Az operatőrként nagy hírnevet szerzett Koltai Lajos 2005-ben rendezte meg első nagyjátékfilmjét, a Sorstalanság-ot. Az Amerikában kedvező kritikai fogadtatásban részesült film után lehetőséget kapott rá, hogy Este című második rendezésében olyan kaliberű színésznőkkel dolgozzon, mint Vanessa Redgrave, Meryl Streep, Glenn Close és Natasha Richardson.
Akkor ismertem meg, amikor New Yorkban találkoztam az édesanyjával, Vanessa Redgrave-vel, hogy az Esté-ről beszéljünk. Addigra eldőlt, hogy Natashának is lesz szerepe a filmben, úgyhogy Vanessa odahívta őt is a szállodába. Húsz perc múlva meg is jelent, és ez az első találkozás mindjárt borzasztóan meleg hangulatban zajlott. Nagyon boldogok voltak, hogy együtt dolgozhatnak.
A két testvérszerep közül az övé volt a kisebb (Redgrave figurájának másik lányát Toni Collette alakította - a szerk.). Nagyon bízott bennem, és nagyon komolyan vette a feladatot. Éreztem, hogy segíteni kell neki amiatt, hogy az övé a kisebb szerep, hiszen egy nagyon érzékeny emberről volt szó, aki nem szeretett háttérben maradni - ahogy egyik színész se szeret. Egyszer csak elém állt, és megkérdezte, hogy nem lehetne-e még egy közös jelenete az édesanyjával. Abban a jelenetben, amikor a végén bemegy a szobába és nézi az alvó édesanyját, eredetileg nem volt szöveg, de kitaláltam, hogy kezdjen beszélni hozzá. Michael Cunninghamnek, a forgatókönyvírónak megtetszett az ötlet, és ebből kerekedett az a szép monológ, amelynek a végén az anya kinyitja a szemét, mintha hallotta volna, amit a lánya mondott. Elképesztő, hogy ez pont fordítva történt meg.
Vanessa Redgrave és Koltai Lajos |
Fantasztikus, tiszta, szeretnivaló ember volt, és nagyon kedveltük egymást. Azt mondta, hogy visszaadtam a hitét a munkájában, mert annyira színészközpontú volt az Este forgatása. Nagy szeretetben készült a film, szinte családként működtünk, ezért most egy kicsit olyan érzésem van, mintha egy családtag ment volna el.
Az utolsó találkozásunk nagyon szép volt. Vanessa hetvenedik születésnapja volt, ahova csak nyolc embert hívtak meg. Egy kerek asztal körül foglaltunk helyet, egyik oldalamon Vanessa, a másikon Natasha ült. Intim este volt. Utána sétáltam még egy kicsit Natashával, aki lelkesen mesélt arról, hogy kifejezetten neki írtak egy tévészerepet. Azt hiszem, éppen ezen dolgozott most.
Natasha Richardson és Toni Collette az Este című filmben |
Én is gondoltam rá, hogy a következő filmembe elhívom. Reconstruction of the Warriors címmel forgatunk augusztustól egy második világháborús filmet, amely arról az új-zélandi plasztikai sebészről szól, aki kigyulladt repülőgépekből megmenekült pilótákat kezelt. Natasha az egyik kórházi nővért játszhatta volna.
+ + +
Pados Gyula, a Magyarországon és külföldön is rendszeresen dolgozó operatőr fényképezte Koltai Lajos első rendezését, a Sorstalanság-ot, majd az Esté-n is együtt dolgozott Koltaival, akit a szakmában mindenki csak Sutyinak hív.
Nagyon le vagyok sújtva. Fantasztikus nő volt. Csodálatos volt együttlátni őt és a mamáját, Vanessa Redgrave-et egy filmben. Leginkább az maradt meg bennem, hogy volt egy jelenet, amelyben elbúcsúzik a mamájától, és Vanessa életkora miatt egy picit benne volt a levegőben, hogy ez előrevetíti a jövőt, ez meg fog történni az életben is. Rettenetes, hogy végül az anyának kellett látnia, hogy a lánya elmegy.
Pados Gyula |
Iszonyú fegyelmezett és odaadó volt, emellett életvidám és kedves, minden allűr nélkül. Borzasztóan jól kijött Sutyival és a színészekkel is a forgatáson. Az ő fő terepe a színház volt, ahol nagyon komoly sikereket ért el. A színházból hozott attitűdje megnyilvánult abban, hogy nagyon figyelt Sutyira és borzasztó fontos volt neki, hogy minden reggel beszélgessenek, hogy sokat foglalkozzanak együtt a szereppel.