskolai kísérletről szól, miszerint a diktatórikus rendszerek modellezésére a kreatív módszerekkel dolgozó tanárból vezér lesz, diákjai pedig Hitlerjugend-szerű alattvalóként engedelmeskednek parancsainak. Egyrészt azon ritka esettel állunk szemben, hogy a filmadaptáció sokkal jobb, mint a könyv (magyarul is megjelent az Athenaeum Kiadó gondozásában), másrészt pedig pontosan ez az a téma, aminek jót tett, hogy 2008-ban került feldolgozásra, Németországban.
Míg az eredeti kísérletben és a regényben az amerikai nebulók egyértelműen a náci Németországot próbálták megérteni, a filmben a német diákok lerágott csontnak bélyegzik a II. világháborút - amivel a mozinézők nagy része feltehetőleg egyet is ért -, és kifejezetten azt vizsgálják, hogy mennyi realitása van a szélsőségek felerősödésének egy olyan demokratikus társadalomban, mint a mai Németország. A válasz sejthető, és a közösséghez való tartozás igénye, a társadalmi egyenlőtlenség megszűnésének vonzereje vagy a jóléti tespedtségből való kitörés lehetősége cseppet sem bélyegezhetők forradalmi magyarázatnak arra nézve, hogy a tizenéves diákok miért látnak fantáziát a Hullám-mozgalomban. A nácizmus jelképrendszere sulykoltan megjelenik a filmben, óvatosan távol tartották azonban magukat a készítők a gyűlöletkeltéstől és a csoport mások ellenében való önmeghatározásától. Sőt, egyes jelenetekben a Hullámhoz való tartozás legalább olyan menő dolognak tűnik, mint a Harcosok klubjához.
A karizmatikus tanár karaktere is egyszerű motívumokból építkezik (Ramones pólót hord, idősebb kollégái furának tartják, a diákok tegezik stb.), laza idealizmusával a Fél Nelson-beli Ryan Gosling (crackmentes) rokona lehetne. és minden adalékinformáció a magánéletéből jelentőssé válik a történet szempontjából. A film megtekintése után az lesz a legfontosabb kérdés, hogy mit gondolunk róla és mennyiben tartjuk felelősnek a Hullám kisebbfajta cunamivá duzzadásáért. Izgalmas, ellentmondásos karakter fényévekre a Holt költők társasága vagy a Veszélyes kölykök egydimenziós tanárfiguráitól. Jürgen Vogel (aki zseniális volt A szabad akarat-ban, és egy pillanatra sem zavar be az ottani, merőben más karaktere) telitalálat a szerepre, neki köszönhetően a kiszámíthatóbb, sablonosabb jelenetek is megtelnek feszültséggel.
Nem ilyen fényes a helyzet a diákokat illetően. A film jórészt megtartotta a regény unalmas, skatulyákból előhúzott figuráit, pedig el lehet kerülni ezt a csapdát, amint azt az idei cannes-i Arany Pálma-nyertes Entre les murs bizonyítja. Mintha csak egy valóságshow-válogatásáról jött volna az inspiráció, van az osztályban reményteljes sportoló, idegesítő stréber lány, kemény török srác, gazdag családból származó bajkeverő, bájgúnár, emós, dagi és félkegyelmű. Egyikük sem nyeri el igazán a néző szimpátiáját, pedig ha ők képesek lennének arra, hogy a hullámot lesodorják a vászonról a nézőtérre, azaz a külső szemlélőt is mozgalmuk hatása alá kerítenék, akkor érne el a film igazi katarzist. Így azonban csak korrekt, elgondolkodtató és nagyrészt szórakoztató darab marad, aminek van ugyan mondanivalója a múltról és a jelenről, illetve az amerikai és az európai iskolák tragédiáiról is, de ez a mondanivaló inkább aktuális, mintsem új.